Eddik, har bare en egenskap i forhold til vask og det er at den holder en lav pH. Jeg må til stadighet fjerne kalk fra vannkokeren og eddik kan gjøre jobben, men den lukter jo grusomt. Starsan gjør samme jobben, men skummer enormt.
Så jeg bruker fosforsyre, samme som jeg justerer med. Null lukt, null skum, fjerner kalk ++.. Samme kan gjøres med kobberkjøleren.
Det første jeg gjør når vørteren er på karet er å løfte kjøleren ut og rett i varmt vann, bare så ingenting rekker å tørke og dermed blir vanskeligere å få vekk med rent vann. For rent vann er hva Jaded selv anbefaler å bruke etter bruk, også tørke lett over den med papir, mikrofiber eller andre ting som tar vekk overflødig vann.
Skulle du få verdigris, så anbefaler Jaded å fjerne det før neste brygg. Det de gjør er å bruke 1:1 eddik/vann, lar stå 45 minutter og skyller med varmt vann. Jeg bruker fosforsyre(75%) med blandingsforhold 1:90, med andre ord f.eks 10ml fosforsyre til 900ml vann, eller 1dl til 90dl vann. Setter den i bryggemaskinen med 9 liter vann og 1dl fosforsyre, kjører temperaturen opp til rundt 75 grader og holder den der i 45 minutter.
Skulle det være verdigris eller man bare vil få den skinnende igjen så kan man forsiktig gå over den med stålull(sier Jaded), men det kan være greit å være klar over at den matte "hinnen" er oksidering og i dette tilfellet er oksidering vår venn, for den beskytter faktisk kobberet