Hva har egentlig skjedd her?

Hei!
Har hatt et merkelig gjæringsforløp på mitt siste brygg. brukte 2 poser US-05 (litt mye) på 25 liter, brukte gjærenæring for første gang.det har ikke vært noe aktivitet i gjærlåset men det har gjæret ned til 1002 på 14 dager på 16-18 grader så bestemte meg for å flaske det for 4 dager siden , det var en veldig stærk lukt av ølet , som gjær eller lignende, var mye små partikler i ølet som ble med under omstikking, tok et titt på en flaske nu som er 4 dager gammel, å da er dette hva jeg ser? hva er dette? flyter rundt i ølet å vill ikke bunfelle.hva er dette.jpeg
 
Dersom målingen din på 1.002 er korrekt vil jeg anta at du har en aldri så liten infeksjon, høres i hvert fall ganske drøyt ut med US-05 (avhengig av grist/mesketemp). Klarer ikke å få noe ut av det bildet, var litt lite/uklart..
 
Har du tilsatt sukker i oppskriften for å få så lav FG?

Ellers tyder det på Diacetyl du beskriver.

Diacetyl
Hva: Lukter smør, cottage cheese, smørbukk-karameller, harskt smør, kino-popcorn.
Hvor: Tsjekkiske lagere, engelske og skotske ales kan ha noe.
Hvorfor: Biprodukt av gjæring, gjæren utskiller diacetyl under gjæringen. Gjæren bør få 2-3 dager på slutten av gjæringen på ca 20 grader for å ta opp i seg stoffene. Noen bryggerier venter ikke alltid på dette lenger, men kan tilsette enzymer som bryter ned diacetyl. Bakterier som Lactobacillus og Pediococcus kan også bidra.
Hvordan kjenne: Harskt smør, popcorn.
 
har ikke tilsatt sukker men som sagt 2 poser gjær pluss gjærenæring kan vel ha noe med det å gjøre, samt mesket på forholdsvis lav temp .

Harskt smør, popcorn. passende beskrivelse, hva er så disse "partiklene"?

Dette er mengden malt jeg har brukt


Pilsner Malt 3 EBC3EBC10000g
Wheat Malt3EBC800g
Cara Pils 4 EBC4EBC200g


delte dette opp i 25 og 22 liter vørter der den ene ble tilsatt US-05 (25litern) oh den andre safelager S-23, sistnevnte står enda i gjæringskap på 12,5grader


Vil dette skje med det andre ølet?
 
Sist redigert:
Svarte! Har laget en pale ale , samme fordømte smaken! Denne gang med færsk gjær wlp001. Uten starter men med rett mengde , tok ca 4 dager før gjæringen startet, nå på dag 10 da jeg skulle tørhumle tok jeg samtidig en måling av FG 1014 som ikke er så langt fra forventet som skulle bli FG 1011. Hvilke bakterier kan jeg forvente vist gjerningspann eller utstyr er for dålig rengjort? , jeg vasker med pbw og star-san .
 
Tilbake
Topp