Tråden for dumme spørsmål.

Har noen av den typen og de ble kjøpt uten kjøleribbe.
Hvilken kjøleribbe er passe stor når de brukes på 3kw element og bør man ha lufting evt vifte i boks eller skap når det brukes f eks tre slike på samme tid?
 
Har noen av den typen og de ble kjøpt uten kjøleribbe.
Hvilken kjøleribbe er passe stor når de brukes på 3kw element og bør man ha lufting evt vifte i boks eller skap når det brukes f eks tre slike på samme tid?
Jeg bruker en slik 40A på 3kw element uten kjøleribbe i en liten plastboks. Se bilde i denne posten
https://forum.norbrygg.no/threads/kok-uten-fordamping.30746/#post-317993

Blir litt varm, men sålangt har det fungert selv om jeg synes det er på kanten og vil ikke anbefale det til andre.
Men det indikerer at med en SSR beregnet på opp til 40A brukt på maks 16A så trengs det ikke mye kjøling.
Ville kjøpt noen lignende som dette og montert de på http://www.ebay.com/itm/Aluminum-Al...SSR-25DA-40DA-Solid-State-Relay-/231383746048
Blir temperaturen i boksen høy kan en jo vurdere vifte i tillegg, tror det i utgangspunktet ikke er nødvendig.
 
Muligens et utrolig dumt spørsmål fra en BIAB’er, men er det mulig å kjøre mindre volum på batcher i en bryggemaskin? F.eks. en BB30 eller Bratberg – kan man brygge en batch på f.eks 12L? Eller er det optimalisert for fullt volum?
 
Har noen av den typen og de ble kjøpt uten kjøleribbe.
Hvilken kjøleribbe er passe stor når de brukes på 3kw element og bør man ha lufting evt vifte i boks eller skap når det brukes f eks tre slike på samme tid?
Jeg bruker en slik 40A på 3kw element uten kjøleribbe i en liten plastboks. Se bilde i denne posten
https://forum.norbrygg.no/threads/kok-uten-fordamping.30746/#post-317993

Blir litt varm, men sålangt har det fungert selv om jeg synes det er på kanten og vil ikke anbefale det til andre.
Men det indikerer at med en SSR beregnet på opp til 40A brukt på maks 16A så trengs det ikke mye kjøling.
Ville kjøpt noen lignende som dette og montert de på http://www.ebay.com/itm/Aluminum-Al...SSR-25DA-40DA-Solid-State-Relay-/231383746048
Blir temperaturen i boksen høy kan en jo vurdere vifte i tillegg, tror det i utgangspunktet ikke er nødvendig.
Da jeg researchet denne type ssr så var det en lang tråd her om at man måtte koble inn en støy diode så den ikke laget støy til strømnettet

Jeg fant aldri ut hvilken diode det dreide seg om da det er tusenvis som ikke passer så min variabel ssr ble arkivert i en kontainer til fordel for propanbrenner.
 
Da jeg researchet denne type ssr så var det en lang tråd her om at man måtte koble inn en støy diode så den ikke laget støy til strømnettet

Jeg fant aldri ut hvilken diode det dreide seg om da det er tusenvis som ikke passer så min variabel ssr ble arkivert i en kontainer til fordel for propanbrenner.
Det er snakk om en støy dempnings kondensator, antar at det er denne tråden det er snakk om
https://forum.norbrygg.no/threads/s...-ssr-med-camco-02923-4500w.26471/#post-270470

Da jeg ikke opplever problemer med støy selv har jeg ikke noen ekstra info å komme med angående dette.

Edit: Nerden i meg plukket fram et oscilloscop og målte på samme stikk kontakt som SSR/varmeelement var koplet til. Støypulsen som en ev. kondensator skal dempe sees på bildet, naturlig nok størst rundt halv effekt. Prøvde FM/AM radio uten å høre støy, samt at LED lampene mine fungerer helt fint :) Altså dette er ikke noe problem i mitt hus er konklusjonen.
Vis vedlegget
 
Sist redigert:
Jeg har en SSR i en boks, og har lagt kjøleribben på utsiden. Da slipper du styr med vifte, og flere åpninger i boksen. Bilde i denne posten
https://forum.norbrygg.no/threads/diy-sestos-pid-d1s-koblingsdiagram-og-deler.29353/

Jeg ville jordet kjøleribben hvis den er på utsiden og det er berøringsfare, egentlig uansett.

Her er hva Auber sier generelt om SSR og kjøling, http://auberins.com/index.php?main_page=page&id=10&chapter=0
3. Do I need a heat sink for the SSR?
SSRs are made of semiconductors that have limited conductance. When passing a current, heat will be produced. Each ampere of current will produce about 1.3 to 1.5 watts of heat. When a 12 amps current passes through a SSR, approximately 16 watts of heat will be produced in the SSR. As more heat is produced, temperature inside the SSR will rise. The Maximum temperature on the metal surface of the SSR should not pass 70 °C (158 °F). If it rises above 70 °C, the SSR will not shut off and eventually get damaged. High temperature can also shorten the life or damage other components in the same box.

The temperature of the SSR depends on the amplitude of the current, duty cycle, and the ambient temperature. The rule of thumb is that if the current is more than 8 ampere, you will need a heat sink or mount it on a thick aluminum sheet. If it is more than 15A, you need either to use a 25A external heat sink or a 40A SSR heat sink or forced air (with fan). Increasing the capacity of the SSR (using a 40A SSR instead of 25A SSR for a 15A load) will not significantly reduce the heat; a heat sink is still needed. However, higher capacity SSR is structurally more durable. When more than 30A is passed, the box that holds the internal SSR needs to have good ventilation with forced air.

In most cases, the heat generating on SSRs is only an issue during the beginning stage of a heating process when the heater is running at full power. Once the temperature is close to the set point, it will probably take less than 50% of the power to maintain the temperature. Since the generated heat is directly related to the current passing through the SSR, the heat produced at steady state might be insignificant and can be ignored. For 12 Amp load, if you system takes less than 3 minutes to heat up to the steady state, you might not need a heat sink….a typical case for home espresso machine.
 
Sist redigert:
Hei alle sammen, dette er mitt første innlegg. Jeg vet ikke om spørsmålet er dumt, eller om det allerede er besvart, så jeg prøver likesågodt.

Jeg har akkurat flasket min første batch (3 dager siden). Ølet er en Wit fra Brooklyn Brewery. Jeg fulgte oppskriften fra punkt til prikke, gjæret i 2 uker (pluss noen dager fordi jeg var på ferie). I går hørte det det suste litt i en flaske, og skum lekket sakte ut. Så skjedde det samme i en annen flaske. Begge disse flaskene var gamle (fra 90-tallet), og jeg mistenker at korken (patent) er dårlig.

Burde jeg være bekymret for flaskebomber på de andre flaskene (alle er nye standard flasker med patentkork)? Det bobler litt i dem, og en av flaskene har en liten skumrand på toppen av væsken.

Hvordan finner jeg dette ut, evt? Er det fare for at flaskene kan eksplodere?

Tusen takk for svar.
 
Åpner du ei flaske vil du høyre og sjå om der er høgt trykk på den. Er det ok hadde eg tenkt at det er patentkork flaskene som er feil på

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Åpner du ei flaske vil du høyre og sjå om der er høgt trykk på den. Er det ok hadde eg tenkt at det er patentkork flaskene som er feil på

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Jeg åpnet en av de gamle flaskene. Den bruste over ganske bra, men det var ingen eksplosjon. Jeg er derfor usikker hvor høyt trykket kan være i de andre flaskene.
 
Bruser det over har du sikkert høgt trykk. Du bør plassere flaskene slik ingen kjem til skade vist dei går av.
Når var det du flaska ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Rookie spm: er det vanlig at det lukter ganske stramt av gjæringskaret under gjæring? Åpnet det opp nå etter 5 dager for å tilsette tørrhumle og det luktet ganske stramt, nesten litt sprit-aktig. Var ikke noe skum på toppen, kun en tynt lag med bobler. Er en Pale ale så den skal stå 8 dager til
 
Bruser det over har du sikkert høgt trykk. Du bør plassere flaskene slik ingen kjem til skade vist dei går av.
Når var det du flaska ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Jeg flasket på søndag. Det begynte å lekke ut fra de gamle flaskene i går, og da åpnet jeg en av dem. Jeg la merke til at korkene ikke satt ordentlig i. Ølet smakte fortreffelig ellers.

Hvis det er fare for eksplosjon, vil jeg heller flaske de resterende om igjen enn å risikere glassplinter på badet (der de står i en mørk og kald krok).
 
Jeg flasket på søndag. Det begynte å lekke ut fra de gamle flaskene i går, og da åpnet jeg en av dem. Jeg la merke til at korkene ikke satt ordentlig i. Ølet smakte fortreffelig ellers.

Hvis det er fare for eksplosjon, vil jeg heller flaske de resterende om igjen enn å risikere glassplinter på badet (der de står i en mørk og kald krok).
Kva du meiner med å flaske omatt? Vist det er å åpne korken å sette den på igjen kan du gjere det. Vist du vil slå det tilbake for så å flaske , det vil eg fråråde deg å gjere.
Det er vel ikkje så monge flasker det er snakk om ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Kva du meiner med å flaske omatt? Vist det er å åpne korken å sette den på igjen kan du gjere det. Vist du vil slå det tilbake for så å flaske , det vil eg fråråde deg å gjere.
Det er vel ikkje så monge flasker det er snakk om ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Det er snakk om 6 flasker. Vil det være tryggere å sette disse litt kaldere? I følge oppskriften skal de stå i 1,5 uke til.

Er det slik at flaskene er trygge hvis det ikke har skjedd noe innen et viss antall dager?
 
Sist redigert:
Det er snakk om 6 flasker. Vil det være tryggere å sette disse litt kaldere? I følge oppskriften skal de stå i 1,5 uke til.

Er det slik at flaskene er trygge hvis det ikke har skjedd noe innen et viss antall dager?
Ølet er normalt ferdig karbonet på 3-5 dager. Men kan ta tenger tid også. 1.5 veka skal det vere klart til å sete på kjølig.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Ølet er normalt ferdig karbonet på 3-5 dager. Men kan ta tenger tid også. 1.5 veka skal det vere klart til å sete på kjølig.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Takk for hjelpen så langt. Jeg har satt flaskene på et litt kjøligere og trygt sted. Tok samtidig en liten titt på dem og så en flaske med en liten skumrand hvor det fløt opp bobler, og ingenting i de andre.

I morgen har det gått 5 dager siden flasking, så da satser jeg på at de er trygge.
 
Tilbake
Topp