Humling av kølsch

Finn Berger

Moderator
Kølschbrygging står for tur, og jeg hadde tenkt å legge inn mye sein humle. Det ser sånn ut:

OG 1.050, SG før kok 1.041, FG 1.014, ABV 4,7%, IBU 30
Innmesk på 42, så 10 min på 55, 45 min på 63, 20 min på 70, og utmesk på 77
Gjæres på 16 grader
Malt til 24 liter i dunken

5 kg pilsnermalt
Humle
20 gr Magnum @ 60
40 gr Mittelfrüh @ 10
40 gr Mittelfrüh @ 5
40 gr Mittelfrüh @ 0
Gjær
WLP 029

Noen tanker om hvordan dette vil funke? Stikkordet er "rein og bitter". Jeg har lyst til kjenne humla, og var inne på tanken om å tørrhumle, også - men det ser ut som om folk har dårlige erfaringer med edelhumle til det bruket.
 
Personleg tørrhumlar eg alltid når eg lagar det eg kallar kölsch - men obs - eg har ikkje smakt originalen i Köln og eg er heller ikkje så puristisk at eg brukar WLP029. Og eg brukar kveitemalt(24%) + munich(4%) + caramunich(1%) i tillegg til pilsnermalt (71%). 47 IBU. US05.

Sist delte eg på 3 gjæringskar og tørrhumla eit med Mittelfrüh, eit med Hersbrucker og det siste med Styrian Golding. Og ein månad på kjølen etter at det er overført til corneliusfat.
 
Sidan du alltid tørrhumlar, reknar eg med det vert godt. Brukar du mykje? Slik edelhumle er jo ikkje så gjenomtrengande som amerikanske sitrusvariantar.
 
Ofte 100 gram pr. 25 liter gjæringskar ser det ut til. Det står "velhumla" i kölsch-konvensjonen og det tolkar eg som mykje humle. Men alle likar ikkje det same.
 
Mittelfruh er fantastisk. Har aldri tørrhumlet en kolsch. Huell melon er en annen spennede variant til kolsch. Men jeg har alltid praktisert siste tilsetning @15 min. Og blitt superfornøyd med mitt resultat.
 
En tanke: Kølsch skal jo lagres en god stund, og tørrhumlingseffekten fortar seg seg jo relativt fort. (Drakk akkurat en veldig god black ipa fra februar som hadde stukket seg unna i et hjørne i kjøleskapet, og den hadde mistet det meste av humlearomaen.)
 
Autentiske kølsch har noen fellestrekk; De har lite humle (ofte kun bitterhumle fra 18 IBU opptil 30 IBU), god utgjæring, og alle smaker er dempet/subtile. Og kølsch-gjær er obligatorisk for øltypen da gjæren gir brorparten av smaken.

Som hjemmebrygger står man selvfølgelig fritt til å brygge alle avarter av en øltype man ønsker. Men skal man brygge 100% typeriktig ville jeg på kølsch droppet både tørrhumling, caramalter, og holdt OG under 1.050.

En digresjon: Har forresten selv brukt kølsch-gjær på et par IPA og en Pale Ale. De har blitt kjempegode! Gjæren gir et behagelig fruktig tilskudd.
 
@Finn Berger : Hvordan ble det med denne, og hva fikk deg til å velge mittelfruh og ikke hersbrucker (som viker som et vanligere valg)?
 
@Finn Berger : Hvordan ble det med denne, og hva fikk deg til å velge mittelfruh og ikke hersbrucker (som viker som et vanligere valg)?

Det blir godt:). Litt mye humle seint i løpet i forhold til det "typeriktige", men jeg liker det nå sånn. Ellers er det viktige her gjæringsprosessen, selvfølgelig. Det er nok den mer enn humlinga som skiller mine forsøk fra de originale kølschene jeg har smakt:p. (Men jeg synes jeg kommer akseptabelt nær, i alle fall.)

Har ikke fått med meg at Hersbrucker skulle være vanligere eller eventuelt "riktigere". Mittelfrüh er favoritthumla mi til tyske øl, dvs. jeg liker den bedre enn Tettnang. Hersbrucker har jeg ikke prøvd.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Takk. "Jukser" da med Magnum @ 60 og tilsetter litt Mittelfruh @ 15 og 5.

Har ellers lest dine innlegg i "Kan vi prate om Kölsch?"-tråden, @Finn Berger, og kjører ut fra det (og Jamil) med 4.5 pils + 0,3 kg Vienna
 
Tilbake
Topp