Humle

Jeg skal tilsette tørhumle i gjæringkaret etter en uke hvordan gjøre dere det?

Hiver dere det bare oppi eller bruker dere pose?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har bare dumpet pellets rett i karet, ingen pose er i gården [emoji12] Husk å desinfisere skålen du veier humlen opp i [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg hiver det bare rett oppi. Kan bruke en kokt strømpe e.l. Men personlig syns jeg det er lettere å bare hive det oppi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det har jeg aldri tenkt på, poeng.
Jeg har bare dumpet pellets rett i karet, ingen pose er i gården [emoji12] Husk å desinfisere skålen du veier humlen opp i [emoji6]


Sent using Tapstall

Sent fra en gammel nisse uten signatur og bindinger til produsenter
 
Har man en pose med 100g humle kan man bare helle ut sånn at man har igjen det man skal bruke i posen. Deretter rett i karet?

Eks trenger 40 g humle, tar da ut 60 av posen. (Vakumpakker 60g, til neste brygg). Og 40g går rett i gjæringskaret.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har man en pose med 100g humle kan man bare helle ut sånn at man har igjen det man skal bruke i posen. Deretter rett i karet?

Eks trenger 40 g humle, tar da ut 60 av posen. (Vakumpakker 60g, til neste brygg). Og 40g går rett i gjæringskaret.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da hadde jeg hoppet over desinfiseringen av skålen ja, men da ville jeg kanskje ikke brukt de 60 grammene til tørrhumling senere, om ikke fryseren tar knekken på det meste då?
 
Tusen takk for svar :) er sånn ølsett jeg bruker å der er det jo vekt opp så så mangen gram en skal ha så :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da er det bare å slenge opp i, om du har noe StarSan på sprayflaske skader det vel ikke å sprute litt på posen du skal helle fra [emoji4] (ikke at jeg har vært spesielt flink til å huske dette selv, hverken med humle eller gjær [emoji12] )
 
Da hadde jeg hoppet over desinfiseringen av skålen ja, men da ville jeg kanskje ikke brukt de 60 grammene til tørrhumling senere, om ikke fryseren tar knekken på det meste då?

Har gjort det tidligere, altså brukt humlen. Men skal man være helt sikkert, så nei. Ølen har jo fått litt prosenter (kanskje ferdig) og da tåler den litt mer. Skålen er som oftest ren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har gjort det tidligere, altså brukt humlen. Men skal man være helt sikkert, så nei. Ølen har jo fått litt prosenter (kanskje ferdig) og da tåler den litt mer. Skålen er som oftest ren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, jeg glemte faktisk å desinfisere skålen på det ølet som står og karbonerer på flaske nå... Så satser på det går greit, men best å være på den sikker siden tenker nå jeg. (Og saksen/kniven har jeg helt glemt hver gang [emoji23])
 
Jeg hiver bare pellets rett oppi, men sist fik jeg trøbbel da jeg skulle tappe. Krana gikk tett! Så nå tenker jeg å spenne ut en BIAB-pose, la grønsken godgjøre seg i 5 dager, og hale den opp. Så får det hele få et par dager til på å roe seg ned, og så flasker jeg.

Vil det funke greit?
 
Tilbake
Topp