Hurtig nedkjøling av vørter

Det sies at vørteren bør kjøles ned hurtigs mulig. Men dersom jeg bruker motstrømskjøler så blir vel nedkjølingen ekstremt hurtig nedkjølt, eller er jeg helt på jorde nå?

Jeg kjører kokende vørter inn i ene enden og det kommer ut i andre enden i løpet av 5 sekunder med en temperatur på 12-13 grader, dette må vel kvalifisere som hurtig nedkjøling?

Det som er i kokekaret har jo vert kokt og kommer ikke ned i under 95 grader før alt er kjølt ned, selv om det kanskje tar over en time å kjøle alt ned til 12-13 grader.
 
De lærde strides om dette, og slik jeg har forstått det, vil jo humlen/humleekstraktet da fortsette å ligge i kjelen på nær kokepunkt inntil alt har blitt nedkjølt. Flere som bruker platekjøler, sender den nedkjølte vørteren tilbake til kokekjelen, for å få jevn nedkjøling av hele volumet. Poenget er nok å få hele kokevolumet raskt ned i temperatur.
 
De lærde strides om dette, og slik jeg har forstått det, vil jo humlen/humleekstraktet da fortsette å ligge i kjelen på nær kokepunkt inntil alt har blitt nedkjølt. Flere som bruker platekjøler, sender den nedkjølte vørteren tilbake til kokekjelen, for å få jevn nedkjøling av hele volumet. Poenget er nok å få hele kokevolumet raskt ned i temperatur.
Ja det er jo noe også.... Nå bruker jeg humlepose og fjerner disse etter kok, men det spiller kanskje ingen rolle....
 
Jeg trodde også at det fungerte å fjerne humleposene, men det sies at aromaoljene fra Humlen påvirkes av temperaturer over 75´C og vil tilføre økt bitterhet istedenfor smak. Derfor tror jeg at din måte å bruke platekjøleren på vil forringe de siste humletilsettingene du har i vørteren, men du får sikkert svar etterhvert fra mer kompetente bryggere enn meg :)
 
For å slenge på et ekstra spørsmål... Vil det fungere å bruke en ølkjøler i tillegg til å bruke motstrømskjøleren?
Jeg har stående en tre kraners kjøler som jeg ikke bruker...
 
Vi bruker spiralkjøler i først og kjøler vørteren ned til ca. 50 grader samtidig som vi kjører whirpool. Deretter tapper vi vørteren via platekjøler på 20 grader, 50 liter går unna på under 10 min.
Slik får vi temperaturen raskt ned så vi får mest mulig korrekt humlesmak.
 
Jeg kjører motstrømskjøleren i retur til kokekjelen til den samlede vørtermengden kommer under 70 grader.
Deretter bruker jeg vanligvis å humle med et Hop Stop før jeg kjøler derfra og direkte til gjæringskaret.
Den teoretiske ulempen med dette er at du vil ha noe vørter som går fra 90+ grader, og ned til ca 30 grader, for så å bli vamet opp til 90- når den kommer tilbake i kokekjelen.
Jeg har ikke funnet at dette skaper problemer med usmak eller annet hos meg.
 
Tilbake
Topp