Hva har hendt her?

Brygget en IPA, og brukte pumpe til kjøling for første gang. Kjørte pumpa veldig rolig, og humlegugget la seg på toppen av vørteren, tappet av nesten krystallklar vørter til det var et par liter igjen å tappe. For første gang har jeg brygget uten å trenge å bruke starsan til annet enn gjæringskar, må si det var veldig herlig å slippe å spraye slanger og alt mulig annet. Nå blir det større pumpe. Brukte pumpa til vorlauf også, det resulterte i vørter så klar som eplejuice!

Siden kjelen for en gangs skyld var varmere i bunn enn på toppen, så ser jeg for meg at siden vørteren var tettere på toppen enn i bunn at humleguffa ble liggende der. Er i allefall svært glad for resultatet. Smaker man forskjell allerede i vørterstadiet ved bruk av CaSO4? Syns vørteren var usedvanlig frisk på smaken, men kan jo hende jeg innbiller meg ting.

Vedlegg

• huh.jpg
    huh.jpg
    84,2 KB · Sett: 443
det ser ut (for meg) som at du har en liten luftlekasje i pumpeoppsettet, helst før pumpa, slik at du ved kjøling har fått godt beluftet vørter ihvertfall :)
Den pumpa du bruker er god den...min har funket i over to år. men andre klager på at den ikke tåler vørter/mesk. noe som er forståelig. (min brukes kun til vann)
kjør godt med rensevann med zalo eller starsan gjennom den etter bruk, hvis ikke setter den seg fast... tips..:)

magne1972 skrev:
det ser ut (for meg) som at du har en liten luftlekasje i pumpeoppsettet, helst før pumpa, slik at du ved kjøling har fått godt beluftet vørter ihvertfall :)
Den pumpa du bruker er god den...min har funket i over to år. men andre klager på at den ikke tåler vørter/mesk. noe som er forståelig. (min brukes kun til vann)
kjør godt med rensevann med zalo eller starsan gjennom den etter bruk, hvis ikke setter den seg fast... tips..:)

Den fikk pumpe 65°C vann i 10minutter, det løsner vel det meste av sukkerester :)
Lekkasje før pumpa er nok ikke umulig da jeg brukte 12mm slange fra kjelen, og pumpa har feste for 10mm. Stakk inn et 10mm kobberrør i pumpa som jeg fester slangen på, funka fint, bare å få det litt tettere, dog det virka veldig tett under mesking.

runarstock skrev:
magne1972 skrev:

Den fikk pumpe 65°C vann i 10minutter, det løsner vel det meste av sukkerester :)
Lekkasje før pumpa er nok ikke umulig da jeg brukte 12mm slange fra kjelen, og pumpa har feste for 10mm. Stakk inn et 10mm kobberrør i pumpa som jeg fester slangen på, funka fint, bare å få det litt tettere, dog det virka veldig tett under mesking.

tett for lekasje ut, men ikke inn? luft finner veier vørter ikke klarer :)

magne1972 skrev:
runarstock skrev:
magne1972 skrev:

tett for lekasje ut, men ikke inn? luft finner veier vørter ikke klarer :)

Fra kjele til pumpe tilbake til kjele blir jo akkurat det samme som meskekar til pumpe tilbake til meskekar. Sikkert så enkelt som at kobberrørbiten min har beveget seg litt under demontering etter mesking.

Tilbake
Topp