Min erfaring er at dampen bare samler seg på selve vifta, og drypper fortsatt ned igjen som kondens.
Det kalles beerstone og er en miks av kalsium oxalat og proteiner. Vanskelig å fjerne dersom du ikke tar det med en gang, se her for prosedyre som fungerer dersom du sliter https://forum.norbrygg.no/threads/brent-vorter-humle.30756/#post-318214Hva er det hvite/gule belegget som kommer frem på mitt ULWD element etter kok? Det verken lukter eller smaker brent av vørter. Hvordan får jeg det vekk?
Ser ofte at blandingen 50/50 pale/hvete blir nevnt i dette forumet, hva er så ettertraktet med denne blandingen?
Takk for svar! Er ny med ULWD elementer. Slikt belegg,setter det seg på alle typer elementer uansett? Noen måte å unngå det på?Det kalles beerstone og er en miks av kalsium oxalat og proteiner. Vanskelig å fjerne dersom du ikke tar det med en gang, se her for prosedyre som fungerer dersom du sliter https://forum.norbrygg.no/threads/brent-vorter-humle.30756/#post-318214
Jeg spyler og rengjør elementet med varmt vann og børste rett etter kok, lar det ikke tørke inn. Selv har jeg HWD element (high watt density) og erfarer at etter 3-4 brygginger må jeg gjerne ta en grundigere rens. Vet ikke om ULWD stiller seg annerledes men det kan være mulig.Takk for svar! Er ny med ULWD elementer. Slikt belegg,setter det seg på alle typer elementer uansett? Noen måte å unngå det på?
Tapp den på flasker / fat før du reiser...
Håper den er ferdig før jeg reiser, er første forsøk med en blend, så er litt usikker på hele forløpet.. Målte fg igår, å den hadde gjæret ned til 1.014.. Det er som sagt en blend mellom Vermont ale og en annen villgjær stamme..Den IPAen bør være ferdig u god tid før 3 uker?
White Labs sier den bør være ferdig innen 5 dager, så den oppfører seg nok rimelig normalt. To uker og flask/fat.Håper den er ferdig før jeg reiser, er første forsøk med en blend, så er litt usikker på hele forløpet.. Målte fg igår, å den hadde gjæret ned til 1.014.. Det er som sagt en blend mellom Vermont ale og en annen villgjær stamme..
Hmm, jeg fant dette sitatet fra Yeast Bay,White Labs sier den bør være ferdig innen 5 dager, så den oppfører seg nok rimelig normalt. To uker og flask/fat.
Oops, skrivefeil, det var Funktown jeg mente.White Labs sier den bør være ferdig innen 5 dager, så den oppfører seg nok rimelig normalt. To uker og flask/fat.