Tråden for dumme spørsmål.

f81c861861ba15ae280324e177540429.jpg

Faen nå kommer det. Får nok ikke lagt meg i natt.
 
Brygget en ipa idag. Glemte meg bort og pitcha gjæren før jeg rista inn luft i gjæringsbøtta.
Har det noe å si at gjæren var tilsatt før jeg rista og ikke etter?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Et par triks for bruk av blow off tube som gjør det litt mindre dramatisk;
1. Bruk silikonslange med større diameter (fjern den røde gummi pakningen), 16mm OD passer på mine bøtter, da blir det mindre sjangse før at gjæren blokkere slangen.
2. Mindre starsan i glasset, gir mindre mottrykk og mindre utblåsninger...
 
Satt en Blonde som fikk OG på 1065 (5 mer enn planlagt). Og litt for lite gjæringskar (25l i 26l ss brewbucket), som førte til at jeg mistet ca 1 liter gjennom blowoff tube.
Ble pitchet direkte med én pakke Irish Ale WLP004.

Etter 2 uker er det fortsatt bra med aktivitet i gjærlåsen. Er det bra eller dårlig? Har ikke målt FG enda.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Satt en Blonde som fikk OG på 1065 (5 mer enn planlagt). Og litt for lite gjæringskar (25l i 26l ss brewbucket), som førte til at jeg mistet ca 1 liter gjennom blowoff tube.
Ble pitchet direkte med én pakke Irish Ale WLP004.

Etter 2 uker er det fortsatt bra med aktivitet i gjærlåsen. Er det bra eller dårlig? Har ikke målt FG enda.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er masse rart som plopper ut av låsen og er generelt en dårlig indikator på om det gjærer eller ei. Måling av FG derimot er 99.9% sikrere. :)
 
Eg gjorde eit forsøk på å brygge ein bitter for to veker sida. Hadde eigentleg tenkt å tappe i går, men den hadde ikkje sabilisert seg på ein SG/FG. Saka er at både i går og for tre dagar sidan då eg smakte på brygget smakte det rett og slett fælt. Maltsmaken var alt for dominerande, samstundes som ølet likevel var bittert. Berre ikkje godt bittert... Det smakte ikkje infisert eller noko, men dårleg.

Spørsmålet mitt er: Er det store endringar som skjer i smaken i løpet av flaskelagringa? Er brygget ei tapt sak, eller er det framleis håp? Det er ein liten forsøksbatch, så det er ikkje krise om det går gale, men det er jo kjekt å lukkast...
 
Siden den fortsatt gjærer så kan nok smaken endre seg endel.
Den bør jo få ca en uke i karet etter at selve gjæringa et over.
Noe endring blir det etter flasking og karbonering også men en bitter er ikke et øl som ha så lang modningstid.
En barley wine eller noe rart belgisk krever gjerne lang lagringstid.
Du kan kanskje "dempe" maltsmaken med tørrhumling. Men bitter skal vel være maltdrevet og slik sett blir det feil.
Andre kan kanskje si noe fornuftig om dette.
-Har du gjort deg noen tanker om hvorfor den gjærer så tregt?
 
Takk for svar

Eg slumsa oppi tørrgjær sidan det var så lite i bøtta, så det kan vere at eg bomma med mengda eller ikkje fekk i nok oksygen. Trudde eg var generøs, men eg kan ha tatt feil... Det er snakk om berre ein femlitersbatch, og eg brukar eit lite gjæringskar eg ikkje har prøvd før. Det har ikkje gjærlås, men slepp ut trykket gjennom lokket på ein eller annan måte. Det gjer at det har vore vanskeleg å følgje prosessen slik eg ville gjort med gjærlås.

Når du seier det med at gjæringa har tatt lang tid, ser eg at eg gløymte å seie at gjærsmaken var veldig sterkt i brygget.

Kanskje eg berre skal la han stå ei vekes tid til, og så prøve då. Skal sansynlegvis flaske ein annan batch på mandag, så eg kan jo ta begge då...
 
Hei, jeg har et spørsmål angående gjæringstemp.

På søndag brygget jeg amber ale etter BIAB-metoden, med Safale US-05. OG 1,050. Ble satt til gjæring i et rom med temperatur 15-18 grader, og temperaturen i vørteren har ligget på ca 1-2 grader over dette. Tenkte å gjære i 14 dager før tapping til flaske.
Nå har det seg sånn at det rommet jeg gjærer i ikke er optimalt for temperaturregulering, særlig hvis det blir sol, kan det bli veldig varmt der, om ikke man har mulighet til å følge med og lufte hele tiden.
Nå nærmer stormgjæringen seg slutten, og jeg tenkte å flytte gjæringskaret til et rom hvor temperaturen er mer stabil. Bør jeg da 1) sette det i kjellerbod, som holder jevn temperatur på 12 grader? Eller 2) sette det på soverom, hvor temperaturen er stabil rundt 20-22 grader?
Takknemlig for innspill!
 
Hei, jeg har et spørsmål angående gjæringstemp.

På søndag brygget jeg amber ale etter BIAB-metoden, med Safale US-05. OG 1,050. Ble satt til gjæring i et rom med temperatur 15-18 grader, og temperaturen i vørteren har ligget på ca 1-2 grader over dette. Tenkte å gjære i 14 dager før tapping til flaske.
Nå har det seg sånn at det rommet jeg gjærer i ikke er optimalt for temperaturregulering, særlig hvis det blir sol, kan det bli veldig varmt der, om ikke man har mulighet til å følge med og lufte hele tiden.
Nå nærmer stormgjæringen seg slutten, og jeg tenkte å flytte gjæringskaret til et rom hvor temperaturen er mer stabil. Bør jeg da 1) sette det i kjellerbod, som holder jevn temperatur på 12 grader? Eller 2) sette det på soverom, hvor temperaturen er stabil rundt 20-22 grader?
Takknemlig for innspill!
Alternativ 2[emoji1]
 
  • Like
Reaksjoner: Doc
Vis vedlegget

Satt en gjærstarter med WLP 002 i går kveld, greit skum i det i dag morges, men nå ser det helt dødt ut. Normalt at gjærstartere går over så kjapt? Er også vandt til å se et tydelig fargeskille i "vørteren" når den er ferdig, betyr det at den ikke er helt ferdig enda? Bør jeg fortsatt riste på den i ny og ne?

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 
Siden det er vrient å få tak i flere humler her i nærheten vurderer jeg storhandling på humle.se og hente i sverige så jeg har for en stund.
Alt ser ut til å være 2015 høst.

Jeg har til nå fryst ned det jeg har av rester i zip-lock poser. Hvordan bør jeg oppbevare humlen jeg kjøper nå og ikke kommer til å bruke på en stund? skal jeg fryse alt? Jeg har kjøpt meg vakuumpakker så kommer til å vakuumpakke og fryse restene etter brygg. (alt nye kommer i 100g poser, så trenger ikke ta det mye opp/ned av fryseren)
Hvor mye taper humlen seg i fryser over tid? ser at det ofte er oppgitt i % ved 20grader, blir det mye bedre i fryser?
ser på: Citra, Nelson Sauvin, Galaxy, Fuggle, Perle, Magnum, Simcoe og Chinook (må nok redusere lista litt)

Hvor lenge kan jeg oppbevare tørrgjær? vurderer å kjøpe inn endel US-05 som koster -30% av brygg-selv pris.
 
Tenkte brygge en Mild, men er tom for engelsk humle. Har Saaz, Hallertau Mittelf. pluss masse amerikansk humle. Tomahawk/Columbus skal visstnok passe bra til mørke øl, kunne det vært noe?
 
Scheisse! Glemt å måle FG før jeg hadde i sukkerlake. Er det noen måte å kalkulere ca SG, basert på hvor mye sukker (g/l) som ble tilsatt? SG etter sukkerlake ble 1.010, og jeg tilsatte 6g/l.
 
Tilbake
Topp