Hva bør jeg lære av dette brygget?

Hei

Søndag for en uke siden (6/9) satte jeg mitt tredje brygg på korn. Amber Christmas fra Bryggselv:
https://www.bryggselv.no/råvarer/ølsett/Allgrain/Amber-Christmas-Gahr-edition102292-p0000019528
Brygget på Grainfather

Startet med 21L vann til mesking.
Hadde stuck mesh mer eller mindre hele tiden, fikk ikke noen sirkulasjon. Jeg antar derfor at de forskjellige meske-temperaturene jeg hadde ikke var helt i henhold til det jeg burde hatt, da jeg måtte røre hele tiden for at pumpa ikke skulle gå tørr.

Jeg endte opp med en OG/SG på 1063, noe som er innafor iht oppskrift. Usikker på om det er OG eller SG som er rett å bruke her :p
På lørdag 12/9 tilsatte jeg tørrhumle, og tok en prøve, som viser at den nå ligger på 1010.
Tok en ny prøve i dag, som også er på 1010, så da antar jeg at gjæring er ferdig.

Gjær: 2 pakker Safale US-05
Stått i romtemp på 18-19 grader hele perioden.

Spørsmål:
1. Har gjæring fullført så fort fordi jeg har fått for lite eller feil typer sukker i mesking?
2. Litt avhengig av nr.1, men har det gjæret så langt ned pga sukkertyper?
- Oppskrift sier FG på 1015-18
3. Bør man tilsette mer sukker ved flasking dersom brygget står lenge ferdig-gjæret?
-Planlegger å flaske til helgen
4. Har sett det er nevnt at man kan bruke ris i bunn for å unngå stuck mesh, er det bare å bruke helt vanlig middags-ris?
5. Har det mye å si om tørrhumle tilsettes når gjæring ser ut til å være ferdig?

Satser på at det blir øl av det uansett, men om det blir ett "juleøl" vil vel vise seg sånn sett :)

Christian

Det har ikke gjæret uvanlig fort, men gjæret jobber videre etter å ha spist sukker med å rydde i avfallsstoffer/usmaker.
Utgjæringsgraden (lav FG) kan ha mange årsaker, men en lav mesketemperatur er gjerne god hjelp.
Du må tilsette en form for sukker for å få CO2 i ølet, dette gjør du vel vanligvis også?
Ikke bruk middagsris, dette er vel snakk om risskall, uten at jeg har gjort dette selv. Vanlig ris vil være smakløs, lage en lett hvitfarge og øke OG ganske bra.
Det blir nok godt øl skal du se :)

Ja, bruker sukkerlake, men tenkte på om jeg må ha i mer sukker enn det oppskrift sier, dersom det står lenge på FG.
1-1,5 uke er kanskje ikke lenge å stå ferdigjæret uansett?

Jeg sier ferdigjæret, men om det er helt korrekt vet jeg ikke...
Stabil måling :)

Vil du lage flaske bomber har du i mer sukkerlake enn oppskriften ☺

Kjør etter oppskriften så blir det nok bra. .

Hadde vært morro å lage flaskebomber sånn for morroskyld en gang
Aldri opplevd det

Bare på et par stykker selvfølgelig

Jeg antar at du lærer at mye kan gå galt underveis, men at det allikevel blir godt øl.
At du har lavere FG enn planen skyldes sannsynligvis at du har hatt lavere mesketemperatur enn du skulle. Såvidt jeg skjønner er varmeelementet i bunnen på denne maskinen, og uten sirkulering vil vel temp synke ganske raskt øverst.
Høyere temp gir mer ugjærbart sukker, og derav høyere FG. Du kan kjøpe risskall fo å unngå stuch mash, men det skal vel egentlig ikke være nødvendig. Begynte du sirkuleringen med en gang? Du kan kanskje prøve å vente 5-10 min før du sirkulerer, da har endel maltkjerner allerede løst seg opp og malten har svellet. I denne ventetiden kan du røre i mesken for å sikre at alt blir fuktig.

Det er fint at mesteparten av gjæringen er ferdig når du tørrhumler. Sukkermengden ved flasking er den samme uansett om brygget står lenge ferdiggjæret. Du kan fint flaske til helgen.

Folk som er drevne med grainfather allerede kan kanskje hjelpe. Det er et underforum for denne nå, og kanskje flydde tråden dit.
Når jeg brygget på BB hadde jeg lignende problemer som jeg løste med røring slik Einar beskriver, samt nok varmt vann i starten (ca 5 grader over mesketemp for å kompensere for nedkjøling i kontakt med kald malt. Mesk under 65C sirkulerer dårligere. Viktig å få varmt vann inn på toppen. Når mesken er gjennomvarm vil sirkulering med pumpe normalt sett gå fint.
Å røre hele tiden er ikke å anbefale. Det gir korte sukkermolekyler, samt at en gnir malten inn i den underdimensjonerte silbunnen som er typisk for disse høye smale bryggekjelene. Dermed så forsterkes problemet med stuck mash. Om den er stuck så stopp pumpa, gi det litt tid til å synke, start pumpa igjen og stopp før det flommer over. Rør en del de første minuttene, deretter sjeldent eller aldri. Du er også følsom for for fin malingsgrad (som tetter silbunnen), noe en normalt ikke kan kontrollere på ferdigmalte sett.
Om du er ute eller det er kaldt i rommet kan det lønne seg å isolere kjelen for å sikre varmedistribusjon.

Startet med å tilsette malt når temp var på 64/65, da Grainfather varmer ca 1 grad over det som er satt.
Hadde pumpa gående hele tiden mens jeg tilsatte for å holde temp jevn, samt at jeg rørte godt, så ganske sikker på at alt fikk god kontakt med vann.

Kanskje jeg skal forsøke å ikke bruke pumpe neste gang igjen, før etter at alt er tilsatt og latt det hvile noen minutter.
Vet ikke hvordan andre med GF gjør det, men kanskje lurere å varme opp til noen grader over mesketemp, enn å bruke pumpa ved tilsetting.

Har pakket den inn i ett liggeunderlag som sitter på hele tiden.
Takker for gode tilbakemeldinger så langt :)

Kanskje jeg skal forsøke å ikke bruke pumpe neste gang igjen, før etter at alt er tilsatt og latt det hvile noen minutter.
Vet ikke hvordan andre med GF gjør det, men kanskje lurere å varme opp til noen grader over mesketemp, enn å bruke pumpa ved tilsetting.

Dette vil nok løse mye av det du opplevde. prøv med en strike temperatur på vannet som holder 6 grader over mesketemperatur.

Start med litt varmere vann neste gang. ca 4 grader over anbefalt mesketemperatur, og sett den ned på riktig temp når malt er tilsatt.
Din har nok fallt til 60 grader når du tilsatte malten, og det tar lang tid for en bryggekjele å kompensere for dette, samt at du er i en kritisk fase for rett temperatur de første 15 min da det er da de fleste sukkerstoffer utskilles.

Så kritisk er det vel ikke? Treffer man for høyt så har fortsatt beta-amalysene god tid på å lage kortkjedete sukkerarter av det alfaen hatt gått løs på hvis man får ned tempen.

Treffer man under er det lett å heve tempen og beta jobber litt saktere.

Tilbake
Topp