Tråden for dumme spørsmål.

Det er vel bare å sette de i korkemaskinen og trykke ekstra hardt nedt.
Ikke vær redd for å gi alt du har av krefter.
I starten var jeg "redd" for at hvis jeg trykket for hardt, ville jeg kanskje ødelegge flasken.
Når er det bånn gass og 100% trykk her i gården, og korkene er potte-tette.
(Bordkapslemaskin jeg bruker)
 
Der du kjøper den skal Dei ha info om legering. Ellers er det mest sannsynlig rustfritt A4 kvalitet

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Har prøvd å google litt, men har gitt opp.

Som komplett newbee/noob/amatør lurer jeg jo selvfølgelig på en million rare ting om dette. Det første jeg lurer på er hvilke meninger folket har om å kjøpe en større gryte en det man trenger?
Altså: hvis man snubler over en brukt 56 liters boilermaker, er det greit å bruke den i stedet for 38 liters boilermaker til et 25 liters ølsett?? Eller blir det bare krøll av sånt??
 
Forutsatt at du har nok varme og får ok avdamping så er det en fordel med stor.
Om det er forskjell av betydning å koke noenogtredve liter med de to størrelsene vet kanskje andre.
 
Nokre ord blir brukt mykje, men aldri forklart. "Flaskebombe" er eit slikt ord. Når ein seier flaskebombe, meiner ein då at flaska kan eksplodere som ein molotov-cocktail, eller at det skummar voldsomt når ein opnar, eller kanskje at korkane fyk av? Eller noko heilt anna?

(Tråden for dumme spørsmål får dumme spørsmål.)
 
Nokre ord blir brukt mykje, men aldri forklart. "Flaskebombe" er eit slikt ord. Når ein seier flaskebombe, meiner ein då at flaska kan eksplodere som ein molotov-cocktail, eller at det skummar voldsomt når ein opnar, eller kanskje at korkane fyk av? Eller noko heilt anna?

(Tråden for dumme spørsmål får dumme spørsmål.)


Molotov minus flammene...
 
Bruk en magnet, rustfrie stenger vil ikke være magnetiske


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tenkte å foreslå det samme etter å ha googlet emnet, men så tok jeg en neodym magnet og sjekket mine rustfrie 304 kraner og t-ledd.
De var magnetiske. Innerhylsen på krangjennomføringen var derimot ikke magnetisk, sikkert bedre stål kvalitet.
Mulig jeg har blitt lurt på Kina varene, men de ruster iallefall ikke etter et års bruk, men magnetiske er de selv om internett sier de ikke burde være det i 304 kvalitet.
http://www.engineeringtoolbox.com/identification-stainless-steel-d_383.html
 
Sist redigert:
Det varierer "normale" kvaliteter som 304 og 316L er ikke magnetiske dette finner du i 99% av deler her i landet. 406 derimot et magnetisk men sjeldent.
Det finnes derimot mye stål som ikke vil ruste ved innendørs bruk og her er det mye som vil være magnetisk.
Du kan muligens også finne magnetiske typer i støpte deler


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tenkte å foreslå det samme etter å ha googlet emnet, men så tok jeg en neodym magnet og sjekket mine rustfrie 304 kraner og t-ledd.
De var magnetiske. Innerhylsen på krangjennomføringen var derimot ikke magnetisk, sikkert bedre stål kvalitet.
Mulig jeg har blitt lurt på Kina varene, men de ruster iallefall ikke etter et års bruk, men magnetiske er de selv om internett sier de ikke burde være det i 304 kvalitet.
http://www.engineeringtoolbox.com/identification-stainless-steel-d_383.html
Kaldhamret 304-stål blir magnetisk, så det trenger slett ikke være et tegn på dårlig kvalitet at kranene er magnetiske.
 
Gryter til induksjon er jo rustfrie og magnetiske. Er det noen legeringer i gjengestenger som ikke bør være i vørter?
 
Tilbake
Topp