Humling og smak

KB

 
Ganse åpent spm siden det varierer fra humle skjema til humle skjema for hvor mye humle det er i ett brygg og når det blir tilsatt osv..

MEN er det noen standard på når humle smak bynner og avta?

F.eks Om jeg hummler på 60, 10 og 5 + 50g tørrhumling av amarillo f.eks

Er det noen gitt tid eller standard en går utifra når smaken vil tape seg ved vanlig lagring i kjeller?
 
Har ikke sett noen kurve, men lagringstemperatur har mye å si. Ved kaldere temperaturer får du lenger " levetid". Eneste måten å få en slags standard på det er å prøvesmake jevnlig og notere erfaringer.
 
Hvor stor forskjell på aroma har det å si på hvor lenge siste tilskudd av humle er i kok? tenker da på forskjellen av 0-10 min?
Jeg leste uansett første spørsmål som "hvordan endrer (humle) smaken på et brygg seg over tid ved lagring på flasker/fat?" og jeg vil gjerne vite svaret.
 
Tommelfingerregel er vel lenger koketid= mer stabilt. Det finnes noen teknikker utfordrer logikken. First wort hopping er en. Da legger du bitterhumlen i der du tapper første vørteren. Det gir en tilsvarende effekt som ca 5 -10 minutter tilsetting i smaksbildet. Jeg opplever den som en fremtredende og fersk humlesmak. Det antas at bitterheten i ibu den gir er annerledes, men jeg opplever den som rimelig lik 60min tilsettinf
 
FWH gir bitterhet, ikke aroma. Bitterheten blir "rundere" fordi flere aromastoffer fordamper.

Ved lagring mister man aroma.
 
Tja, aroma skal jeg ikke krangle på, men smak av fwh mener jeg bestemt å kunne skille ut som en "sticky" ettersmak som ligger lenge og godt på tunga. Nå er vel dette med aroma og smak litt hånd i hånd, meeeen....
Er bitterheten så rund at jeg oppfatter den som humlearoma? Kan det være harpiks/olje substanser i suspensjon som klister seg på smaksløkene? Kjenner jeg er på tynn is her, men det smaker i alle fall himmelsk, i en pale. Om man kan tydelig skille på ulike humletyper på smak, kan det være rester av aromasubstanser som ligger igjen ?vet at det teoretisk sett ikke skal skje
 
FWH gir bitterhet, ikke aroma. Bitterheten blir "rundere" fordi flere aromastoffer fordamper.

Ved lagring mister man aroma.

Jeg har aldri gjort FWH. Men jeg trodde noe av ideen var at de mer flyktige oljene fikk anledning til å oksidere i den varme vørteren før kok, og dermed bli løselige. (Palmer.) Dermed vil de ikke kokes vekk i like stor grad. Altså at man får mer/annen smak og høyere utnyttelse av alfasyrene.

Dette ønsker jeg klarhet i! :)
 
Humleskjemaet der da? ser greit ut for an amerikansk pale ale?

Om du har noen tips for å bevare smak lenger er det satt pris på.. Brygget en IPA som holdt smaken i cirka 2.5 mnd for litt siden etter dette så smakte den gjær malt... blinkset med å hive den til kjøling på 5*C ett par ganger...
 
Jeg har aldri gjort FWH. Men jeg trodde noe av ideen var at de mer flyktige oljene fikk anledning til å oksidere i den varme vørteren før kok, og dermed bli løselige. (Palmer.) Dermed vil de ikke kokes vekk i like stor grad. Altså at man får mer/annen smak og høyere utnyttelse av alfasyrene.

Dette ønsker jeg klarhet i! :)
Tror dette er lite forsket på, må evnt være noen artikler fra Charles Bamforth. Google food. Jamil sier i en episode av brew strong at det er litt uklart hvorfor dette skjer.
 
Humleskjemaet der da? ser greit ut for an amerikansk pale ale?

Om du har noen tips for å bevare smak lenger er det satt pris på.. Brygget en IPA som holdt smaken i cirka 2.5 mnd for litt siden etter dette så smakte den gjær malt... blinkset med å hive den til kjøling på 5*C ett par ganger...
 
Hvordan bestemmer man dosering ved FWH? Palmer skriver noe sånt som at det bør være 30% av den totale mengden smak/aromahumle, hvis jeg forstår ham rett. Hvordan kan man kalkulere IBU med en gitt mengde humle tilsatt som FWH?
 
Ser spennende ut, men fikk IBU 0 ved 20 gram FWH (1,8%) med Tinseth metoden. virker det fornuftig?
 
Du skal vel få ut noen IBU'er. Så lenge en humle i det minste koker så vil du trekke ut bitterhet. Det virket rart.
 
Tilbake
Topp