Hva er BU:GU

Hei jeg har forstått at BU:GU er forholdet mellom OG og IBU. Men hvorfor er det slik? Jeg hadde en diskusjon med en som ikke hadde hørt om BU:GU før og jeg trur jeg var på tynn is og litt for full når jeg prøvde å forklare han.

Med mine ord så prøvde jeg å forklare at jo mer alkohol altså OG jo mindre BU:GU vil du få. Som jeg sa var at hvis man går ut ifra samme type malt og har en IBU på 40 med OG på 45 så vil bitterheten føles ut som en IPA, og hvis man har IBU 40 med OG på 80 så vil bitterheten føles ut som en APA.

Jeg forklarte dette med at jo mer alkohol du har i ølet jo mer sødme får du, og da må man justere bitterheten etter dette. Da forklarte han at dette ikke var riktig. Han sa at så lenge den gjærer ned til samme FG så vil det ikke være mer sødme i ølet på grunn av at gjæren har fått sukkermengden ned på samme nivå. Dermed vil man ikke føle at det er noe mer sødme i dette ølet. Noe som høres fornuftig ut.

Kan noen forklare meg på en enkel måte hva BU:GU er og hvordan dette fungerer?
 
Hei jeg har forstått at BU:GU er forholdet mellom OG og IBU. Men hvorfor er det slik? Jeg hadde en diskusjon med en som ikke hadde hørt om BU:GU før og jeg trur jeg var på tynn is og litt for full når jeg prøvde å forklare han.

Med mine ord så prøvde jeg å forklare at jo mer alkohol altså OG jo mindre BU:GU vil du få. Som jeg sa var at hvis man går ut ifra samme type malt og har en IBU på 40 med OG på 45 så vil bitterheten føles ut som en IPA, og hvis man har IBU 40 med OG på 80 så vil bitterheten føles ut som en APA.

Jeg forklarte dette med at jo mer alkohol du har i ølet jo mer sødme får du, og da må man justere bitterheten etter dette. Da forklarte han at dette ikke var riktig. Han sa at så lenge den gjærer ned til samme FG så vil det ikke være mer sødme i ølet på grunn av at gjæren har fått sukkermengden ned på samme nivå. Dermed vil man ikke føle at det er noe mer sødme i dette ølet. Noe som høres fornuftig ut.

Kan noen forklare meg på en enkel måte hva BU:GU er og hvordan dette fungerer?
Jeg mener at alkoholen bidrar til «sødme» som alkohol. Så jeg tror du har rett selv om denne sødmen ikke kommer fra restsukker.
 
Hei jeg har forstått at BU:GU er forholdet mellom OG og IBU. Men hvorfor er det slik? Jeg hadde en diskusjon med en som ikke hadde hørt om BU:GU før og jeg trur jeg var på tynn is og litt for full når jeg prøvde å forklare han.

Med mine ord så prøvde jeg å forklare at jo mer alkohol altså OG jo mindre BU:GU vil du få. Som jeg sa var at hvis man går ut ifra samme type malt og har en IBU på 40 med OG på 45 så vil bitterheten føles ut som en IPA, og hvis man har IBU 40 med OG på 80 så vil bitterheten føles ut som en APA.

Jeg forklarte dette med at jo mer alkohol du har i ølet jo mer sødme får du, og da må man justere bitterheten etter dette. Da forklarte han at dette ikke var riktig. Han sa at så lenge den gjærer ned til samme FG så vil det ikke være mer sødme i ølet på grunn av at gjæren har fått sukkermengden ned på samme nivå. Dermed vil man ikke føle at det er noe mer sødme i dette ølet. Noe som høres fornuftig ut.

Kan noen forklare meg på en enkel måte hva BU:GU er og hvordan dette fungerer?

Hvis både et øl med OG på 1.040 og et øl med 1.080 gjærer ned til 1.020, vil utgjæringsprosenten til 1.080-ølet være 74, men det vil være 49 for 1.040-ølet. I 1.080-ølet vil det ikke være igjen noe særlig av det søte sukkeret, mens 1.040-ølet vil være kvalmende søtt. Gjærer begge ned til et nivå der det ikke er igjen noe gjærbart (=søtt) sukker i 1.040-ølet, heller, vil ingen av dem oppleves som søte, men du vil ha en form for sødme fra alkoholen, som @Birhanen sier.

Så kan det være andre substanser som påvirker opplevelsen av bitterheten, også. Glycerol, f.eks.. Men ulike gjærtyper/øltyper vil kunne være veldig forskjellige, så å si noe generelt om virkningen av et bestemt BU:GU-forhold, er vanskelig. Om du mesker på på 70 grader (skotske ales, f.eks) får du en helt annen sukkerprofil enn om du mesker på 64 grader, og om OG på disse to ølene er den samme, så vil de ha helt ulike krav til bitterhet for å virke balanserte.

Og poenget med BU:GU er jo å si noe om hvor mye bitterhet som skaper et balansert øl. (Eller et ubalansert, om det er det man vil ha. Vestkyst-IPA'er opplever jeg som ekstremt ubalanserte:p.)
 
Tilbake
Topp