Hva er årsaken til for høy FG?

Jeg har brygget en amerikansk brown ale og tappet på flasker med en FG på 1.024.
I oppskriften står det 1.011-1.016, så hvorfor ble min så høy?

OG var 1.056.
Etter 5 dager gjæring målte jeg 1.024 og etter 14 dager var det fortsatt 1.024. Da tappet jeg på flasker.
Ingenting skjedde i gjæringstanken de siste 10 dagene.

Jeg har notert noen avvik som kanskje kan føre til at FG ble for høy, men jeg vet ikke.
- I ca. 20 minutter i meskeprosessen var tempen 70-72 gr. I bunnen av kjelen. Jeg rørte mye, men hadde nok generelt høyere varme enn oppskriften på 65gr.
- Under gjæring var temp'en nede i 14-15 gr. på dag 4 og 5. Ellers lå den på 18-19. De siste dagene var det 22 for da skulle jeg prøve å få litt fart på gjæringen, men det hadde tydeligvis ingen effekt.
- Jeg brukte kun 1 pakke gjær. Det er ikke et avvik iht. oppskriften, men har lest at 1 pakke kan være lite. Men hvorfor er oppskriften så forsiktig med gjær hvis det kan være for lite?

Siden jeg hadde fin OG, gjetter jeg på at hovedårsaken er for lite gjær. Min gjær var wlp007/013/028/safale s-04/nottingham.

Jeg flasket bare halvparten og resten slo jeg ut.
Brukte en karboneringspille i hver 0,33, og da blir det kanskje øl-fontene hvis det er noe mer liv i gjæren, for nå er det jo mye sukker tilgjengelig?

Og til slutt det aller viktigste; kan jeg forvente at dette blir godt når jeg får FG langt over forventet?
 
Tipper du har mesket på for høy temperatur. Hvilken gjær brukte du (regner med du ikke brukte 5 forskjellige), og hvor mye? Tørrgjær/fersk? Rehydrert/starter?
 
Det var 1 pakke tørrgjær. Jeg trodde den hadde et slikt forferdelig navn, men skjønner at det er 5 forskjellige. Vet ikke hvilken jeg brukte, men tror kanskje det stod nottingham på pakken.
Brukte litt gjærnæring også. ca. 1 teskje.
 
Tilbake
Topp