Hva har skjedd?!

Satte to "English Bitter" for to dager siden (en med spraymalt og en med sukker for å finne ut hvor stor forskjellen er) og la nylig merke til at kun den ene gjærlåsen var aktiv. Åpnet den som var inaktiv og så ingen tegn til gjær (dog gjærlukt er der) og skummet så merkelig ut. Den sterke lukten som kommer når man åpner et kar var heller ikke der. Legger inn et bilde av hver for sammenligning og håper noen av dere kan se hva som er feil.. har gjæret dødd? Er det mugg?
 

Vedlegg

  • DSCF9088.JPG
    DSCF9088.JPG
    3 MB · Sett: 364
  • DSCF9094.JPG
    DSCF9094.JPG
    3,3 MB · Sett: 357
For meg ser det ut som om gjæringen akkurat har kommet igang på det øverste bildet. Vent til i kveld eller i morgen, da burde du har mer skum og større bobler.
 
Ja, noe har skjedd for i går kveld var skummet mer spredd og "klæddete", men siden jeg satte denne ca en halvtime-time før den andre stusset jeg på at forskjellen var så stor. Skal man ikke se gjæret som i det andre bildet? Takker for svaret:)
 
Det var lettende å høre:) Har brukt samme gjær i begge, pakken som følger med i "Coopers English Bitter", men i den som har gjæret mest blandet jeg gjæren med reint lunket vann først (noe jeg fikk som tips her på forumet) og strødde bare pulveret over i den trege.
Veit det er litt fy-fy å bruke den gjæren som følger med og skal prøve bedre gjær neste gang, men er fortsatt nybegynner så endrer så lite som mulig pr gang for å se hva forskjellene er.
 
Ved bruk av f.eks. flytende gjær fra White Labs har man et mye større utvalg av gjær og kan lettere få fram de smaksprofilene man vil. Når det kommer til kvaliteten tørrgjær vs. flytende gjær har jeg ikke fått en del tvetydig. Jeg foretrekker dog flytende gjær da jeg i mitt paranoide sinn ikke tror en gjær har særlig godt av å bli tørket.
 
Kvalitets tørrgjær fungerer veldig fint, f.eks Fermentis sine. Problemet er at den gjæren som følger med i ølsett gjerne kan være gammel, man vet ikke hva slags gjær det er, og det er gjerne litt lite i pakken.
 
Vi brygga 8 øl før vi starta med noe flytende. Ikke noe stort poeng i å bruke noe annet enn tørrgjær i starten om du da ikke har veldig lyst til å brygge stiler som ikke finnes tørrgjær til. Isåfall er det ikke så veldig vanskelig å lage ein starter, men blir et ekstra ledd i prosessen som er greit å kunne slippe når man har nok av andre ting å tenke på :)
 
Så det er ingen merkverdig forskjell på om jeg bruker det som følger med istedenfor dyrere gjær nå som jeg er i startsfasen? Har ikke tenkt til å eksprimentere med/modifisere smakene før jeg føler jeg skjønner basics godt og alle de 6 forrige kara jeg har satt har gjæret.
Beklager om jeg virker litt treg, men vil prøve å få mer kunnskap av dere en av egen feiling:p
 
Leif Tore Graversgaard skrev:
Så det er ingen merkverdig forskjell på om jeg bruker det som følger med istedenfor dyrere gjær nå som jeg er i startsfasen? Har ikke tenkt til å eksprimentere med/modifisere smakene før jeg føler jeg skjønner basics godt og alle de 6 forrige kara jeg har satt har gjæret.
Beklager om jeg virker litt treg, men vil prøve å få mer kunnskap av dere en av egen feiling:p

Det er absolutt et poeng å bruke en skikkelig gjær. Etter min mening er det noe man bør gjøre FØR man justere annen smak. Erfaringsmessig er ikke gjæren som følger med settene til f.eks. Coopers, Geordie osv. av særlig god kvalitet. Forskjellige gjærtyper produserer forskjellige smaksstoffer, og gjæren er den aller viktigste bidragsyteren til godt øl. Skal du bruke tørrgjær, vil jeg anbefale deg å satse på f.eks. Safale US-05. Flytende varianter er det mange av.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Da går jeg for et bedre gjær ved neste brygg, takk igjen for hjelpen:) Litt off-topic: Nå som jeg har erstattet vanlig sukker med spraymalt, vil jeg slippe den tjukke "grøten" som samler seg i bunn av flaskene eller må det gjøres mer for å unngå dette udelikate biproduktet? Hvis ikke, hva er fordelene med spraymalt framfor sukker?
 
Den tjukke grøten i bonn av flaskene er sansynligvis gjær.
Så lenge en karbonerer naturlig, altså tilsetter sukker i flaskene for å oppnå kullsyre, vil det danne seg gjærrester i bunnen av flaskene.

Forskjellen på maltekstrakt og sukker handler om smak og sukkerarter.
Sukkeret bidrar ikke med noe særlig smak eller fylde i ølet, og det gjærer helt ut.
Maltekstrakt på sin side, har lengre sukkerarter som er vanskeligere for gjæren å spise opp.
Derfor blir man sittende igjen med et fyldigere øl med mer restsødme.
 
Det man kan gjøre for å minske gjærmengden i bunnen av flaskene, er å passe på at ølet er så klart som mulig før man flasker.
En måte å gjøre det på er å oppbevare ølet kjølig et par dager før du tapper det (ned mot 0 grader). Da vil en del av proteinene og gjærrestene felle ut og legge seg i bunnen av gjæringskaret.
Om du da er forsiktig når du tapper over på flasker, og unngår å få med grumset i bunnen av gjæringskaret, blir du sittende igjen med mindre gjær i flaskene.
Det vil dog alltid være noe.
Komersielle bryggerier som ringnes og carlsberg osv, filtrerer ølet sitt. Deretter presser de inn co2, før de tapper ølet på flasker, ferdig klarnet og med kullsyre.

Forskjellige gjærtyper har også forskjellige kvaliteter. Noen vil for eksempel bunnfelle fortere enn andre (dette kalles flokkulering), og noen vil lage en mer kompakt gjærkake enn andre. Fordelen med dette er at da virvler ikke gjæren seg så fort opp i flaskene dine, og det er lettere å unngå å få gjær i glasset.
 
Gjæren i bunnen av flaskene er egentlig din venn. Den hjelper til med å modne ølet og gir deg kullsyre. På 3 uker skal majoriteten av gjærtypene ha bunnfelt bra. Engelske gjærtyper er ofte mest flokkulent.
 
En ting jeg har fått erfare er i alle fall at Coopers sine sett virker som de trenger endel farin for å gjære godt ut. Da jeg erstattet sukkeret med spraymalt, stoppet gjæringen opp på 1.020 fra OG på 1.058. Øllet smaker godt, men ble jo litt søtere, og litt alkoholsvakere enn beregnet.
 
Leif Tore Graversgaard skrev:
Det var lettende å høre:) Har brukt samme gjær i begge, pakken som følger med i "Coopers English Bitter", men i den som har gjæret mest blandet jeg gjæren med reint lunket vann først (noe jeg fikk som tips her på forumet) og strødde bare pulveret over i den trege.
Veit det er litt fy-fy å bruke den gjæren som følger med og skal prøve bedre gjær neste gang, men er fortsatt nybegynner så endrer så lite som mulig pr gang for å se hva forskjellene er.
Dette er nok årsaken til at den ene er tregere enn den andre. Når du strør tørrgjæren oppå vørteren, dør inntil halvparten av gjærcellene. Derfor er det mindre gjær i det øket, og gjæringen går saktere og roligere for seg.
 
igniztion skrev:
En ting jeg har fått erfare er i alle fall at Coopers sine sett virker som de trenger endel farin for å gjære godt ut. Da jeg erstattet sukkeret med spraymalt, stoppet gjæringen opp på 1.020 fra OG på 1.058. Øllet smaker godt, men ble jo litt søtere, og litt alkoholsvakere enn beregnet.

Stemmer nok bra; Coopers Gold sine sett inneholder gjær som går ganske langt ned. Vanlig Coopers ølsett inneholder gjær som ikke gjærer så langt ned, og tar høyde for at man tilsetter 1 kg sukker.
Har enda tilgode å høre noe bra om noen av disse gjærtypene. Men ølsettene kan bli relativt bra dersom du "pimper de opp".
 
Tilbake
Topp