ifølge oppskrifta skal den ikke ha mer nei, men det er høyt alfasyre innhold på den første tilsetningen, setter rolig preg, IBU lander jo på mellom 45-50 ish, dette er en frisk pale ale så er det chinook, amarillo og citra + citra tørrhumling. tror den blir flott.
Går det an å tørrhumle seg ut av denne knipa ? Og isåfall hvor mye ? Disse ølsetta fra Bryggselv har tvilsomme oppskrifter, se andre steder hvor folk har hatt problemer med å treffe originalen...WTF! Her sitter jeg glad og fornøyd og brygger en Lucky Jack-klone med oppskrift fra Bryggselv og leser tilfeldigvis denne tråden.
Oppskriften fra Bryggselv sier IBU på 34 http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/Lucky_Jack_V2.pdf
men jeg leser på forumet at boken Ølbrygging oppgir IBU på 45-50! Henter boka og: javisst, det stemmer. Hm!
Spontanhumling blir aktivert og jeg hiver oppi mer eller mindre kvalifiserte gjetninger på humlemengde.Ojoj.
Tiden vil vise hva jeg heiv i gryta.
Sånn går no dagan....
Tror ikke man kan tørrhumle seg ut av en IBU-knipe. Men tror nok jeg impulshumlet nok til at jeg ikke får for lav IBU i alle fall. Heldigvis noterte jeg ned galskapen, så jeg får sjekke i morgen hva jeg har gjort. Dårlige erfaringer med oppskriftene på Bryggselv, sier du? Hmpfr. Har jeg ikke hørt om. Men i dette tilfelle er det noe som ikke stemmer. I boka, eller på Bryggselv. jaja.Går det an å tørrhumle seg ut av denne knipa ? Og isåfall hvor mye ? Disse ølsetta fra Bryggselv har tvilsomme oppskrifter, se andre steder hvor folk har hatt problemer med å treffe originalen...
Ikke misforstå meg, jeg mener ikke at resultatet har blitt spesielt dårlig. Her har du en link til det jeg mener kan forbedres, i tillegg til Lucky'en din som jo er der uansett hvilket oppsett du brygger på. http://forum.norbrygg.no/threads/american-brown-ale-gahr-edition.24969/#post-252624Tror ikke man kan tørrhumle seg ut av en IBU-knipe. Men tror nok jeg impulshumlet nok til at jeg ikke får for lav IBU i alle fall. Heldigvis noterte jeg ned galskapen, så jeg får sjekke i morgen hva jeg har gjort. Dårlige erfaringer med oppskriftene på Bryggselv, sier du? Hmpfr. Har jeg ikke hørt om. Men i dette tilfelle er det noe som ikke stemmer. I boka, eller på Bryggselv. jaja.