Humle og malt til syrlig farmhouse ale

Skal brygge en batch med en gjær fra The Yeast Bay som heter Farmhouse Sour Ale, og lurer litt på hvilke ingredienser jeg skal bruke. Skal man feks kjøre humleprofil som i en vanlig surøl? "gammel" humle på 60 min med lav alfa..?
 
Tja, du må jo nesten ha en idé om hva sluttproduktet skal bli. Gammel humle, 35% hvete og stort sett resten pale malt bør gi deg en fin base å leke med. Gir du den nok tid kan du eventuelt ha i bær eller andre ting et par måneder. Uansett ikke en sjanger man med fordel bør famle rundt i blinde i. Kjøp en bok eller to og gjør noe litt trygt for erfaringens skyld. Alternativ 2 er f.eks. en saison, og der kan jo basen være relativt lik, men ser fra nettsida at de anbefaler 0-5 IBU og høy gjæringstemp for grei syre, eller 10+ og lavere temp for mindre syre.
 
Du kan jo blande i litt rugmalt og.

American sour beers er forøvrig en glimrende bok. Orker du ikke vente får du den til kindle.
 
Har lest litt, og american sour beer står på ønskelista. Tenkte meg noe i saison verden ja. Høy temp var også planen, så da kan det virke som man skal gå for 0-5 IBU ja. Dette blir uansett en liten batch, og et testbrygg, så litt falling er innafor ;)
 
Gammel humle er egentlig bare nødvendig ved spontangjæring. Da vil man ha masse antiseptiske egenskaper, men likevel lav IBU for å ikke hindre lactobakteriene. Dersom du pitcher en kultur kan du like gjerne bare bruke mindre vanlig humle (opptil 5 IBU elns ja).
 
Farmhouse sour ale består av to forskjellige saccharomyces stammer og to forskjellige melkesyrebakterie stammer.

Fungerer fint til å lage en saison med litt syrlighet. Ville anbefalt en helt vanlig saision maltprofil.
Lys byggmalt, hvetemalt/flak, litt rug.

Ville lagt meg mellom 10 til 15 IBU for å få moderat syrlighet av denne blenden.

Smak og/eller PH test fra gjæringskaret frem til du oppnår ønsket syrlighet.
 
Så bra eskild, takk for svar. Hvor lang tid tror du det vil ta? Jeg har tenkt tanken at dette ikke blir heeelt som en vanlig surøl, så fint om flere hadde backet denne kommentaren til Eskild også.
 
Tilbake
Topp