Tråden for dumme spørsmål.

Kom opp et sannsynligvis dumt spørsmål i kveld når jeg flasket en mjød som har gjæret ut til 1,000... hvordan er det med infeksjonsfare på et sånt brygg når alt sukker er «spist opp»? Regner med det er andre næringsstoffer bakterier og villgjær er interessert i men...?
 
Kom opp et sannsynligvis dumt spørsmål i kveld når jeg flasket en mjød som har gjæret ut til 1,000... hvordan er det med infeksjonsfare på et sånt brygg når alt sukker er «spist opp»? Regner med det er andre næringsstoffer bakterier og villgjær er interessert i men...?
Lav pH,ikke noe oksygen,mye CO2,lite næringsstoffer samt 2.5% eller mer etanol er en miks som gjør at farlige bakterier ikke greier seg.
Altså liten infeksjonsfare. Det er fremdeles litt sukker og dextriner/proteiner igjen selv om du har FG 1.000, alkohol er lettere enn vann...
 
Sist redigert:
Bare for å utdype det namco skriver (som er helt riktig):

Her er det viktig å skille mellom vask og desinfeksjon. PBW er et vaskemiddel og brukes til å fjerne smuss og dritt etter at du har brygget, eller når du vansker flasker for eksempel. Altså det samme som man ville brukt zalo til i middagsoppvasken. Starsan er et desinfeksjonsmiddel. Dette bruker du når du vil drepe bakterier, og fungerer kun på allerede rengjorte flater. Starsan fungerer egentlig ikke til vask av annet enn kalkbelegg etter min erfaring, men til å drepe bakterier er det kjempebra. Håper dette gjør ting litt klarere :)

Når det gjelder vasking før og etter brygging pleier jeg å vaske etter en bryggedag, og så skylle av eventuelt støv før neste. Desinfeksjon må naturligvis skje rett før man bruker utstyret som må være desinfisert. Det har lite hensikt å desinfisere gjæringskaret rett etter at du har tappet ølet ut av det ;).
 
Akkurat som Moi skriver. PBW er for å fjerne dritt. StarSan for å desinfisere rene flater.
Tenk deg følgende. En skitball i bunnen av en flaske eller gjæringskar. Den inneholder bakterier. Du tar StarSan i flasken/karet, og desinfiserer alle overflater, men bakteriene lever inni dritten. Tapper øl, skiten løser seg opp, bakteriene drar på fest.

Så få alt helt rent med PBW før du tenker på StarSan. For StarSan kan ikke redde dårlig rengjøring.
 
Kjører to nye spørsmål. Kanskje ikke like dumt, men jeg lurer likevel.
Hvordan går dere frem når dere lager en oppskrift fra bunn av? Bestemmer dere for øltype og lar erfaringen lede? Eller sitter og leker i feks beersmith? Må innrømme at for meg virker det litt magisk, som svunne tiders aklymisters bedrifter :)

Og spørsmål to: Når regner dere en oppskrift for egen, når dere har tatt utgangspunkt i en annen, men byttet litt på malt og humle for eksempel?

Jeg har bare laget et par av oppskriftene på egenhånd men et godt sted å begynne er stilbeskrivelse på hva du ønsker å brygge. Eller anbefaler jeg boken "Designing great beer" som jeg kjøpte på Vestbrygg.

For å treffe IBU, OG kan du benytte deg av Beersmith
 
Det er jeg enig i, så whirlpooling mens man kjøler ned er vel det mest normale. F.eks. ved bruk av pumpe sammen med spiralkjøler. Vørteren pumpes fra bunnen av kokekaret til toppen der den lager en sirkulerende bevegelse. Øker effekten av kjølingen samtidig.
 
Skal brygge ølsettet "Belgisk Wit" fra bryggselv i morgen. I oppskriften står det under seksjonen "humle etc." at det skal være 40 gram ferskrevet appelsinskall, men det står ikke noe om når det skal tilsettes. Skal det i kokingen, eller tilsettes i gjæringskar?
 
Skal brygge ølsettet "Belgisk Wit" fra bryggselv i morgen. I oppskriften står det under seksjonen "humle etc." at det skal være 40 gram ferskrevet appelsinskall, men det står ikke noe om når det skal tilsettes. Skal det i kokingen, eller tilsettes i gjæringskar?
I kokekaret, normalt er vel siste 5 min.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Omgangssyken på nyttårsaften gir god tid metafysiske betraktninger av planlagt brygging, så her kommer mine første (men ikke siste) dumme spørsmål:

1. Jeg har kjøpt meg et enkelt BIAB oppsett. Kommer til å tappe over til et gjæringskar gjennom en sil, før jeg pitcher gjær og rister karet. Men, vil det danne seg mye sedimenter / trub i karet i gjæringsperioden? Og trenger jeg gjøre noe spesielt for å unngå å få dette i flaskene? Har kun et gjæringskar, så har ikke muligheten til å stikke om i et annet med sukkerlake.

2. Per nå har jeg 36l BIAB-settet til bryggselv. Men leker med tanken om å sirkulere mesken i den gryta gjennom en HEX i en vannkoker for å oppnå bedre temperaturkontroll, altså en slags BIAB / HERMS kombo. Mitt spørsmål er: Kan jeg droppe falskbunn i meskegryta når jeg bruker en meskepose? Deretter ta ut meskeposen og koke i samme kjele?

Takk!
 
Ja, du vil også få et bunnfall i gjæringskaret.
Et tips er å sette en kloss under den siden hvor kranen er. Da vil bunnfallet/gjærkaken samlet seg på motsatt side av kranen.
Så rører sukkerlaken forsiktig inn uten å virvle for mye av bunnfallet opp.
 
Noen som har en anbefaling av siste modell superduper PID kontrolle for å styre temperaturkolbe i kokekaret med? Tenkte jeg skulle gå litt nytt på utstyrsfronten, bygge litt selv og begynne rolig, så da starter vi med koken ;)
Edit: tenkte å ha to element, ett på 3KW og ett på 1,5KW
 
Sist redigert:
Noen som har en anbefaling av siste modell superduper PID kontrolle for å styre temperaturkolbe i kokekaret med? Tenkte jeg skulle gå litt nytt på utstyrsfronten, bygge litt selv og begynne rolig, så da starter vi med koken ;)
Edit: tenkte å ha to element, ett på 3KW og ett på 1,5KW
Hva med variabel kontroll av ssr?
 
Tilbake
Topp