Hva er egentlig hensikten med å male kornet selv?

Er det bare for å spare penger eller er det for å oppnå noe annet også?
Ser jo selvsagt et litt artig poeng med å gjøre alt selv også. Er det grunnen?
 
økonomien er vel knappest et argument med mindre man brygger mye. ei god maltkvern koster jo noen kroner. Jeg kverner selv for å kunne bruke mer tid i bryggeriet, kunne ha et stort og velassortert maltlager noe som gir meg mulighet til å brygge uten å være avhengig av å vite nøyaktig hva jeg har tenkt å brygge når jeg står på bryggebutikken.
 
Du kan ha et lager med ukvernet malt som holder seg lenge. Når du skal brygge er det bare å komponere en oppskrift, veie opp malten og kverne.
Slik jeg bor er det langt til en bryggebutikk, og når jeg bruker ca 15 Kg malt for ett brygg koster dette en hel del i porto, når jeg har malten selv må jeg kun bestille humle og gjær i smått, mens malten kjøpes inn sekkevis når en tilfeldighvis er forbi en bryggebutikk.
 
Du kan brygge på sparket, og du kan endre på oppskriften så mye du vil helt til du skal brygge. Det blir rett og slett mye morsommere.

edit: Og ja - økonomien er helt klart et argument så snart du brygger litt mer enn lite. Basismalt i sekker blir mye billigere enn kilovis knust.
 
Det jeg liker best med maltlageret (og gjær og humlelageret) er at hvis jeg får lyst å lage noe i morgen tidlig så er det allt på plass. Men må ofte bruke tørrgjær når jeg brygger slik.
 
Godt poeng. I følge guruene (Palmer, Strong & Co) skal man dessuten lære mye av å smake på maltet. Men jeg må innrømme at jeg ikke er helt der at jeg kan slenge innpå en munnfull av Special B og forestille meg hvordan pale ale'n min blir om jeg legger inn 100 gram av den:).
 
Det gir jo iallefall en liten pekepinn. Jeg baserte mange av spontanoppskriftene mine ved å ta en munnfull av de maltene jeg hadde stående. Litt stup og skyt. Men det er vanskelig å lage vondt øl med mindre man går inn for det.
 
Bryggselv tar 125kr for hver 25kg du kverner! Så skal ikke så mange brygg til for meg før jeg hat tjent inn mølla :)
 
Jeg bor 5 min unna bryggebutikken. Så det er like lett å reise bort der å få ferdig kvernet malt. Skal man ha et lager av malt, så tar det fort mye plass.
 
Jeg er så hedensk at jeg har en del ferdigknust malt liggende. Dermed kan jeg brygge stort sett hva jeg vil når jeg vil, uten å ha tilgang på kvern. Basemalt roteres ganske greit, spesialmalt har jeg liggende en stund. Det er vel ikke etter boka, men det blir nå øl av det au.
 
Det er vel strengt tatt akkurat like enkelt å oppbevare knust malt. Spørsmålet går på holdbarhet.

Jeg er litt nysgjerrig på hvilke problemer det er forventet at man får ved lang tids oppbevaring av malt? Både knust og hel. Noen som har peil? Mel er kjempeknust og holder seg allikevel godt, så lenge forholdene er ålreite.
 
Det er vel strengt tatt akkurat like enkelt å oppbevare knust malt. Spørsmålet går på holdbarhet.

Jeg er litt nysgjerrig på hvilke problemer det er forventet at man får ved lang tids oppbevaring av malt? Både knust og hel. Noen som har peil? Mel er kjempeknust og holder seg allikevel godt, så lenge forholdene er ålreite.
Knust støver veldig mye men mindre du har det i poser Vi oppbevarer det i lufttette beholdere :) så da er det fint å kunne kverne selv on the go
 
Nykvernet pepper smaker mye mer og bedre enn malt pepper. Blir det samme med nykvernet malt.
 
Nykvernet pepper smaker mye mer og bedre enn malt pepper. Blir det samme med nykvernet malt.
Interessant sammenligning. Pepper er veldig flyktig, ser ikke for meg at malt blir like bråfort kjipt (uten at jeg baserer det på noe som helst). Hvor kjapt blir malten kjip tro? Høres ut som noe som er verdt å gjøre et forsøk med.

Dere som bruker håndkvern: hvor lang tid bruker dere på å kverne 6-ish kilo malt?
 
Tilbake
Topp