Humleprofil Porter

Hei,

Har planer om å prøve meg på noe annet enn Amerikanske Pale Ales, og kunne tenke meg å prøve en porter. Leste et sted at porter ofte anses for å være et resteøl. Har spesialmaltene som trengs men er usikker på hvilke humler som fungerer til dette. Er mer opptatt av at ølet skal være godt enn at det skal være autentisk.

Har følgende humler liggende:
Cascade, Saaz, Amarillo, Centennial og Simcoe

Har følgende gjær liggende:
US05 og Danstar Nottingham 116

Er det noe av dette som jeg kan bruke for å lage en god porter, eller burde jeg gå til innkjøp av standard «porter-ingredienser»?

Chinook og Northern Brewer har fungert kanon for meg som i Nøgne sin
Slenge gjerne på litt Cascade mot slutten også om du ønsker det
Tørrhumle kan du og gjøre

Sent from my iPhone using Tapatalk

Og ja, Centennial funker også

Både US-05 og Nottingham har jeg brukt med godt resultat

Jeg tror ikke du trenger å kjøpe no mer humle på en Reste Porter
Bare sett sammen det du har
Hvor mye har du av hver?

Pleier å kjøpe kilos pakker, så har mer enn nok av alle typene. Kan sikkert kjøpe et par 100 grams pakker med spesifikk humle til dette, men det hadde vært hendig å bruke noe av det jeg allerede bruker. Ser ikke for meg at jeg kommer til å brygge porter veldig ofte, så dette blir et lagringsøl på flaske.

Har sett et par oppskrifter på baltisk porter hvor de bruker saaz.
Hvis ølet skal lagres lenge vil det kanskje ikke være vits å bruke så mye humle, da essensen av denne vil forsvinne etter lagring..

Jeg har brukt Centennial i en porter som jeg lagde, det skulle være et forsøk på en megaoverhumlet india-porter(Spørr meg ikke hvorfor), men endte opp med å bli en jævel av en velsmakende porter med mye roasted barley og mye humle. Vi hadde en diskusjon om det var en porter eller stout, med tanke på at det var RB i den, noe som visstnok tilhører stout-kategorien, men vi endte opp med å kalle det en Robust Porter.

Oppskrift:
5.2kg Pale Malt, Maris
0.5kg Roasted Barley
0.4kg Caramunich
0.3kg Chocolate Malt

20 g Centennial@60 min
20 g Centennial@10 min
60 g Centennial@5 min
60 g Centennial@0 min

OG: 1.077
FG: 1.017
IBU: 46
EBC: 79
ABV: Rundt 8%.
Gjær: S-04. Funka som faen. Rehydrerte i lunka vann et par timer før. Gjæret 14 dager, flasket i 14 dager. Drakk opp hele batchen før jeg kunne virkelig nyte den.

Centennial porter høres spennende og fantastisk godt ut. Men har kommet frem til at jeg skal gå mer klassisk, lager jeg en sort ipa så ender det opp med å forsvinne alt for fort. Har så langt kun lagd pale ales og har lyst til å prøve noe annet for å få økt forståelse for ingredienser. Skal ikke se bort ifra at jeg også prøver en robust porter en dag :)

Tilbake
Topp