Oi...... Da var det bra han ikke prøvde med badevekten. For etter mine beregninger veier 10milliarder nellikspiker 900.000kg!!!
Og det hadde badevekten ikke tålt.
Takker. Neida, har laget "wit jul". Brukte én nellikspiker på 70 liter, og det skulle bli ca 1,3 milligram pr liter. Sikkert mer enn @Gahr ville brukt, men jeg synes det ble akkurat passe julepreg!10 stk nellikspikrer veier 0,9g på min vekt. Vanlig billig kinavekt.
Lager du også sylte?
Oppdatering:Satte et brygg til karbonering i går - 6g/l på ca 12 liter, altså 72 g, kokt i ca 2-3 dl vann. Ølet har en FG på 1010, og er flasket på 0,33-flasker, pluss en plastflaske for å følge med på karboneringen. Klemte plastflaska så ølet sto helt oppunder korka. Allerede i går kveld hadde den begynt å røre på seg, i morges var den begynt å rette seg ut, og nå i kveld kjennes den allerede hard ut.
Har aldri før opplevd at karboneringen går så raskt, det pleier å ta flere dager før plastflaska er helt rettet ut, og enda noen dager før den er hard. Er det grunn til bekymring? (Overkarbonering/flaskebomber?)
Hei igjen! Da har min pale Ale karbonert i en uke v. ca 23-24 gr. Hadde en testflaske i plast med skruvkork som eg testa ikveld, etter en runde i kjøleskape. Ett lite psst v. åpning, og en anelse skum v påfylling i glass. Fornøyd m smaken, men en anelse dødt, og en litt salt- bitter ettersmak.
Jeg lurer på hvor mye ølet utvikler seg videre.. mhht smak og kullsyre? Og skal jeg la det stå lenge på badet før det havner i kjelleren?
Mh Jan
Har til nå berre brygga 2 saison... Men det var heilt klart ein tydelig fordel å klare å lager dei nokre måneder. Har no ein saison til gjæring den er tenkt å drikke av til sommeren. Og så brygger me no ein juleøl med pepperkaker som skal gjærest på ein saison gjær.Må/burde en Saison stå lengre på flaske før den er klar, enn f.eks en IPA/PA? Holder det med to uker, eller er det for kort? Gjæret med Danstar Belle Saison.
Samme erfaring her med 566, litt mye banan til å begynne med, men nå etter 6 uker på flaske er banansmaken borte, og mye bedre, kun en antydning ferskenMin, gjæret med wlp566, utvikla kraftig pære-/eplelukt og -smak. Det var såpass at jeg ble litt deppa, for akkurat som det kan bli for mye banan i weissbier, så var dette i overkant typeriktig. Mulig jeg underpitcha litt; det trigger esterproduksjon. Men det roet seg ned, så nå er det fin balanse. Det som er igjen, som jeg håper lagringa skal ta ned til et nesten umerkelig nivå, er et snev av fusel (som jeg er ganske følsom overfor).