Hva fikk du i posten i dag?

Det burde vel ikke være nødvendig å bruke StarSan på en kjølespiral? Og jeg ser heller ikke poenget i å desinfisere utstyr før du skal rydde det bort.

Jeg bare vasker min (også av kobber) med klut/svamp og et egnet vaskemiddel. Så desinfiseres den når den senkes ned i gryta noen minutter før kokeslutt neste gang jeg brygger. :)
 
Det burde vel ikke være nødvendig å bruke StarSan på en kjølespiral? Og jeg ser heller ikke poenget i å desinfisere utstyr før du skal rydde det bort.

Jeg bare vasker min (også av kobber) med klut/svamp og et egnet vaskemiddel. Så desinfiseres den når den senkes ned i gryta noen minutter før kokeslutt neste gang jeg brygger. :)

Hvorfor i det hele tatt desinfiseres før det senkes ned i kokende vørter?

Jeg liker at den er ren, men aldri brukt starsan på den
 
Det burde vel ikke være nødvendig å bruke StarSan på en kjølespiral? Og jeg ser heller ikke poenget i å desinfisere utstyr før du skal rydde det bort.

Jeg bare vasker min (også av kobber) med klut/svamp og et egnet vaskemiddel. Så desinfiseres den når den senkes ned i gryta noen minutter før kokeslutt neste gang jeg brygger. :)
Bruker ikke starsan pga desinfeskjon, men pga syren og rengjørings effekten. Syren vil også nøytralisere evnt. rester av pbw
 
Det burde vel ikke være nødvendig å bruke StarSan på en kjølespiral? Og jeg ser heller ikke poenget i å desinfisere utstyr før du skal rydde det bort.

Jeg bare vasker min (også av kobber) med klut/svamp og et egnet vaskemiddel. Så desinfiseres den når den senkes ned i gryta noen minutter før kokeslutt neste gang jeg brygger. :)
Før jeg setter spiralen oppi, sprayer jeg den delen som stikker opp over vørteren. Det er antakelig litt paranoid, men det er fort gjort, så jeg gjør det. Det samme med rørespaden.
 
Før jeg setter spiralen oppi, sprayer jeg den delen som stikker opp over vørteren. Det er antakelig litt paranoid, men det er fort gjort, så jeg gjør det. Det samme med rørespaden.

men vørtermengden komprimeres jo etter hvert som den kokes ned og så avskjøles. Så den delen vil aldri bli i kontakt med vørter
 
Det er jo det jeg sier; det er kokende vørter som er desinfiseringen. :)

Ja det er det jeg tenkte for selve desinfiseringen også - men bare lurte på hva man bør bruke for vask - vil gjerne ha av eventuelle oljerester. Ser at det er foreslått uttynnet PBW - du skriver "egnet vaskemiddel" - hva er det? :)
 
Jeg hadde brukt wlp 007, flytende er i mine øyne absolutt å foretrekke

Ikke noe i veien med vitaliteten i hvertfall
Jeg syntes det var litt synd å bare kaste gjæra. Kunne selvfølgelig bakt boller med den, men litt lei av å bake også :p

Aner ikke hva slags gjær det er, sikkert no relativt nøytralt britisk, kanskje s-04
Står "69 yeast premium" på pakka
 

Vedlegg

  • IMG_1516.jpeg
    IMG_1516.jpeg
    1,1 MB · Sett: 4

Det ville jeg aldri turt bruke på en kjølespiral. Jeg ville vært redd for å ikke få fjernet alle såperester, men mulig jeg er litt paranoid når det kommer til såpe å bryggeutstyr. Frykten er en hel batch med elendig skumfasthet. Og det er viktig for meg
 
Jeg lar den ofte bare stå i bløtt natta over etter bryggedag (noen ganger med litt suma) også skyller jeg med varmt vann fra dusjen
men det er spiral i stål

(står forresten at suma er egnet for bløtlegging av alle typer gods)
 
Det ville jeg aldri turt bruke på en kjølespiral. Jeg ville vært redd for å ikke få fjernet alle såperester, men mulig jeg er litt paranoid når det kommer til såpe å bryggeutstyr. Frykten er en hel batch med elendig skumfasthet. Og det er viktig for meg
Jeg klarer ikke helt å se bekymringa. Hvorfor være mer redd for Zalo enn, for eksempel, PBW og Suma?

Zalo er et aldeles utmerket vaskemiddel når det kan være nyttig med noe som skummer. Skum synes jeg er nyttig når du vasker med kost, men det er ikke like praktisk ved bløtlegging. Når du skal skylle er det jo også nyttig å se hvor det er rester som skal skylles av. Så er det jo ikke like praktisk når det kan bli for mye skum (Zalo i oppvaskmaskin er jo en klassiker...)
 
Vis vedlegget 64110
Siste? Jaded Brewing Scylla - utstillingsmodellen til Ølbrygging. De sa de skulle slutte å ta den inn pga høy pris.
Har ikke sett den andre steder i Norge. Var litt lei av kjøletid så håper jeg kan korte inn litt.

Har ikke hatt kobberkjøler før - hva er anbefalt vaskemetode? Leser litt forskjellig på nett - mange sier at man ikke bør bruke Star San f.eks.
Tips her: https://coldbreakusa.com/blogs/home...-cleaning-and-sanitizing-an-immersion-chiller Oppvaskmiddel før første gangs bruk anbefales.

Jeg har en enkel kobberkjøler som ganske raskt får et matt belegg. Jeg trur ikke det gjør noe. Jeg bare skyller av den etter bruk, men nå skal jeg teste tipset til @Glenn.
 
Sist redigert:
men vørtermengden komprimeres jo etter hvert som den kokes ned og så avskjøles. Så den delen vil aldri bli i kontakt med vørter
Nei, men jeg ser for meg skumle bakterier med onde hensikter som sitter og venter til vørteren har nådd passende temperatur under nedkjølinga. Så tar de sats og hiver seg uti:).

Som sagt; jeg er nok litt paranoid.
 
Ja det er det jeg tenkte for selve desinfiseringen også - men bare lurte på hva man bør bruke for vask - vil gjerne ha av eventuelle oljerester. Ser at det er foreslått uttynnet PBW - du skriver "egnet vaskemiddel" - hva er det? :)
På nytt utstyr som kan ha oljerester bruker jeg Zalo. Jeg har prøvd både pbw, maskinoppvask og starsan. Zalo er det eneste som gjør "tørkepapir-testen" godkjent. Altså bruker tørkepapir som ikke loer eller går i stykker ved fuktighet for å se om den enda er hvit etter litt gnikking på vasket utstyr.

Hva desinfisering angår under bryggedagen er jeg lite bekymret, jeg setter scyllaen i den kokende vørteren 20 minutter før avkjøling, jeg kan da se at dampen fra kok går over hele kjøleren og jeg er rimelig sikker på at det er mer effektivt en å spraye den med starsan :)
 
Nei, men jeg ser for meg skumle bakterier med onde hensikter som sitter og venter til vørteren har nådd passende temperatur under nedkjølinga. Så tar de sats og hiver seg uti:).

Som sagt; jeg er nok litt paranoid.
Men hvis du koker den i 15 min på slutten av kok vil jo hele kjøleren bli godt varm, også den delen som er over vørteren. Den blir så varm at det ikke er mulig å holde i den og da tenker jeg at hele kjøleren er desinfisert, også den tørre delen.
 
Men hvis du koker den i 15 min på slutten av kok vil jo hele kjøleren bli godt varm, også den delen som er over vørteren. Den blir så varm at det ikke er mulig å holde i den og da tenker jeg at hele kjøleren er desinfisert, også den tørre delen.
Det veit du, og det veit jeg - men jeg er ikke så sikker på kunnskapsnivået til de der små udyra;).
 
Tips her: https://coldbreakusa.com/blogs/home...-cleaning-and-sanitizing-an-immersion-chiller Oppvaskmiddel før første gangs bruk anbefales.

Jeg har en enkel kobberkjøler som ganske raskt får et matt belegg. Jeg trur ikke det gjør noe. Jeg bare skyller av den etter bruk, men nå skal jeg teste tipset til @Glenn.
Jeg lar den ofte bare stå i bløtt natta over etter bryggedag (noen ganger med litt suma) også skyller jeg med varmt vann fra dusjen
men det er spiral i stål

(står forresten at suma er egnet for bløtlegging av alle typer gods)
Suma bløtlegging er ikke like alkalisk som Pbw og kan brukes på bløtmetaller, men ville ikke satt det over natta. Har sett pitting (etsing) på rustfritt stål som følge av det.
 
Tips her: https://coldbreakusa.com/blogs/home...-cleaning-and-sanitizing-an-immersion-chiller Oppvaskmiddel før første gangs bruk anbefales.

Jeg har en enkel kobberkjøler som ganske raskt får et matt belegg. Jeg trur ikke det gjør noe. Jeg bare skyller av den etter bruk, men nå skal jeg teste tipset til @Glenn.
Jeg lar den ofte bare stå i bløtt natta over etter bryggedag (noen ganger med litt suma) også skyller jeg med varmt vann fra dusjen
men det er spiral i stål

(står forresten at suma er egnet for bløtlegging av alle typer gods)
Suma bløtlegging er ikke like alkalisk som Pbw og kan brukes på bløtmetaller, men ville ikke satt det over natta. Har sett pitting (etsing) på rustfritt stål som følge av det. På stål kan man
På nytt utstyr som kan ha oljerester bruker jeg Zalo. Jeg har prøvd både pbw, maskinoppvask og starsan. Zalo er det eneste som gjør "tørkepapir-testen" godkjent. Altså bruker tørkepapir som ikke loer eller går i stykker ved fuktighet for å se om den enda er hvit etter litt gnikking på vasket utstyr.

Hva desinfisering angår under bryggedagen er jeg lite bekymret, jeg setter scyllaen i den kokende vørteren 20 minutter før avkjøling, jeg kan da se at dampen fra kok går over hele kjøleren og jeg er rimelig sikker på at det er mer effektivt en å spraye den med starsan :)
Ingen bekymring for basilusker, men om man har en kobberkjøler som er rimelig mye sorte flekker på av korrosjon, som kommer ut av vørter høvelig blank igjen. Gjett hvor belegget tok veien? Zalo gjør nok jobben. Det jeg har erfart med kobber er at litt "elbow grease" stort sett fungerer godt uavhengig av middel. Så lenge man får skylt bort kan man nok bruke det meste
 
Tilbake
Topp