Humlerester med fra koking til gjærning??

I går ble vår andre batch satt og (Nøgne Ø IPA Klone) og har et par spørsmål jeg håper det er mulig å få svar på her inne :) Vi kjører BIAB.

1. Når vørterkjøler er satt igang, opplever vi at vi får større kjøleeffekt dersom vi beveger på kjøleren slik at man får sirkulasjon i i vørteren. Konsekvensen av dette er at humlerester virvles opp, og ikke legger seg på bunn slik det gjorde i første batch når kjøleren fikk stå i ro. Er det et problem at det som en konsekvens av denne metoden kommer mye humlerester i selve gjærnigskaret?

2. Vi har latt en god del av den siste gjenværende vørteren som inneholder mye humlerester ligge igjen i bryggekjelen. Dette har ført til at vi har mistet mye volum fra koking til gjæring. Hva er vanlig å gjøre her? Om alt tas over i gjæringskaret har vi tenkt at man kan få et mer uklart øl.. Men på den andre siden får man mer øl, kanskje med mer smak dersom man får med alt over i gjæringskaret?

Tips tas mot med takk :)

Dere kan kjøle ferdig, eller nesten ferdig. Røre om kraftig om med skjea (eller hva dere bruker) la vørteren snurre i kvarter tjue minutter så har det meste av grumset samlet seg på bunn i midten. Så kan dere tappe.

Noen lar alt ligge igjen i kjelen, andre driter litt i det. Selv lar jeg alt jeg kan ligge igjen i kjelen og lager heller en litt større oppskrift med mindre jeg brygger et ferdig-kit.

Vil det i tillegg hjelpe på klarheten på ølet hvis man "skummer av", (altså tar av skummet som kommer under kokinga), som man vanligvis ville gjort hvis man lagde en saus?

Eller er dette skummet (protein sannsynligvis) nødvendig å ha med?

Så på en video på yotube at han som brygde øl bare flyttet skummet til side mens han kokte, men det ser jeg ingen vits i egentlig.. Da det fortsatt er med når han heller det på gjæringskaret...

Du trenger ikke skumme av. Det vil ikke skade å gjøre det, men det har heller ingen betydning for klarheten.

Har det noe å si for smaken?
(Jeg syns ihvertfall at hvis man ikke skummer av når man lager en fond eller en rødvinssaus f.ex at det fort blir en usmak)

Dette er vel kanskje litt på nippet til pirking av detaljer men

Naxi skrev:
Har det noe å si for smaken?
(Jeg syns ihvertfall at hvis man ikke skummer av når man lager en fond eller en rødvinssaus f.ex at det fort blir en usmak)

Dette er vel kanskje litt på nippet til pirking av detaljer men

Hvis du kjøler med fort nok så skal ikke det proteinet bli med uansett da det klumper seg under kald break og blir med til bunns hvis dere gjør som jeg skrev i første svaret mitt.

Hva det gjør med smaken aner jeg ikke. Er vel mulighet for mer chill haze hvis det blir med og chill haze skal bare ha en estetisk effekt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Da er det vel kanskje mine kokke-vaner som klør i fingra når det er skum på toppen av vørteren;)

Takker for gode svar:)

Vi tømmer alt i gjærkaret...brygger ca. 200 ltr. av gangen og får da den siste gjærbøtta halvfull av bunnfall, har ikke lagt merke til noe smak eller uklarhet , ... men har vel i grunn ikke sett så nøye etter heller.

Takk for svar :)  Slik jeg tolker det, kan man trolig helle alt over i gjæringsdunken, inkl. humlerester og annet grums.. Da får man mer øl, og det har ikke så mye å si på klarhet?

Hva med smak? Kan det tenkes at det blir mer smak i ølet dersom alt av humlerester blir med i gjæringsdunken?

Jeg har også vondt for å ikke skumme av, gammel vane.  Nå oppfatter jeg det slik, at jo klarere søtvørter, jo mindre skum, mao opererer du med klar vørter blir det ikke nok til å gi usmak, men om du f.eks bruker BIAB uten skylling er i alle fall min erfaring at man kan få usmak.

Jeg skummer ikke av og etter at jeg har whirlepoolet og tappet den klare vørteren heller jeg hele humlesulamitten oppi et stort desinfisert finmasket dørslag og lar denne renne av seg over gjæringskaret.

Tilbake
Topp