Tips her:
https://coldbreakusa.com/blogs/home...-cleaning-and-sanitizing-an-immersion-chiller Oppvaskmiddel før første gangs bruk anbefales.
Jeg har en enkel kobberkjøler som ganske raskt får et matt belegg. Jeg trur ikke det gjør noe. Jeg bare skyller av den etter bruk, men nå skal jeg teste tipset til
@Glenn.
Jeg lar den ofte bare stå i bløtt natta over etter bryggedag (noen ganger med litt suma) også skyller jeg med varmt vann fra dusjen
men det er spiral i stål
(står forresten at suma er egnet for bløtlegging av alle typer gods)
Suma bløtlegging er ikke like alkalisk som Pbw og kan brukes på bløtmetaller, men ville ikke satt det over natta. Har sett pitting (etsing) på rustfritt stål som følge av det. På stål kan man
På nytt utstyr som kan ha oljerester bruker jeg Zalo. Jeg har prøvd både pbw, maskinoppvask og starsan. Zalo er det eneste som gjør "tørkepapir-testen" godkjent. Altså bruker tørkepapir som ikke loer eller går i stykker ved fuktighet for å se om den enda er hvit etter litt gnikking på vasket utstyr.
Hva desinfisering angår under bryggedagen er jeg lite bekymret, jeg setter scyllaen i den kokende vørteren 20 minutter før avkjøling, jeg kan da se at dampen fra kok går over hele kjøleren og jeg er rimelig sikker på at det er mer effektivt en å spraye den med starsan
Ingen bekymring for basilusker, men om man har en kobberkjøler som er rimelig mye sorte flekker på av korrosjon, som kommer ut av vørter høvelig blank igjen. Gjett hvor belegget tok veien? Zalo gjør nok jobben. Det jeg har erfart med kobber er at litt "elbow grease" stort sett fungerer godt uavhengig av middel. Så lenge man får skylt bort kan man nok bruke det meste