Humle og bitterhet.

denne er også ganske interessant

Untitled.png

er ikke mye man får ut av den ekstra halvtimen nei

Sist redigert:
Er vel ca 10 % vinst i 90 min vs 60 min, ja. Har ikke hørt at man får gress-smak av 90 min kok, men har hørt man kan få det ved lang "hop stand". Gress-smaken kan vel kokes ut, noe den ikke gjør ved hop-stand.

Så har man det med "opplevd bitterhet"...

En må kanskje se mere på når man tilsetter humlen istedet for å se seg blind på IBU tallet ?

Jeg tror det er Palmer som skriver i How to Brew at hjemmebryggere kan ha en litt annen oppfattelse av (humle-)bitterhet enn "vanlige" øldrikkere pga hjemmebryggeres trang til å hive mer og mer humle i ølet sitt og at det nummer smaksløkene noe etterhvert. Jeg har ikke noe inntrykk av at det gjelder alle her, men det kan jo være noe av uenigheten påvirkes av dette :)

Jeg tror det er Palmer som skriver i How to Brew at hjemmebryggere kan ha en litt annen oppfattelse av (humle-)bitterhet enn "vanlige" øldrikkere pga hjemmebryggeres trang til å hive mer og mer humle i ølet sitt og at det nummer smaksløkene noe etterhvert. Jeg har ikke noe inntrykk av at det gjelder alle her, men det kan jo være noe av uenigheten påvirkes av dette :)
Dette ble oppdaget lenge før IPA humlehodene kom på banen, Budweiser kalte det "The Bitterness Drift"

«In the early 1980s Anheuser-Busch chairman of the board August Busch III ordered that freshly brewed cans of Budweiser and Bud Light would be cryogenically frozen, so that they could be tasted against each other over time. A quarter-century later, the Wall Street Journal reported on its front page about how A-B had reversed a decades-long trend by adding more hops to Budweiser and Bud Light. The underline for the story read, “Seeking Mass Appeal, Brewer for Years Cut Bitterness; Now Drinkers Want More.»

På beer and brewing nå så tror jeg det ligger en artikkel med intervjuer av northern west coast bryggere hvor han ene mente at man ender opp med mange flere IBUer med en West coast strain enn en east cost strain.

....

Ellers er IBU et objektivt mål, mens "bitterhet" er en smak du oppfatter. .....

IBU kan vel aldri (i vår verden) bli et objektivt mål.
Verdiene som angis avhenger av hvilken målemetode du bruker (Beersmith opererer med tre: Tinseth, Rager og Garetz, og samme humletilsetning gir forskjellige IBU-tall for de tre. Trøsten er at det fins flere.)
Hvordan IBU-tallet oppfattes avhenger av din egen bryggeteknikk; når tilsettes humles, hvor heftig kokes det, hvor god er avluftningen, hvor fort skjer nedkjølingen og - etter det jeg ser overfor (som forøvrig ser fornuftig ut) - hvilken gjær som er brukt og hvor heftig den arbeider. Og selvsagt - hvor lang tid som er gått fra produksjon til konsumpsjon. (Og hvordan har lagringen vært underveis?)

Det enkleste er å finne en IBU formel (og faktor for tilsetning) som stemmer overens med ens egne preferanser.
Og holde seg til den.

Men - på den andre siden: Det store spørsmålet er jo om man skal forholde seg til oppgitt IBU eller til oppgitte humlemengder når man tilpasser oppskrifter til eget oppsett.?
Tror det er viktig å huske på at det vi holder på med er en omtrentlig prosess.
Mange prøver å eliminere de omtrentlige faktorene så mye som mulig - og ja! mange kan elimineres, men det forblir fortsatt en omtrentlig prosess. Heldigvis er råvarene laget slik at de stort sett gir oss det resultatet vi forventet; av og til gir de et mye bedre resultat, og av og til skuffer de; holder du prosessen lik lærer du hvordan du kan perfeksjonere oppskriftene ( gjelder også i omvendt rekkefølge ).
Erfaring vil selvsagt gi et godt svar- men det er jo alltid greit for en nybegynner å få et godt råd. :)

Sist redigert:
IBU kan vel aldri (i vår verden) bli et objektivt mål.
Verdiene som angis avhenger av hvilken målemetode du bruker (Beersmith opererer med tre: Tinseth, Rager og Garetz, og samme humletilsetning gir forskjellige IBU-tall for de tre. Trøsten er at det fins flere.)
Hvordan IBU-tallet oppfattes avhenger av din egen bryggeteknikk; når tilsettes humles, hvor heftig kokes det, hvor god er avluftningen, hvor fort skjer nedkjølingen og - etter det jeg ser overfor (som forøvrig ser fornuftig ut) - hvilken gjær som er brukt og hvor heftig den arbeider. Og selvsagt - hvor lang tid som er gått fra produksjon til konsumpsjon. (Og hvordan har lagringen vært underveis?)

Det enkleste er å finne en IBU formel (og faktor for tilsetning) som stemmer overens med ens egne preferanser.
Og holde seg til den.

Men - på den andre siden: Det store spørsmålet er jo om man skal forholde seg til oppgitt IBU eller til oppgitte humlemengder når man tilpasser oppskrifter til eget oppsett.?
Tror det er viktig å huske på at det vi holder på med er en omtrentlig prosess.
Mange prøver å eliminere de omtrentlige faktorene så mye som mulig - og ja! mange kan elimineres, men det forblir fortsatt en omtrentlig prosess. Heldigvis er råvarene laget slik at de stort sett gir oss det resultatet vi forventet; av og til gir de et mye bedre resultat, og av og til skuffer de; holder du prosessen lik lærer du hvordan du kan perfeksjonere oppskriftene ( gjelder også i omvendt rekkefølge ).
Erfaring vil selvsagt gi et godt svar- men det er jo alltid greit for en nybegynner å få et godt råd. :)

At et IBU-tall er avhengig av målemetode, betyr ikke at det ikke er objektivt. Det er objektivt fordi det er uavhengig av hvem som foretar målingen, gitt at målingen foretas etter en bestemt metode. Den bitterheten du oppfatter, er derimot helt avhengig av deg og ditt smaksapparat, den er subjektiv.

Det du viser til, er selvfølgelig interessant nok, og viktig å vite for en som skal forholde seg til begrepet IBU, men du snakker om noe annet enn det jeg prøvde å si noe om, nemlig den prinsipielle forskjellen mellom et kvantitativt mål (IBU) og en sanseopplevelse.

Er det langt fra her jeg bor og til Oslo? Jeg kan svare enten ved å oppgi et kilometertall, eller ved å komme med min subjektive oppfatning. Spør du andre som bor her, vil du få samme antall kilometer som svar, men de vil ha veldig varierende meninger om det er langt til Oslo.

Sist redigert:
.......

Er det langt fra her jeg bor og til Oslo? Jeg kan svare enten ved å oppgi et kilometertall, eller ved å komme med min subjektive oppfatning. Spør du andre som bor her, vil du få samme antall kilometer som svar, men de vil ha veldig varierende meninger om det er langt til Oslo.

Selvsagt - men haken her er at alle måler antall kilometer på samme måte.
Det er ikke slik at alle bruker samme enhet men måler den på sin egen måte - som med IBU.
En kilometer er en kilometer - uansett hvem som måler. ''40 IBU (Tinseth)'' er ikke det samme som ''40 IBU (Rager)''.
Så - nei IBU er nok en subjektiv enhet. Og derfor vanskelig å forolde seg til og overføre fra en prosess til en annen.

Nei, egentlig ikke; der er det enkle formler for omregning.
Når det gjelder IBU fins det 4-5-6 forskjellige måter å beregne på,
uten at det er noen enkle formler fra den ene til den andre.

Poenget mitt er at det vi holder på med er omtrentlig; enhver må finne sin egen fasit.
Problematisk på de første 30-40 bryggene......men slik er livet: du må erfare det selv :)

Ta oppskriftene for det de er ment som: veiledninger.
(Etter mine erfaringer er de oftest gode veiledninger.)

Mal apropops: Brygget en IPA for en måneds tid siden. Prøvde ut en ny mesketeknikk som ga meg et mye høyere utbytte. Altså høyere SG/OG. Høy SG gir lavere bitterhet, i forhold til samme mengde humle med lavere SG. Dette førte til at IPAen manglet bitterheten som var planlagt. Synd, men jeg bare omdøpte den til APA med høy alkoholprosent....

Tanke rundt at "en kilometer er en kilometer" - luftlinje, sjømil og bilvei... svært ulikt.

Nei, egentlig ikke; der er det enkle formler for omregning.
Når det gjelder IBU fins det 4-5-6 forskjellige måter å beregne på,
uten at det er noen enkle formler fra den ene til den andre.

Poenget mitt er at det vi holder på med er omtrentlig; enhver må finne sin egen fasit.
Problematisk på de første 30-40 bryggene......men slik er livet: du må erfare det selv :)

Ta oppskriftene for det de er ment som: veiledninger.
(Etter mine erfaringer er de oftest gode veiledninger.)

Det er greit nok at nøyaktighet er vanskelig å få til. Men målingene er ikke subjektive selv om det finnes ulike måter å beregne på som gir ulikt resultat, de er stadig objektive. De som bruker den samme beregningsmåten, vil få det samme resultatet - innenfor grensene for rimelig avvik pga at målingene kanskje kan være vanskelige å få nøyaktige. Du må ikke forveksle eventuell unøyaktighet med subjektivitet.

Ja, det har du helt rett i Finn; men når det gjelder IBU så snakker vi ikke om målinger men om beregninger.
Beregningene er basert på en antagelse om hvor mange enheter en gitt alfasyremengde gir
ved den angitte eksponeringstiden.

Det er altså snakk om en modellert beregning basert på antagelser.
Og - nei: det kan aldri bli objektivt. :)

[QUOTE="Finn Berger, post: 353509, member: 15452"

Du snakker vel om de beregningene av IBU vi gjør når vi brygger. De er selvfølgelig basert på særs usikre antakelser - men det gjør dem ikke subjektive, dvs. påvirket av preferanser.[/QUOTE]

Vet ikke helt hva du mener her Finn, men ''beregninger basert på særs usikre antagelser......'' kan vel aldri refereres til som objektive verdier.
En meter er en objektiv enhet. En liter er en objektiv enhet. En dagsmarsj derimot ... er ikke en objektiv enhet.
IBU kan godt sammenlignes med begrepet ''Dagsmarsj''
Herfra til Dagali er ca 1 dagsnmarsj. OK
Hvor mange timer bruker 'normalfjellfareren' på en dagsmarsj? 6 timer? 8 timer?
Hvor langt jeg går i forhold til en gjennomsnittlig fjellfarer - vel jeg vil kanskje si ca 0,8 dagsmarsj.
omtrent. På maksimalt 8 timer.

Hvor mange dagsmarsjer har eg da gått?
1 ?(neppe), 0,8? (njeii), 0,5 (aantageligvis)

Poenget mitt er at man kan ikke bruke antagelser om effekt som et objektivt mål for effekt.
Holder man seg til en formel i sitt egen bryggeri kan man lett oversette oppskriftenes IBU angivelse til sin egen virkelighet.

Nå er det vel også problemer med å smake forskjellene på forskjellige bitterheter.
30 IBU smaker nok bittrere enn 20 IBU for de aller fleste; men jeg tror svært få kan smake forskjellen på 80 og 90 IBU
-i eget bryggeri med samme humler selvsagt. Bytter du humler smaker du fort forskjellen.

Uansett: Teoretiske beregninger basert på antagelser kan aldri bli annet enn synsing.

Man gjør teoretiske beregninger basert på antakelser hele tiden. Alle måleinstrumenter og metoder har unøyaktigheter. Det gjør dem i varierende grad unøyaktige, men ikke subjektive.

Om du måler lengden på huset ditt med en 30cm skolelinjal, og senere oppdager at linjalen faktisk er kun 29 ,2 cm, så er målingen fortsatt objektiv. Det er instrument og metode som er unøyaktig.
Selv om du skritter opp den samme lengden, så er det en objektiv måling, så lenge skrittlengden din er kjent for andre.

Sist redigert:
Tilbake
Topp