Hva har skjedd?!

Leif Tore Graversgaard skrev:
Har brukt samme gjær i begge, pakken som følger med i "Coopers English Bitter", men i den som har gjæret mest blandet jeg gjæren med reint lunket vann først (noe jeg fikk som tips her på forumet) og strødde bare pulveret over i den trege.

Godt eksempel på at det kan vere lurt å rehydrere tørrgjær før bruk. Det kan vere andre faktorar sjølvsagt, men viktig å rehydrere.
 
Hehe, har kanskje ikke den mest rafinerte øltunga, men har faktisk laget bla en English Bitter og en Drought med sukker som smakte bedre enn mye av det man kjøper i butikken;) Går det ann å bruke en vanlig kullsyremaskin eller må man ha tappekran etc for å tilsette ølen kullsyre uten å bruke sukker?
 
Erlendso skrev:
Stemmer nok bra; Coopers Gold sine sett inneholder gjær som går ganske langt ned. Vanlig Coopers ølsett inneholder gjær som ikke gjærer så langt ned, og tar høyde for at man tilsetter 1 kg sukker.
Har enda tilgode å høre noe bra om noen av disse gjærtypene. Men ølsettene kan bli relativt bra dersom du "pimper de opp".

Nå skal det sies at jeg brukte WLP004 i stedet for gjæren i pakken. Likevel stoppet det opp på 1020, så det virker nesten som ekstrakten er laget med tanke på at man tilsetter sukker. Det kan selvsagt være andre grunner til at det stoppet opp såpass tidlig også.
 
Det kan meget godt være slik at ekstrakten i settet stort sett inneholder tungjærede sukkerarter, slik at det er meningen å lage mesteparten av alkoholen med sukker.
 
i slike sett der man tilsetter sukker, er det en fordel å bruke halvt med spraymalt og halvt med sukker?
Eller kansje tilsette full mengde med sukker og heller plusse på noe malt ekstrakt?
Når det kommer til tørr gjær, jeg har endel muntons gold tørr gjær.
Vurdere jo å bruke 2 pakker i stede for en pakke på ølet, kan det bli formye gjær i dunken?
hvordan kan jeg regne ut hvor mye gjær som skal til for å gjære ut det ølet jeg setter?
 
Tønder skrev:
i slike sett der man tilsetter sukker, er det en fordel å bruke halvt med spraymalt og halvt med sukker?
Eller kanskje tilsette full mengde med sukker og heller plusse på noe malt ekstrakt?
Når det kommer til tørrgjær, jeg har endel Muntons gold tørrgjær.
Vurdere jo å bruke 2 pakker i stede for en pakke på ølet, kan det bli formye gjær i dunken?
hvordan kan jeg regne ut hvor mye gjær som skal til for å gjære ut det ølet jeg setter?
Er egentlig litt opp til deg sjøl. Å kun kjøre sukker kan lett gi et litt tynt resultat (dog har jeg gjort det sjøl, og endt opp med et ok øl etter et par måneders lagring, var ikke spesielt godt i starten), men med kun spraymalt vil du kunne ende opp med for søtt øl dersom maltekstrakten i settet er produsert med tanke på at det skal tilsettes sukker. Så synes 50/50 egentlig ikke høres så dumt ut, men det er min mening. Ang. tørrgjær så pleier en pakke å være nok til å gjære ut et øl, to pakker tror jeg fort kan bli litt i meste laget dersom du ikke brygger et spesielt sterkt øl.
 
Tønder skrev:
i slike sett der man tilsetter sukker, er det en fordel å bruke halvt med spraymalt og halvt med sukker?
Eller kanskje tilsette full mengde med sukker og heller plusse på noe malt ekstrakt?
Når det kommer til tørrgjær, jeg har endel Muntons gold tørrgjær.
Vurdere jo å bruke 2 pakker i stede for en pakke på ølet, kan det bli formye gjær i dunken?
hvordan kan jeg regne ut hvor mye gjær som skal til for å gjære ut det ølet jeg setter?

Kan du ikke bare kjøpe noen pakker "skikkelig" tørrgær da istedenfor å styre med det der? Koster jo nesten ingenting.
 
Muntons Gold-gjæren regnes vanligvis som en helt kurant gjær for nøytral ale. Er det små pakker fra ølsett, vil nok to pakker på en batch være et greit utgangspunkt.
 
gustavf skrev:
Muntons Gold-gjæren regnes vanligvis som en helt kurant gjær for nøytral ale. Er det små pakker fra ølsett, vil nok to pakker på en batch være et greit utgangspunkt.

Interesant, en kjenning brygger usIPA på denne gjæren, sikkert mere og, men er IPA å regne som en nøytral ALE, hilsen en som ikke er inne på alle uttrykk.
Det jeg liker med den er at den flokkulerer volsomt.
 
gustavf skrev:
Muntons Gold-gjæren regnes vanligvis som en helt kurant gjær for nøytral ale. Er det små pakker fra ølsett, vil nok to pakker på en batch være et greit utgangspunkt.
pakkene jeg har er 6gr pr pakke, det er muntons gold. Tenkte å øke OG på brygget med å bruke 50/50 spraymalt pluss 10-15% mere enn orginal oppskrift. Ser de settene jeg har satt med muntons til nå har havnet på rundt FG 13. Er litt usikker på om 6gr gjær vil være nok
 
Oddvar Demmo skrev:
gustavf skrev:
Muntons Gold-gjæren regnes vanligvis som en helt kurant gjær for nøytral ale. Er det små pakker fra ølsett, vil nok to pakker på en batch være et greit utgangspunkt.

Interesant, en kjenning brygger usIPA på denne gjæren, sikkert mere og, men er IPA å regne som en nøytral ALE, hilsen en som ikke er inne på alle uttrykk.
Det jeg liker med den er at den flokkulerer volsomt.

Gjærpreget er som oftest nøytralt i ipa, så slik sett regnes det som nøytralt øl.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp