Hva er riktig mengde vann i delmesk?

Hei,

Jeg har et slags håp av å sette en all-grain om ikke alt for lenge.

Jeg er mest interessert i hveteøl, og har fått litt tips i den andre tråden min her hvordan jeg bør gå frem: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4317.0.html
Gahr har nevnt at jeg bør bruke hveteflak. Når jeg er ferdig med å la dette ligge i vann slik dere har beskrevet i den forrige tråden, hva skal OG være da, om man bruker hveteflak? (circums)

Hvor mye øker OG etter koking?

Trenger jeg å male opp disse noe mer, eller er ikke det nødvendig siden de alt er knust?

Og spørsmål 2: det står at jeg også skal bruke hvetemalt. Er det typen Hvetemalt Blond jeg skal bruke da? Skal jeg meske dette sammen med hveteflakene? (http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_278_288&products_id=1243)

Jeg gjorde et lite eksperiment hjemme og trakk hveteflak i ca riktig menge vann (bare en halvliter), og fikk en OG på .20, så jeg tenkte jeg skulle forhøre meg litt til før jeg lager en stor batch...

Det ordner seg nok til slutt dette her, er bare kontrollfreak...!

[endret tittel til noe som stemmer mer overens med hva jeg faktisk lurer på!]

Hei!

Hvor mye OG endrer seg med koking er litt vanskelig å forutse siden det kommer an på kjelegeometrien din, men mellom 5 og 10% på en time er omtrent hva du kan forvente.  Hvetemalt blond er riktig hvis du skal lage et lyst hveteøl, men du må også ha i pilsnermalt (siden det skal være lyst) - ca 50 % siden hvete ikke har noen "husk" og mesken kommer til å bli umulig å skylle (omtrent som havregrøt). Gahr sier vel egentlig at du bare kan putte flakene rett i mesken siden du trenger noen enzymer til å bryte ned stivelsen til sukker. Siden dette ikke blir ditt siste brygg (la oss håpe det ikke blir det :) ) så er det best å prøve det du tror på, ta gode notater og endre prosessen når du har smakt på produktet :)

Lykke til :)

Jeg er snart i mål her, jeg må bare ha litt hjelp til de forskjellige mengdene vann:

Her er planen, resultatet skal bli 18 liter til oppkok:

800gr Flaket Hvete
1,2 kg Hvetemalt Blond
2 kg ekstra lys pilsnermalt
Wyeast 3944 Belgian Wit

15gr Cascade @ 60 min
15gr Cascade @ 5 min
15gr koreanderfrø @ 15 min
15gr tørka appelsinskall @ 15 min

Bryggekalkulatoren jeg fant har sagt Total liquor 26,8 L, mash liquor 10,1 L - hva nå enn dette betyr (jeg vil da ikke ha likør i ølet mitt...)

Som nevnt tidligere så har jeg begrenset med plass og har kun en 20L kjele og en 11L kjele til disposisjon.

Planen min er da å først trekke kornet i en meskepose i 20 L kjelen i 60 minutter på 68 grader. Hvor mange liter vann skal jeg bruke her?

Deretter kan jeg samtidig gjøre klar 11L kjelen med X liter vann, og slenge meskeposen over i denne når den har rent fra seg, og la den trekke her i 10 minutter @ 68 grader, for å så å fjerne posen og helle vannet tilbake i den store.

Min teori er at jeg skal bruke 12 L første skylling, også 6 L i andre skylling. Har jeg forstått det riktig her? :)

- Martin

Som en liten update: Jeg gikk for 15 liter vann først, og så skylte i 8 liter vann etterpå.

Det ble circa riktig.

- Martin

Tilbake
Topp