Hva er Extra Pale malt?

Hei. Skal brygge Hoppy Christmas fra BrewDog. I oppskriften står det Extra Pale malt. Noen som kan tipse meg på hva jeg skal bruke?
 
Extra pale malt er ekstra lys malt.. Brewdog er/var glade i MO extra pale, iallefall for noen år siden. Bruk pilsner eller vanlig pale, eller hvis du finner extra pale ale malt.
 
Britisk Extra Pale Malt ligger vel ofte likt med eller nært pilsnermalt (eller lager malt som de gjerne kaller det i UK) i fargevalør, og siden fargen som regel henger tett sammen med røstingsgrad og produksjonsteknikker i malteriet, har jeg alltid tenkt at pilsnermalt vil bli det som bli mest likt dette maltet også smaksmessig. Men jeg har aldri gjort tester på det og sammenlignet.

Brewdog har vel vært ivrige på å bruke Maris Otter Low Colour/Extra Pale som basemalt slik det blir nevnt her ja, tror det var Thomas Fawcetts de brukte, så det er sikkert den det siktes til i oppskriften. Crisp har vel en Extra Pale i arsenalet som Bryggselv brukte å føre, usikker på om de fortsatt gjør det.

Du kan selvfølgelig bruke pale ale malt istedenfor, men disse vil alltid være noe mørkere (i varierende grad), og antagelig gi et litt dypere/fyldigere basemaltpreg. Tror jeg ville ha gått for pilsnermalt om jeg ikke fikk tak i Extra Pale.
 
Tilbake
Topp