• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Humle stiklinger

Hvor mye humle får dere fra en plante når dere begynner å få avling?
Kommer an på hvor gode vekstforhold det er, hvor stor plante det er, etc. Jeg har en ganske stor Fuggle-plante jeg anslår produserer ca 2 kg per høst, etter tørking. Kanskje mer, jeg pleier ikke høste alt lenger.
 
jeg har en liten hasselnøtt skog, hvor hasselen vokser i klynger. Jeg tynner ut skogen så det kommer en del lys ned på bakken, men ikke så mye at gresset går helt bananas. Tanken var å plante humle rundt hasselen, som er gratis "vekststativ". Grunnet mange trær så slukes vel vannet i jorda godt, og det er sånn halveis med sol. Mye kompost fra blader/greiner. Kan dette være et sted humle trives?
 
Prøvde og si det med det om fot og meter da. ;)
Men ja..... hadde vært greit med litt rettskriving der ja.
 
Kommer an på hvor gode vekstforhold det er, hvor stor plante det er, etc. Jeg har en ganske stor Fuggle-plante jeg anslår produserer ca 2 kg per høst, etter tørking. Kanskje mer, jeg pleier ikke høste alt lenger.

Gøy! Da blir det jo mer en bare til ett kuriositets øl, var egentlig det jeg lurte på. Så med noen planter med grei avling, så kan man dekke humle behovet til "Husets APA".
 
Det er vel ikkje noko i patentlovverk som skulle hindre at desse humlene skulle kunne omsetjast kommersielt - men då på lisens frå den som eig patentet. Og det er vel kanskje her problemet ligg - dei vil ikkje at dei skal omsetjast/dyrkast av andre enn spesielt utvalde dyrkarar. Dermed heldt dei også kontroll på eventuell vidareforedling.
 
Tilbake
Topp