humleposer med til gjæring??

Akkurat kjøpt meg BB30automatic og lest litt om bruken. Gjenganger er at pumpa ofte stopper ved å ha humle rett i koken så jeg brukte humleposer for første gang. Jeg kasta også disse før jeg starta gjæringa. Nå gjærer ølet og jeg lurer på om det var riktig å fjerne humleposene? Den ene skulle jo bare ha noen få minutters kok og kunne vel etter min mening ikke rukket å avgi all smak/aroma som planen var?
 
Hei,
Nå vet jeg ikke hvilken oppskrift du har brygget, men dette er en helt normal fremgangsmåte. Litt forenklet vil humle som tilsettes sent bidra med mer humlesmak/aroma enn humle som er lengre i kok. Tilsvarende vil humle som kokes lengre bidra med mer bitterhet enn humle som kun er i kontakt med vørteren noen få minutter under kok. Humlen rekker helt fint å avgi mye smak/aroma selv med relativt kort kontakttid.
 
Det er nok ikke så vanlig å ta med humle over i gjæringskaret. Unntaket er det som kalles tørrhumling. Du kan jo evt dele opp humlingen slik at du legger bitterhumlen i pose, og tilsetter smak/aroma-humle løst i karet mot slutten av kokingen. Jeg har også en brygger med filter – og synes det er et greit kompromiss.
 
Akkurat kjøpt meg BB30automatic og lest litt om bruken. Gjenganger er at pumpa ofte stopper ved å ha humle rett i koken så jeg brukte humleposer for første gang. Jeg kasta også disse før jeg starta gjæringa. Nå gjærer ølet og jeg lurer på om det var riktig å fjerne humleposene? Den ene skulle jo bare ha noen få minutters kok og kunne vel etter min mening ikke rukket å avgi all smak/aroma som planen var?

Det ble veldig bra resultat etter en prøvesmak etter bare 1 dag i kjøleskap. Var en brown ale som jeg kjøpte på ølbrygging.no



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp