Hva betyr dette? Ang. mesking

Hei,
Har veldig lyst til å brygge en Delirium Tremens klone. Kom over denne;
https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/359072/delirium-tremens-clone
Og for det meste ser dette ganske greit ut. Men skjønte ikke hva de mente med:

Mash Guidelines
Amount Description Type Temp Time
-- Protein Temperature 124 F 30 min
-- Sugar Temperature 149 F 45 min
-- Dextrin Temperature 162 F 30 min
-- Mash-out Temperature 172 F 10 min

Er det steg for steg, at man skal meske først ved 124 F (har ikke oversatt det til Celsius enda, men skal det - har begynt å skrive en oppskrift på norsk a'la det Bryggselv har tilgjengelig, for å kunne lettere følge det) i 30 min, så gå opp til 149 i 45 min, etc? Evt. er det noen alternativ? Bruker en kjøleboks og mesker i, så er jo litt styrete å øke temperaturen slik sett, så tips på løsning mottas også med takk! Dessuten, hva betyr det når de skriver Protein, Sugar, Dextrin og Mash-out? Er Mash-out skyllingen?


Jeg har brygget ekstraktsett tidligere (som jeg har vært særdeles misfornøyd med), men brygger nå batch nr 5 (fra all-grain pakke), og tenkte det er på tide å prøve litt mer nytt nå.
 
Ser ut som en grei nok stegmesk. Start på den første, hold der i angitt tid, øk temperaturen til neste (i ditt tilfelle ved å tilsette kokende vann) etc. Meskestegene har navn etter hva det er meninga de skal gjøre. Mash out er utmesk på norsk. Brukes for å stoppe konverteringa før skylling.

Ellers er nok stegmesk ganske så unødvendig. Legg deg et sted mellom 64 og 67 grader avhengig av hvor tjukt du vil ha ølet og hold deg der i 60-75 min avhengig av temperatur, lengre tid for lavere temperatur, og så utmesk og skylling, så får du et godt resultat.
 
Et tips bare, men om du mesker utendørs i kulda uten isolering rundt meskekaret kan det være lurt å røre ofte rundt da temperaturen ytterst ute mot veggene vil være kaldere enn i midten av mesken. Mål temperatur og se selv. Ellers, god brygging! :)

Sent from my F8331 using Tapatalk
 
Ser ut som en grei nok stegmesk. Start på den første, hold der i angitt tid, øk temperaturen til neste (i ditt tilfelle ved å tilsette kokende vann) etc. Meskestegene har navn etter hva det er meninga de skal gjøre. Mash out er utmesk på norsk. Brukes for å stoppe konverteringa før skylling.

Ellers er nok stegmesk ganske så unødvendig. Legg deg et sted mellom 64 og 67 grader avhengig av hvor tjukt du vil ha ølet og hold deg der i 60-75 min avhengig av temperatur, lengre tid for lavere temperatur, og så utmesk og skylling, så får du et godt resultat.

Enig. Det proteinsteget er ikke nødvendig. Strengt tatt holder det med et sakkarifikasjonssteg - sjøl om noen sikkert synes det er bortimot blasfemi:p.

Og om det er vanskelig å komme helt opp i utmesktemperatur (77 grader), så hjelper det mye om du kan komme opp i dekstrinasjonssteget på 70-72. Så kan du heller la skyllevannet ta jobben med å komme opp i 77. (Utmesk er ikke nødvendig, men jeg mener likevel det har en liten effekt, uten at jeg helt veit hvorfor. Ikke stress med det, men får du det til, er det verdt å ta med.)
 
Tilbake
Topp