I noen tilfeller med masse humle sier noen at du kan få gress smak ut av dendenne er også ganske interressant
Vis vedlegget 25287
er ikke mye man får ut av den ekstra halvtimen nei
https://forum.norbrygg.no/threads/hjelp-lervig-lucky-jack.24593/page-2#post-253801En må kanskje se mere på når man tilsetter humlen istedet for å se seg blind på IBU tallet ?
Kjøpte en sixpack Lervig Lucky Jack i helgen, og må si meg uenig. Jeg synes den hadde ganske mye bitterhet.Sitter og kikker litt på oppskrifter. Lucky Jack har en IBU på ca 40. Men har lite bitterhet i seg.
Dette ble oppdaget lenge før IPA humlehodene kom på banen, Budweiser kalte det "The Bitterness Drift"Jeg tror det er Palmer som skriver i How to Brew at hjemmebryggere kan ha en litt annen oppfattelse av (humle-)bitterhet enn "vanlige" øldrikkere pga hjemmebryggeres trang til å hive mer og mer humle i ølet sitt og at det nummer smaksløkene noe etterhvert. Jeg har ikke noe inntrykk av at det gjelder alle her, men det kan jo være noe av uenigheten påvirkes av dette
Ok. Kanskje jeg får prøve det samme. Ikke godt å si om det jeg laget ligner orginalen .Kjøpte en sixpack Lervig Lucky Jack i helgen, og må si meg uenig. Jeg synes den hadde ganske mye bitterhet.
....
Ellers er IBU et objektivt mål, mens "bitterhet" er en smak du oppfatter. .....
IBU kan vel aldri (i vår verden) bli et objektivt mål.
Verdiene som angis avhenger av hvilken målemetode du bruker (Beersmith opererer med tre: Tinseth, Rager og Garetz, og samme humletilsetning gir forskjellige IBU-tall for de tre. Trøsten er at det fins flere.)
Hvordan IBU-tallet oppfattes avhenger av din egen bryggeteknikk; når tilsettes humles, hvor heftig kokes det, hvor god er avluftningen, hvor fort skjer nedkjølingen og - etter det jeg ser overfor (som forøvrig ser fornuftig ut) - hvilken gjær som er brukt og hvor heftig den arbeider. Og selvsagt - hvor lang tid som er gått fra produksjon til konsumpsjon. (Og hvordan har lagringen vært underveis?)
Det enkleste er å finne en IBU formel (og faktor for tilsetning) som stemmer overens med ens egne preferanser.
Og holde seg til den.
Men - på den andre siden: Det store spørsmålet er jo om man skal forholde seg til oppgitt IBU eller til oppgitte humlemengder når man tilpasser oppskrifter til eget oppsett.?
Tror det er viktig å huske på at det vi holder på med er en omtrentlig prosess.
Mange prøver å eliminere de omtrentlige faktorene så mye som mulig - og ja! mange kan elimineres, men det forblir fortsatt en omtrentlig prosess. Heldigvis er råvarene laget slik at de stort sett gir oss det resultatet vi forventet; av og til gir de et mye bedre resultat, og av og til skuffer de; holder du prosessen lik lærer du hvordan du kan perfeksjonere oppskriftene ( gjelder også i omvendt rekkefølge ).
Erfaring vil selvsagt gi et godt svar- men det er jo alltid greit for en nybegynner å få et godt råd.
.......
Er det langt fra her jeg bor og til Oslo? Jeg kan svare enten ved å oppgi et kilometertall, eller ved å komme med min subjektive oppfatning. Spør du andre som bor her, vil du få samme antall kilometer som svar, men de vil ha veldig varierende meninger om det er langt til Oslo.
Nei, egentlig ikke; der er det enkle formler for omregning.
Når det gjelder IBU fins det 4-5-6 forskjellige måter å beregne på,
uten at det er noen enkle formler fra den ene til den andre.
Poenget mitt er at det vi holder på med er omtrentlig; enhver må finne sin egen fasit.
Problematisk på de første 30-40 bryggene......men slik er livet: du må erfare det selv
Ta oppskriftene for det de er ment som: veiledninger.
(Etter mine erfaringer er de oftest gode veiledninger.)