Hva kjøper jeg?

Absolutt billigste måte å komme i gang med allgrain på tror jeg blir noe sånt:

30-40L kjele: under 1000? f.eks http://www.faerderbaatutstyr.no/prod.php?id=5676
Fra Europris:
Kjølebag til mesking 99 - 149 (absolutt et must fremfor å stå og prøve å gjete temperaturen på en kjele i 60-90 min)
Hydrometer og målebeger - 45 + 39
30L gjæringskar - 119
Gjærlås - 13
Termometer - 49

For å få vørteren ut av kjølebag igjen: enten meskepose eller kobberrør til manifold + silikonslange (hevertprinsippet) eller kobberør + krangjennomføring, 150 - 500 kroner?
DIY immersion eller counterflow kjøler, 300 - 500?
Ekstra gjæringskar med kran og tappestang/flaskefyller til omtapping - 250?
Hevert med pumpe - 170
1 kg chemipro oxi - 98 kr
 
Det er mange ulike metoder å brygge øl på med litt ulikt utstyr, det kan være lurt å lese litt om hvordan de ulike metodene fungerer før man kjøper utstyr.

Hvis du vil gjøre det billig og bra er nok BIAB en god løsning, da slipper du også å bygge om en kjøleboks. Et tips hvis du vil gjøre det rimelig er at Coop Obs iblant har tilbud på 36 liter aluminiumskjeler til 400 kr. Rør til kjøler koster 300-400 kroner og det kan du enkelt bøye selv.
 
Hei. Har Brewster og er veldig fornøyd. Den er enkel og grei, samt svært få begrensinger i forhold til mange av de andre lignende løsninger. Det finnes noen tråder om de ulike her. Du kan gjøre det billigere, men enkelheten er verdt noe. Jeg har 12 brygg på den og er veldig fornøyd. Også med servicen på Bryggeland.

Elling
 
Tusen millioner takk for svar!
Har jo det aller meste fra før fra ekstrakt brygging, så er jo bare en fornøyelse å oppgradere  :yes:
Hvor kan man kjøpe rør til kjøler ?
HalvorH skrev:
Det er mange ulike metoder å brygge øl på med litt ulikt utstyr, det kan være lurt å lese litt om hvordan de ulike metodene fungerer før man kjøper utstyr.

Hvis du vil gjøre det billig og bra er nok BIAB en god løsning, da slipper du også å bygge om en kjøleboks. Et tips hvis du vil gjøre det rimelig er at Coop Obs iblant har tilbud på 36 liter aluminiumskjeler til 400 kr. Rør til kjøler koster 300-400 kroner og det kan du enkelt bøye selv.

Takk takk for svar!
Hvor kan jeg kjøpe rør til kjøler ?
 
Biltema har:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffror/Drivstoffror-i-kobber-52450/
 
Tilbake
Topp