Hva kan jeg bruke for å heve OG?

Som tidligere nevnt sliter jeg med å oppnå tilstrekkelig utgjæring ved bruk av ekstrakt.
Jeg har derfor, i påvente av at jeg oppgraderer til allgrain, begynt å bruke sukker(ca 10-15% av OG) for å få en forholdsvis bedre utgjæring.
Mitt spørsmål er: er sukker det beste søtningstoff når jeg ønsker at sluttresultatet (smaksmessig) skal bli tettest opp til det det ville blitt med god utgjæring av ekstrakten?
 
Sukker i 10-15% av OG vil ikke føre til noe søtlig smaksopplevelser. Vanlig hvit sukker har tilnærmet 100% utgjæringsgrad. Du for derfor et tørrere øl. (lavere FG). Cidersmaken som kan komme fra bruk av sukker kommer fra gjæringen hvis prosentandelen av sukker av total OG er høy.
Ønsker du mer fylde i ølet, kan du eksperimentere med minimesk med div crystal malttyper. Disse vil tilføye farge og fylde. Du kan også bruke tørrmalt ekstrakt for å bumpe opp OG som vil fortsatt gi fyligere munnfølelse og evt sødme siden den har ikke 100% utgjæringsgrad.
 
For å få en bedre utgjæring av vørteren er sukker (farin) helt fint å bruke. cidersmak eller syrlighet pga bruk av sukker er veldig oppskrytt :)
Jeg vet flere som bruker sukker i bla belgisk dubbel og lignende. jeg har brukt sukker i mange av mine brygg.
Sukker er med å høyne OG, og senker FG noe.
Noen ekstrakt-typer har litt lav utgjæringsgrad og da synes ihvertfall jeg at sukker fungerer utmerket.
 
Du har sikkert fått mange tips ang utgjæring tidligere, men et par tips fra meg.
1. Bruk nok gjær. Lag starter for flytende, og rehydrer tørr
2. Bruk gjærnæring
3. Ikke la temp synke under gjæring, start feks på 17 grader og når aktiviteten roer seg kan du sakte men sikkert øke temp mot 20
4. bruk lyst ekstrakt som basis og lag en liten minimesk med "spesial malt"
 
Tilbake
Topp