Har fått noe besk fæl ettersmak på øla eg laget , en weissbier. Den weissbieren laget eg på en beer brew 60 2 meskesteg. I bruksanvisninga står det att man skal skru av elementet under mesk men eg hadde det på og rørte godt, hade lik temp over hele mesken.
Kjølinga den bomma eg litt på siden spiralen lak så eg måtte ha hele dunken oppi ett kaldt bad.Så det tok vel e time å få vørtern ned til 20grader.
hadde oppi tørrgjør og ristet godt i noen minutt. Dette var ett weissbier sett fra olbrygging.no
Gjæret 9 dager så hadde eg det på cornelius fat og satte kullsyre på det. Der har det stått i 3 dager med co2 trykk.
Ølet er bra på forsmaken men ettersmaken er ikke god.
Hva er det som kan ha forårsaket den fæle ettersmaken hos meg?
Rørte for mye under meskingen?
sirkulerte ikke under mesk bare rørte med varme elementet på?
skylte med ca 11liter vann, eg rørte ikke i mesken da bare helte forsiktig over
For sen kjøling ? eg har kjøpt meg platekjøler no denne fungerer mye bedre enn den spiralen som fulgte med settet
For lite lagret?
Har laget en wit no for 4-5 dager siden, smakte på den i sta. Den er ikke ferdig utgjæret men den hadde en anelse av besk ettersmak den også men ikke så mye som weissbieren eg laget
Eg er nybegynner så wit ølet er det andre brygget mitt, dette er bare ferdigsett fra ølbrygging.no for å lære meg å kjenne beer brewen før eg begynner med bedre gjær og råvarer.
Kjølinga den bomma eg litt på siden spiralen lak så eg måtte ha hele dunken oppi ett kaldt bad.Så det tok vel e time å få vørtern ned til 20grader.
hadde oppi tørrgjør og ristet godt i noen minutt. Dette var ett weissbier sett fra olbrygging.no
Gjæret 9 dager så hadde eg det på cornelius fat og satte kullsyre på det. Der har det stått i 3 dager med co2 trykk.
Ølet er bra på forsmaken men ettersmaken er ikke god.
Hva er det som kan ha forårsaket den fæle ettersmaken hos meg?
Rørte for mye under meskingen?
sirkulerte ikke under mesk bare rørte med varme elementet på?
skylte med ca 11liter vann, eg rørte ikke i mesken da bare helte forsiktig over
For sen kjøling ? eg har kjøpt meg platekjøler no denne fungerer mye bedre enn den spiralen som fulgte med settet
For lite lagret?
Har laget en wit no for 4-5 dager siden, smakte på den i sta. Den er ikke ferdig utgjæret men den hadde en anelse av besk ettersmak den også men ikke så mye som weissbieren eg laget
Eg er nybegynner så wit ølet er det andre brygget mitt, dette er bare ferdigsett fra ølbrygging.no for å lære meg å kjenne beer brewen før eg begynner med bedre gjær og råvarer.