Hva har du brygget i år?

Øllevill

Norbrygg-medlem
Kunne vært gøy å høre hva folk har bygget i 2013 -- nå som vi nærmer oss slutten.

For mitt vedkommende har det vært et fantastisk førsteår, med 18 brygg under beltet. Etter debutbrygget gikk jeg ASAP til innkjøp av en Bratberg kompaktbrygger. Det har funket som fjell.

Årets produksjon:
Mars:
    Debuten: #01 Nøgne Ø Pale Ale (4 liters kit)
April:
    #02 Brysom bohem (lager), #03 Headbanger (pale ale)
Mai:
    #04 Ich weiss nicht... (hveteøl), #05 Himla humla (IPA)
Juni:
    #06 Rauch & Roll (røykøl), #07 Fransk åpning (saison), #08 Amarillo (APA)
Juli:
    #09 Centennial Blonde ("lettøl")
August:
    #10 Rett vest (IPA), #11 Indisk saison (IPA-saison)
September:
    #12 40 (am. brown ale), #13 Roger Ruug (roggenbier), #14 Vinterfred (skotsk ale)
Oktober:
    Ingen (!) -- men kraftig innhogg i lagerbeholdningen under 40-årslaget med 20 mannfolk, takk og pris :)
November:
    #15 Oslopilsen (lys pilsner), #16 Krøllsj (kølsch)
Desember:
    #17 Løkka (pale ale), #18 Fem høns (ESB)

... og kanskje rekker jeg en porter nå i romjula :)

God jul folkens -- og takk for et vanvittig kunnskapsrikt og inspirerende forum!

--Øyvind
 
Blonde, porter, wit, old ale, bitter, pilsner, dobbel IPA, APA, bokkøl, mild. Tror det blei det i 2013. Fin miks, ser jeg nå.
 
Her er det id.NB har brygga til no i år satser på 2 brygg til før året er omme  :brygging:

#29 45                                    IRA
#30 3 av 5                              cider
#31Cider 1000 Blåbær            cider
#32 Høybråten                      Lett røkt øl
#33 Lønn`s Øl                        Canadian Pale Ale
#34 Stuten                            American Stout
#35 Jule øl 2013               
#36 Julevask 2013           
#37 Aotearoa Pils                  Tappt grunn teknisk feil
#38 Sunnmørspilsen         
#39 Silly IPA                 
#40 Hoggorm IPA             
#41 Uncle hops                      IPA(test)
#42 Thirsty sun                        APA 
#43 Aotearoa Pils             
#44 Mosaic                              IPA       
#45 id.NB Brown Bear              ABA
#46 Oompah til du dør              Oktober
#47 Thirsty sun  mkII                APA
#48 Wheat love from America    American Wheat
#49 Fånota Svarte Natta            Tappt bryggeteknisk feil
#50 Byggvin                         
#51 Fat Bastard                        Bastard øl           
#52 45 (Øvstdal Spesial)          IRA   
#53 Oompah til du dør              Oktober
#54 Loff ØL                              100% Kveite
#55 Cliff`s herd of buffalo        Imperial Amber
#56 London Porter             
#57 Bryggekurs: Bitter           
#58 Wheat love from America  American Wheat
#59 Jul på Zansibar               
#60 Paddington Bitter mkIII   
#61 Johnny                              IPA
#62 Doppelbock       
#63 Mary's little ram mkII        Bock
#64 Fånota Svarte Natta        ARIS
#65 Morgon Stout     
 
Januar: IPA. Late hopped med Citra og Amarillo. Godt.
Mars: Mild ale, og deretter en imp. stout rett på gjærkaken en uke senere. Nam.
April: Am. amber / sterkøl inspirert av Arrogant Bastard, men med Cascade. Ikke så godt, men man ble da full.
Mai: Patersbier. Godt, men har gjort det bedre før.
Juni: APA med Nelson Sauvin, Citra og Amarillo. Liker Nelson bedre for seg selv, fant jeg ut, men godt.
Juli: Engelsk pale ale humlet med Pioneer. Det vondeste ølet jeg noensinne har brygget, og det var humlens skyld. Tror den kanskje var litt gammel, for jeg har brygget single hop-øl med Pioneer før, og det likte jeg godt. Smakte ugress og vaskemiddel. Lagret den en stund for å se om den tok seg sammen, men helte til slutt vel 15 liter i dass.
September: Amerikansk pilsner humlet med Columbus, Cascade, Amarillo og Citra, gjæret med Mangrove Jack's lagergjær. Godt.
Oktober: Porter. Speidel-debut med modifisering av en mye brukt oppskrift. Magnetrører brukt for første gang. Kvalitetsbrygg, men litt for snilt etter min smak.
November: Nok en amerikansk amber inspirert av Arrogant Bastard, men denne gangen også med rugmalt og Columbus. Nam.
Desember: Bayer. Må se å få flasket denne i helgen.
 
Skal vi se...

#1 Nøgne Ø Hjemmebrygger 4 L, like god som den høres ut
#2 Havre Stout, minst like god
#3 Påske IPA til flaskekonkuransen i NM, kom bare så vidt ikke med, nr 4 i sin hit
#4 Single Hop Simcoe, fant ut at det ikke helt var min humle
#5 Mrs Chinook, det var no annet, kanskje yndligs humla mi
#6 Weizenbock
#7 Nøgne Ø #100
#8 Golden Ratio Mosaic IPA, se det, det var humla si det
#9 Humle Helvete AKA Two Captains, kanskje verdens beste DIPA?
#10 Reste IPA AKA Indian Summer, kanskje verdens beste IPA?
#11 Nøgne Ø God Jul, konsumerer den nå, kanskje beste juleøllet/stouten jeg har brygget?
#12 Dobbelt Røykt Høst IPA med Chinook, funka det
#13 Gonzo Imperial Porter, funka bedre sist, endte mer opp som Imperial Brown Porter, men drikkanes
#14 Underlig Jul, likte den jeg
#15 Imperial Chipotle Porter, ohh Yhea
#16 Columbus Imperial Stout, for høy FG og forløpig uten kullsyre, men vi får se, bitter søt og god da
#17 Imperial Amber Ale
#18 & #19 Mikkeller inspirert Frokost Stout og All Occations IPA, venter å se kanskje nyttårsaften?
 
Hmmm, jeg trodde jeg hadde en ca 15 brygg på nakken i år, men bryggeloggen viser 21 brygg.
75% av bryggene er diverse Lagere fra light am lager til dobbel bock. Resten er pale ales, sterke Moi pilsnere, en Wit, berliner weisse og et og annet surøl.
 
Brygget All-Grain for første gang rundt oktober. Her er listen over hva jeg har brygget siden da.

#1 Enkel hveteøl (ble ikke helt fornøyd, men gikk ant å drikke)
#2 Sjelefred etter oppskriften i ølbrygging - fra hånd til munn
#3 Julebrygg - Mørkebrun ale
#4 Polar Bear - Belgisk wit
#5 Havre Stout - (Står nå med tørrhumling)
#6 IPA (Gjærer)
#7 Brown Ale (Gjærer)
 
Ekstremt imponerende bryggelogg på folk her :)

Er i oppstartfasen og har kun lagd 2 all grain sett så langt, men satser på at det blir en bedre liste til neste år.

#1: single hop Cascade Blonde. (edit: 19 liter etter tapping, fat med kunstig karbonering)
#2: Nøgne Ø IPA klone. (edit: 17 liter etter tapping, flaske med naturlig karbonering)

Hvor store batcher lager dere og klarer dere å holde øl lageret nede?

Edit: Brygger forøvrig 20l batcher og synes det er passe.
 
Fyrte opp BB30v2'en for første gang i oktober, og har siden den gang følgende all grain brygg:

#1 Pale Ale (22 liter)
#2 Hveteøl (19 liter)
#3 IPA (21 liter)
#4 APA (21 liter) Nylig flasket, modnes
#5 Porter (23 liter) Nylig flasket, modnes

Oppsummert: En utrolig artig og interessant hobby! Ser frem til 2014 med nye erfaringer, investeringer og nytt "bryggeri" (les: garasje) på gang. Og alt med konas velsignelse - endelig en hobby jeg bedriver hjemme og ikke potensielt dauer av...

Nyttårsforsett: Lære mer. Brygge mer.

....og ja, helt uproblematisk å holde lagerbeholdningen nede! Gir bort ca. 70% mot å få tomflaskene og en tilbakemelding i retur.
 
Hvor store batcher lager dere og klarer dere å holde øl lageret nede?

Brygger 10 -16 liter så jeg heller kan brygge oftere, og har nok flasker så jeg slipper løpe ut å handle nye på flaskedagen,
men klarer nok ikke helt holde lageret nede
hoper seg sakte men sikkert opp

Dette har på en måte vært bryggeåret jeg har fått realisert et par prosjekter som
Golden Ratio Mosaic, Two Captains, Chipotle Porter, Frokost Stout etc.
Føler nå desverre at jeg er gått litt tom for idéer og er lei ekstrem brygging så kanskje bare det blir enkle IPA'er og stouts på meg utpå nyåret,
kanskje en Wit/Weiz til sommern, vi får se
 
Oppsummering av året viser 21 brygg til nå i år og har ennå håp om ett par til før 2014 kommer og tar oss.
Lurer på hvor alt blir av :jaha:
Året begynnte med en Barley wine og ser ut til å slutte med det samme. Ellers er det brygget IPA, ale, stout, RIS, blonde, tripel, lager, pils, oktober, helles, dobbelbock og amber.
Ser ut til at jeg har klart å få infeksjon i de to siste batchene pga dærlig gjær, så jeg planlegger to brygg til i romjula, for å få en fredfull overgang til det nye året :biersmile:
 
Alvebryggeriet (adresse Alvestien, derav navnet)startet opp i oktober. Vi er tre kompiser som spleiset på en BB30 gen 3.
Så langt så har vi brygget følgende:
#1: Natale Hilare, Ølbrygging sin juleale. Første brygg ble vm i ujevn temperatur under mesking.
#2: Jimmy Jazz, Ølbrygging sin IPA. Begynte å sirkulere under mesking. Da gikk alt så mye bedre.
#3: Flying Whale Pale Ale, fra Ølbrygging.
#4: White Rabbit, Weissbier fra Ølbrygging. Tilsatte sitron og mandarinskall. Det merkes veldig.
#5: Free Bird, Double IPA. Første egne oppskrift med centennial, chinook og columbus. Meeeget fornøyd!
#6: Dark Horse, Porter. Egen oppskrift som ble veldig bra. Kanskje litt søt, men som første porter funker den som fjell.
De fem siste er navnene hentet fra låttitler. Musikk og brygging er en finfin kombo.

Neste år blir det mye brygging forhåpentligvis. Spesielt ettersom BryggSelv åpner butikk i Kristiansand. Målet er å få lest mye og lære en drøss. Kanskje vi oppgraderer med pumpe og tempstyring. Tiden vil vise.
Happy brewing!
 
Første "hele" år som brygger, kan vise til 18 batcher, noen på 10 liter, de fleste på 20. Har til enhver tid ca. 100 - 150 flasker stående.

#34 - Sandnæs Damp - California common, Kinn Dampenklone
#33 - Nordsjø IPA, Kinn Vestkystklone
#32 - Junkerbrauer Schneeweiss
#31 - Nissesprell - Juleøl
#30 - Wistens Pub Ale - English Ordinary Bitter
#29 - Storlaksen Saison
#28 - Hökunott - Juleøl
#27 - Ohval - Orval klone - belgisk trappist ale
#26 - The Raven - mosaic stout
#25 - Sandnæs Damp - California common, Kinn Dampenklone
#24 - Drafur & Gildur, amber ale
#23 - Junkerbrauer - Weissbier
#22 - Storlaksen Saison
#21 - Junkerbrauer - Weissbier
#20 - Jubileumsøl, pils
#19 - Heimgard, belgisk wit
#18 - Artillerist premium bitter, Bombardierklone
#17 - Stout, Guinnessklone
 
Loggboken viser 11 brygg til nå i år. Planelgger en siste batch med amerikansk hveteøl i romjula.

De andre bryggene i år har vært: sweet stout, belgisk blonde, summit pils, blonde, west coast amber, Baltic porter or resterende er diverse IPA.
 
Hmm  IPA , IPA , Mild , doble batcher , og nå blir det 30l Imperial stout. Første brygg med herms. Stort fremskritt  ;D
 
loebrygg skrev:
Føler nå dessverre at jeg er gått litt tom for idéer og er lei ekstrem brygging så kanskje bare det blir enkle IPA'er og stouts på meg utpå nyåret,
kanskje en Wit/Weiz til sommern, vi får se

Høres ut som at det er på tide å perfeksjonere øltypene du virkelig liker. Å jage den perfekte IPA eller stout høres ut som en grei utfordring :)
 
Det ble disse hittil i år, blir vel noe brygging i romjula også.  Noen brygg gikk til draugen siden rims-elementet gikk til h....

1 Kaafjordens Haandbryggeris Malstrøm Amerikansk Pale Ale 1049 4.8 9 22         2013-11-09
2 Kaafjordens Haandbryggeris Wienna         Wiener                 1050 5 25 22 2013-11-03
3 Kaafjordens Haandbryggeris Irish Red 13 Unspecified                 1052 5.1 31 23 2013-11-03
4 Kaafjordens Haandbryggeris Cent Pale Amerikansk Pale Ale 1060 5.9 12 40 2013-11-03
5 Kaafjordens Haandbryggeris Spesialstout Foreign Extra Stout 1088 8.7 95 47 2013-11-01
6 Kaaafjordens Haandbryggeris Lycky Man Amerikansk Pale Ale 1051 5.4 16 44 2013-10-11
7 Kaafjordens Haandbryggeris x 3     Lys Stærk Belgisk Ale/Tripe1091 11.1 9 35         2013-10-11
8 Kaafjordens Haandbryggeris Old Ale       Old Ale                 1074 7.3 49 45         2013-09-02
9 Kaafjordens Haandbryggeris Imperial IPA Imperial IPA         1088 8.7 23 142 2013-09-02
10 Kaafjordens Haandbryggeris Engelsk Pale Engelsk Strong Bitter/Pale Ale 1054 5.8 14 36 2013-08-19
11 Kaafjordens Haandbryggeris Spruce Tip Amber Engelsk Golden Ale 1049 4.8 22 32 2013-06-26
12 KHs Brown Ale Engelsk Brown Ale                                          1043 4.3 22 45 2013-06-20
13 KH Høstpils Tysk Pilsner                                                          1054 5.4 11 26 2013-06-19
14 Kaafjordens Handbryggeri ESB Engelsk Strong Bitter/Pale Ale                 1054 5.4 33 36 2013-06-08
15 KHs Sommernatt Amerikansk Pale Ale                                         1051 5.6 19 41 2013-05-26
16 Kaafjordens Haandbryggeris Am IPA Amerikansk IPA                         1061 6 15 70 2013-05-17
17 Kaafjorden Haandbryggeris Smaaseipils II Tysk Pilsner                         1049 4.8 9 23 2013-05-10
18 Kaafjordens Handbryggeris Spruce Tip Ale Amerikansk Pale Ale         1055 5.5 25 40 2013-03-05
19 Kaafjordens Handbryggeris Beste Vestkant Engelsk IPA                 1065 7.2 28 77 2013-02-16
20 Kaafjordens Handbryggeris Ikke Feil Engelsk Ordinary Bitter                 1052 5.1 38 34 2013-02-13
21 Kaafjordens Handbryggeris Bokkøl Traditionel Bock                         1064 6.3 24 29 2013-01-24
22 Kaafjordens Handbryggeris Jol 13 Doppelbock                                 1067 6.7 37 21 2013-01-18
 
Hei,  starter opp med denne hobbyen i mars etter mye om og men (litt skremt av alle forkortelser og matteformler på div forum), angrer ikke et sekund.
Har til nå blitt 18 batcher + en eple cider.
#1 Cascade IPA
#2 Amber ale ( mitt minst velykket brygg)
#3 Triple
#4 APA turnd IPA (sjekk alltid alfa prosent på pakken ;))
#5 Amarillo IPA
#6 Restebrygg (ta alt du har av restemalt pluss på litt honning og en dæsj humle, ble overraskende bra)
#7 Sierra Nevada inspirert pale ale
#8 Engelsk brun
C Eple cider (10l eplejuice 500g honning og litt vasket s-04)
#9 Sierra Nevada pale ale igjen
#10 Vestkyst IPA
#11 Havrestout
#12 Amrikansk amber (humle som hoppy joe)
#13 APA (Lucky Jack humle skjema)
#14 ESB
#15 IBA ( Halvor IBA inspirert)
#16 Citra IPA
#17 Golden brown ale
#18 Gave øl (brukte her ca 22% malt av ukjent type som fulgte med et gavekort fra bryggselv, brukte 9 forskjellige humler á 11g som ungene trakk lapper om hvilke nr og når de skulle tilsettes. Denne står nå til karbonering og skal ikke prøves før nyttårsaften
 
Tilbake
Topp