Tråden for dumme spørsmål.

10 stk nellikspikrer veier 0,9g på min vekt. Vanlig billig kinavekt.
Lager du også sylte? :)
Takker. Neida, har laget "wit jul". Brukte én nellikspiker på 70 liter, og det skulle bli ca 1,3 milligram pr liter. Sikkert mer enn @Gahr ville brukt, men jeg synes det ble akkurat passe julepreg! :)
 
Håper ikke jeg er kommet i unåde iom at jeg svarte :rolleyes:
Bare så det er sagt,
to stk sylter er presset her. Så nå mangler tunge og slik lammerull eller hva det nå heter.
Og selvfølgeleg tre-fire++ silderetter
Div røkt laks og ørret er på plass. Hummeren er i kista, torsken svømmer i merden.
Bare jeg som ble sulten ? :)
 
Hei igjen! Da har min pale Ale karbonert i en uke v. ca 23-24 gr. Hadde en testflaske i plast med skruvkork som eg testa ikveld, etter en runde i kjøleskape. Ett lite psst v. åpning, og en anelse skum v påfylling i glass. Fornøyd m smaken, men en anelse dødt, og en litt salt- bitter ettersmak.
Jeg lurer på hvor mye ølet utvikler seg videre.. mhht smak og kullsyre? Og skal jeg la det stå lenge på badet før det havner i kjelleren?

Mh Jan
 
Satte et brygg til karbonering i går - 6g/l på ca 12 liter, altså 72 g, kokt i ca 2-3 dl vann. Ølet har en FG på 1010, og er flasket på 0,33-flasker, pluss en plastflaske for å følge med på karboneringen. Klemte plastflaska så ølet sto helt oppunder korka. Allerede i går kveld hadde den begynt å røre på seg, i morges var den begynt å rette seg ut, og nå i kveld kjennes den allerede hard ut.

Har aldri før opplevd at karboneringen går så raskt, det pleier å ta flere dager før plastflaska er helt rettet ut, og enda noen dager før den er hard. Er det grunn til bekymring? (Overkarbonering/flaskebomber?)
Oppdatering:
Har testet et par flasker, og det virker lovende. Krystallklar, god og passelig karbonering med tanke på at den har stått en knapp uke. Blir nok bra til pinnekjøttet, dette. Men det var litt halvskummelt at den startet så kjapt.
 
Hei igjen! Da har min pale Ale karbonert i en uke v. ca 23-24 gr. Hadde en testflaske i plast med skruvkork som eg testa ikveld, etter en runde i kjøleskape. Ett lite psst v. åpning, og en anelse skum v påfylling i glass. Fornøyd m smaken, men en anelse dødt, og en litt salt- bitter ettersmak.
Jeg lurer på hvor mye ølet utvikler seg videre.. mhht smak og kullsyre? Og skal jeg la det stå lenge på badet før det havner i kjelleren?

Mh Jan

Du må vel bare la den stå i romstemperatur til den har karbonert seg ferdig. Det var treg utvikling, det der - men det vil komme, bare det får tid nok. Blir sikkert ferdig til jul, i alle fall:).
Smaken underveis i karboneringsprosessen skal du ikke bry deg om. Det er aldri godt da, synes jeg.
 
Må/burde en Saison stå lengre på flaske før den er klar, enn f.eks en IPA/PA? Holder det med to uker, eller er det for kort? Gjæret med Danstar Belle Saison.
 
Må/burde en Saison stå lengre på flaske før den er klar, enn f.eks en IPA/PA? Holder det med to uker, eller er det for kort? Gjæret med Danstar Belle Saison.
Har til nå berre brygga 2 saison... Men det var heilt klart ein tydelig fordel å klare å lager dei nokre måneder. Har no ein saison til gjæring den er tenkt å drikke av til sommeren. Og så brygger me no ein juleøl med pepperkaker som skal gjærest på ein saison gjær.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Takker. Dette er min første Saison. Flasket i dag, og trodde kanskje den var klar til Nyttårsaften. Men da får det heller bli vårøl i mai. :rolleyes:
 
Det kommer vel an på hvordan den smaker. Den forrige jeg brygget, ble drukket opp ganske kjapt, men den jeg har nå, bør få hvile. Den har noen litt røffe kanter, som jeg håper lagring skal runde av. Det går en og annen flaske av den, men det er egentlig ikke årstid for det ølet, så jeg regner med at det meste overlever til vårsola varmer nok til at den kan nytes utendørs:).
 
Den blir garantert en prøvesmak etter to uker, for å sjekke ståa. Jeg satte den varmt (28 grader) de siste dagene av gjæringstiden, som jeg håper og tror rundet den av i kantene og ga den gode vilkår for esterproduksjon.
 
Min, gjæret med wlp566, utvikla kraftig pære-/eplelukt og -smak. Det var såpass at jeg ble litt deppa, for akkurat som det kan bli for mye banan i weissbier, så var dette i overkant typeriktig. Mulig jeg underpitcha litt; det trigger esterproduksjon. Men det roet seg ned, så nå er det fin balanse. Det som er igjen, som jeg håper lagringa skal ta ned til et nesten umerkelig nivå, er et snev av fusel (som jeg er ganske følsom overfor).
 
Min, gjæret med wlp566, utvikla kraftig pære-/eplelukt og -smak. Det var såpass at jeg ble litt deppa, for akkurat som det kan bli for mye banan i weissbier, så var dette i overkant typeriktig. Mulig jeg underpitcha litt; det trigger esterproduksjon. Men det roet seg ned, så nå er det fin balanse. Det som er igjen, som jeg håper lagringa skal ta ned til et nesten umerkelig nivå, er et snev av fusel (som jeg er ganske følsom overfor).
Samme erfaring her med 566, litt mye banan til å begynne med, men nå etter 6 uker på flaske er banansmaken borte, og mye bedre, kun en antydning fersken
 
Nytt rookie spm; Når bruker man PBW og når bruker man Star san? Og hvilke blandingsforhold bruker man med de to? På flasken er det jo advarsler om at innholdet er etstende? Må man ta noen forholdsregler her, bortsett fra å holde det borte fra jr?
 
Står på flaskene.
StarSan
Mener å huske jeg bruker 1/4oz til ca 4 liter vann på StarSan.

PBW
Og på PBW er det forskjellige blandingsforhold alt etter hva som skal vaskes.
1-2 spiseskjeer blandes ut til per 4 liter vann for vask av kjele og bryggeustyr som er med i kokeprosessen, og vaskevannet varmes til mellom 40-70 grader. Skal så skylles med rent vann som varmes til samme temperatur.

0,75 spiseskjeer (3/4) blandes ut per 4 liter vann for vask av gjæringskar, fat og annet som er i kontakt med øl etter kok.
Bør også brukes i temperaturområdet 40-70 grader, og skylles med rent vann i samme temperaturområdet.

Jeg har lite erfaring, men det er slik jeg har tolket etikettene på midlene.
 
Ok, men når bruker du Star San da, kontra PBW? PBW på alt av brygg, og Star San på flasker, kork, skjeer mv?

og er det slik at man vasker alt før brygging i tillegg til etter, eller holder det å vaske etter brygg slik at det er klart til neste gang?
 
Tilbake
Topp