Å anslå hvordan humlen har vært lagret, varmt eller kaldt lager, er det subjektivt ifølge disse definisjonene?
Jeg har vært i bryggebutikk A der humlen ble levert i romtemperert pakke, og i butikk B får jeg levert i kjøleskaps temperatur.
Skal jeg legge inn i kalkulatoren varm lagring eller kald lagring for en/begge av butikkene. Det er en (u)menneskelig vurdering å gjøre. Humlen er et år gammel fra høsting.
Nei, det blir ikke subjektivt. Men det blir forbasket usikkert, selvfølgelig. Subjektivt blir det først når dine oppfatninger om hvordan noe
bør være, påvirker vurderingen du foretar. Sagt på en annen måte; det er når de verdiene du har, kommer inn i bildet, at vurderingene dine blir subjektive. En person med andre verdier vil komme fram til en annen vurdering.
Jeg går ut fra at vurderingene dine av effekten av hvordan humla har vært lagret, ikke er verdibaserte, men bare bygger på det du har av kunnskaper om humla og den informasjonen du har om lagringen. Kunnskaper og informasjon kan være mangelfulle, men du bygger ikke på diskutable antakelser.
Det er kanskje litt villedende å bruke begrepet verdier. Det er vel riktigere å snakke om "diskutable meninger om noe som du knytter følelser til". Uenighet om en sak som i utgangspunktet ikke skulle ha ha noen følelsesmessig betydning, kan fort få det; det kan f.eks. gå prestisje i å ha rett. Men da vil jeg si at det er blitt et verdispørsmål.
Så hvis to personer diskuterer hva IBU-tallet i et øl vil bli, og de er uenige om hva effekten av en måneds lagring i vakumpakkning ved minus 18 grader er, kan det fort ende opp med at synspunktene deres kan kalles subjektive - selv om begge mener de er helt objektive i sin måte å vurdere på, dvs. bare forholder seg til fakta
.
Innfløkt, dette. Vitenskap skal være objektiv, og derfor er det viktig å ha strenge metoderegler, slik at spørsmål kan avgjøres ved å vise til dem. Så lenge vi er enige om de metodene vi skal bruke for å
beregne IBU, bør vi klare å være objektive. Men beregninger vil vel alltid være usikre. Samtidig kan vi vel, så vidt jeg forstår,
måle IBU på en objektiv måte, med instrumenter.