Tråden for dumme spørsmål.

Kjøkkenvifta mi gikk til helvete sist gang jeg brygget, men hadde da glemt å fjerne fettfilterne. Noen som har erfaringer angående hvor mye enklere dampen fraktes når man fjerner disse?
 
Min erfaring er at dampen bare samler seg på selve vifta, og drypper fortsatt ned igjen som kondens.

Jepp, det snek seg inn i det elektriske sist gang, siden jeg endte opp med å koke en halvtimes tid lenger enn planlagt. Heldigvis fikk jeg en hyggelig reperatør på besøk. Kanskje det ikke har noe å si med fettfilterne.

Før jeg eventuelt får laget meg et avløp eller ny varmekilde, har du noen tips til underveise eller enkle utbedringer? Burde vel hjelpe å tørke kondens underveis i prosessen?
 
Å kjøre en diacetyl-rast på overgjæret ale, har det noe for seg? F.eks. ta den opp til 22 et døgn før flasking?

EDIT: Vil helst unngå fusel! :mad:
 
Mener det har lite for seg, men gjør heller ingen skade. Det som er viktig er at ølet får stå på gjærkaka/aktiv gjær til diacetyl er omdannet, altså ikke senke temperaturen eller tappe for tidlig etter hovedgjæring.
 
Sist redigert:
Hva er det hvite/gule belegget som kommer frem på mitt ULWD element etter kok? Det verken lukter eller smaker brent av vørter. Hvordan får jeg det vekk?
 
Takk for svar! Er ny med ULWD elementer. Slikt belegg,setter det seg på alle typer elementer uansett? Noen måte å unngå det på?
Jeg spyler og rengjør elementet med varmt vann og børste rett etter kok, lar det ikke tørke inn. Selv har jeg HWD element (high watt density) og erfarer at etter 3-4 brygginger må jeg gjerne ta en grundigere rens. Vet ikke om ULWD stiller seg annerledes men det kan være mulig.

NB Jeg har rustfritt element, dersom du ikke har det vær obs på å ikke varme opp sterke rengjøringsvesker med elementet
warning: don't use the elements to heat any acid or de-scaler solution--you'll be replacing elements if you do.
 
Sist redigert:
Har en amerikansk IPA som er gjæret med yeastbay's funktown.. Det viser seg at jeg mest sannsynlig må reise på jobb før den er ferdig gjæret.. (Ca 3uker i gjæringskaret når jeg reiser) hvordan skal jeg gå frem? Stikke om til sekundær å la gjæren jobbe med funken? Eller kjøpe meg korneliusfat og tilbehør å stikke om til det? Eventuelt et tredje alternativ?

Ninjaedit:blir borte i ca 4 uker
 
Håper den er ferdig før jeg reiser, er første forsøk med en blend, så er litt usikker på hele forløpet.. Målte fg igår, å den hadde gjæret ned til 1.014.. Det er som sagt en blend mellom Vermont ale og en annen villgjær stamme..
White Labs sier den bør være ferdig innen 5 dager, så den oppfører seg nok rimelig normalt. To uker og flask/fat.
 
White Labs sier den bør være ferdig innen 5 dager, så den oppfører seg nok rimelig normalt. To uker og flask/fat.
Hmm, jeg fant dette sitatet fra Yeast Bay,
  1. I think the Brett will continue to develop the flavor profile of the beer after the Sacch has done most of the work. I hesitate to ever put a time frame on fermentation. The beer will tell you when it's done, and it will do so through the appropriate flavor development and a steady gravity.
Nå er visstnok det en trodde var Brett i denne miksen sacc allikevel https://www.whitelabs.com/news/wlp644-research-results
Men sitat nr. 1 er jo en almengyldig regel uansett dersom en skal unngå flaskebomber og usmaker.

Edit: dette vet jeg ingenting om,altså om det er Brett eller ikke, har ingen erfaring med denne miksen eller gjæren. Jeg ville flasket hvis FG var stabil over en uke og ikke før når jeg vet så lite.
 
Sist redigert:
Jeg for bestille CO2 og corneliusfat i tilfelle.. Så slipper iallefall fruen å vaske mens jeg er borte Takk for svar.. Litt klokere iallefall
 
Ville nok brukt fat ja. Laga en belgisk som blei videregjæra med en miks som skulle inneholde brett. Gjæra med til 1001, fra 1014 der normalgjæra ga opp. Men det tok tid, ca 3 mnd.
 
Tilbake
Topp