Hva kan en skvett med vørter fortelle meg?

Har nettopp fullført min andre batch. Første var en IPA al-grain sett fra Bryggselv og den andre var en Blonde fra samme butikk.
Jeg smakte på begge vørterene, etter at de var kjølt og lurer på om disse kan fortelle meg noe om resultatet.

Begge var veldig bittre. Bittrere enn jeg vil ha det ferdige øllet. Er bitterhet noe som kan reduseres under gjæring? Ingen av de smakte vondt. Så jeg har jo trua.

Fikk forresten for lite volum i gjæringsbøtta på begge batcher.
ca 20 liter av totalt 25 på Ipa, med en OG på 1.060. (Skulle vært 1.067.)
Ca 22 liter av totalt 25 på Blond, med og på 1.040. (Skulle vært 1.047.)

For lav OG og for lite volum rimer ikke hos meg. Brygger BIAB. :)

Oss nybegynnere imellom så er det vel ikke så rart om det har blitt veldig bittert hvis du har 20 L vørter i stedet for 25, og har brukt full mengde humle :) regner med at det var lite selv før kokinga, eller?

Samtidig har du jo fått ganske lav OG... Tror jeg ville ha prøvd å koke opp 5L vann med 1,3kg spraymalt til ipa'en, avkjølt og helt oppi, og til blondina - 3L vann med 850g spraymalt. Det vil jo ikke bli akkurat som planlagt, men sannsynligvis nærmere enn det ville bli uten ihvertfall :) dette burde gi deg 25 liter der du ville har rett OG om du la det til fra starten, og om du legger det til nå i stedet bør vel gå like bra, og det bør bli riktigere mht humlemengden (med mindre du tømte ut veldig mye etter kok?). Det vil jo derimot bli litt feil maltblanding, men... Tror det bil bli bedre/nærmere enn uten "justeringen"

Brygger ikke BIAB, så svarer helt generelt her. Det er vanskelig å si hva OG "skulle vært" etter 1 og 2 brygg. OGen din er knyttet til utbyttet ditt. Gitt at oppskriften og råvarene er likt, blir utbyttet et resultat av utstyr, fremgangsmåte og teknikk. Les deg opp på hva som påvirker utbyttet, og teknikker for å forbedre det under BIAB bryggingen. Temperatur under mesk, hvor lenge på hvert steg, skylling, hvor lenge du koker, ... Hva utbyttet ditt er på ditt utstyr, med din fremgangsmåte er heller ikke nødvendigvis så innmari viktig, så lenge det er relativt konsistent (/forutsigbart).

Når det gjelder smakingen, så tror jeg ikke du skal bekymre deg altfor mye. Det tar noen brygg for dette gir så veldig mye informasjon. Etter noen runder, kan du sikkert feks begynne å smake at ting ligner på det du hadde tidligere, eller at det er interessante aromaer - som forhåpentligvis kommer frem senere.  Det som er sikkert, er at det ikke kommer til å smake likt om 4 uker :)

Tilbake
Topp