• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Humle stiklinger

Høres bra ut :) hvordan gjorde du det angående utplanting?
Plantet stiklingene i potter med jord og lot dem gro opp med god bladvekst, 30-50 cm høyde i vinduskarmen, før de ble satt ut i friluft. Sørget for å skjerme plantene mot direkte sollys de første ukene, blir solbrent, og holdt jorden fuktig...Resten sørger de for selv;)
 
Har to planter med Cascade og en Northern Brewer som vokser voldsomt, noen som vet hvordan jeg tar stiklinger av dem? Fikk kongler på to av dem første høsten allerede, så er spent på hvordan de blir i år hvis sommeren blir bra!
 
Har to planter med Cascade og en Northern Brewer som vokser voldsomt, noen som vet hvordan jeg tar stiklinger av dem? Fikk kongler på to av dem første høsten allerede, så er spent på hvordan de blir i år hvis sommeren blir bra!
Hvis du tar ett av skuddene som kommer opp til våren og putter det nedom en potte med jord og opp igjen, vil det nok slå røtter etterhvert og da kan du frigjøre den fra morplanta. Du kan også skjære av ett skuddd og putte det i ett vannglass og vente på at røttene kommer. Eventuelt skjære av og putte rett i jord. Humla er ganske villig til å slå røtter.
Den planta jeg har grodd opp fra stikling røsket jeg bare opp noen skudd som hadde forvillet seg og pakka ned i en potte og lot littegrann stkke opp.
 
Høres bra ut! Da blir det nok noen stiklinger til våren. Cascaden vokser overraskende villig i Fredrikstad, står godt skjermet inntil en murvegg så det hjelper sikkert litt...
Jeg har forresten veldig god erfaring med http://www.willingham-nurseries.co.uk/, de sendte rhizomene kjapt og godt pakket inn i fuktig avispapir.
 
HMMM hva gjør en nå.

2015-01-13 15.45.16.jpg
Lå i postkassa i dag

2015-01-13 15.50.29.jpg
Så da var det bare og åpne

2015-01-13 15.50.35.jpg
Lekkert.

Og så var det instruksjonen da....

2015-01-13 16.11.45.jpg
 
Sist redigert:
Spørsmål vedr. planting av humlestikling. Som beskrevet (instruksjonen) over så anbefaler de utplanting allerede mellom desember og februar.
Føler dette er tidlig selv om jeg bor ved Sola.
Er det noen som har en formening om dette. Gjerne noen fra nærområdet.
Det kan jo fort bli frost igjen.

Geir S
 
Jeg hørte et intervju med en gartner som mente at hele året einet seg for å plante ut nye planter unntatt mellom april og juli. Dette fordi plantene i denne tiden har lett for å dø fordi de tørker ut, da rotsystemet ikke er godt nok. Jeg ville kanskje planta den i potte og satt den ett sted den kan slå røtter, og plante den ut senere. men jeg er ingen gartner....
 
Jeg fikk også cascade fra Essentially Hops i dag. Står ikke noe i instruksjonene om hva man skal gjøre når man bor i et land med tele i bakken, mener å ha lest tidligere at man skal legge den i jord og sette kaldt og mørkt og så plante ut så snart frosten har gått til våren. Men spørsmålet er, skal jeg også vanne den? Jeg vil jo egentlig at den skal fortsette i vinterdvale...
 
Et småkupp..

Ifjor plantet jeg ut to rhizomer, selvsagt for tidlig. De ble meid ned av kulda som satte inn ikke ulikt en tysk soldat tidlig 1943 ved det som idag kalles volgograd.

Er de sannsynligvis stein daue? Eller kan jeg håpe på en spire i år?
 
Jeg fikk også cascade fra Essentially Hops i dag. Står ikke noe i instruksjonene om hva man skal gjøre når man bor i et land med tele i bakken, mener å ha lest tidligere at man skal legge den i jord og sette kaldt og mørkt og så plante ut så snart frosten har gått til våren. Men spørsmålet er, skal jeg også vanne den? Jeg vil jo egentlig at den skal fortsette i vinterdvale...

Send de en mail. Jeg ble overrasket over servicen deres. Jeg FIKK en mail etter en tid med instruksjoner.
 
Foreløpig har jeg plantet den i en potte, vannet og satt mørkt og kjølig (5-8 grader). Som bildet viser har noen små spirer, men regner med at disse tar det med ro framover nå.

Jeg har sendt mail og vil oppdatere med svaret her.

IMG_20150114_182748.jpg IMG_20150114_182759.jpg IMG_20150114_183537.jpg
 
Svar mottatt fra England på min henvendelse der jeg spurte om fremgangsmåten presentert ovenfor er korrekt:

That is all correct. At 5-8 degrees they will start to grow though – I would recommend a cooler spot to halt growth, nearer zero degrees.

The sooner you can get them planted the better though – I am told they prefer a decent cold period and are happy in the soil under snow and frost

Keep an eye on them and don’t let the pot get waterlogged.

Jeg er imidlertid tvilende til om det er lurt eller i det hele tatt mulig å få plantet dem nå midtvinters.
 
Jeg plantet mine rhizomer rett i potter da jeg fikk dem, lot dem vokse til ca 2,5 meter på et kaldt rom før jeg plantet dem ut tidlig på våren. Har fungert veldig bra det..
 
Fikk mine stiklinger i går :) Tror jeg bare skal plante de ut med en gang. Bor på sørlandet så det er ikke frost i bakken nå.
Jeg kjøpte en med Fuggle og en med Perle. Er det noen som har erfaring med dem? Får krysse fingrene for at de vokser bra her :)
 
hvor langt under jorda tar man ut stiklinger ? kan de virkelig bare slå rot hvis man napper av noen skudd og planter de ett annet sted?
har en challenger på år3 trur jeg tørr å ta stiklinger i år men litt usikker på fremgangsmåten.. noen gode råd ?
 
Fikk mine stiklinger i går :) Tror jeg bare skal plante de ut med en gang. Bor på sørlandet så det er ikke frost i bakken nå.
Jeg kjøpte en med Fuggle og en med Perle. Er det noen som har erfaring med dem? Får krysse fingrene for at de vokser bra her :)
Fuggle gror godt i Molde, så vil nok tro at det går like bra på Sørlandet. Planta mine rhizomer tidlig i fjor vår og det kom frost og snø etter dette, men humlerhizomene klarte seg fint. Fikk en god del humlekongler allerede i høst, men de rakk kanskje ikke å bli helt ferdige.. Lukta gress og hvitløk+ litt sånn som Fuggle skal lukte.
 
Fuggle gror godt i Molde, så vil nok tro at det går like bra på Sørlandet. Planta mine rhizomer tidlig i fjor vår og det kom frost og snø etter dette, men humlerhizomene klarte seg fint. Fikk en god del humlekongler allerede i høst, men de rakk kanskje ikke å bli helt ferdige.. Lukta gress og hvitløk+ litt sånn som Fuggle skal lukte.
Så bra :) Da er det håp. Hadde vært gøy hvis det ble kongler allerede til høsten. Og kanskje muligheten til å ta noen stiklinger også.
Er det forresten noen som regner med å få stiklinger av Columbus og Warrior i år? Kanskje det hadde gått an å få byttet til seg noe. Eventuellt få kjøpt av noen som har?
 
hvor langt under jorda tar man ut stiklinger ? kan de virkelig bare slå rot hvis man napper av noen skudd og planter de ett annet sted?
har en challenger på år3 trur jeg tørr å ta stiklinger i år men litt usikker på fremgangsmåten.. noen gode råd ?

Med mindre humleplanter er vidt forskjellige fra alle andre jeg har lekt med så er det det du kan gjøre ja. Ta en liten "gren" og kutt den med 90 graders vinkel (for å få større overflate til næringsopptak). Putt den i en pellet du får på butikken (kanskje du må på plantasjen?) og hold den fuktig til du ser røtter kommer ut av pelleten. Er du fortsatt forsiktig fra nå så får du en ny humleplante.

Edit. Ikke humlepellet men torvpellet, brikett heter det vel kanskje.
 
Tilbake
Topp