Hva skal jeg be om fra vannverket?

Frode Foss

Norbrygg-medlem
Nok en tråd om vann... Etter ca. 50 brygg tenkte jeg å lukte litt på vannjustering. Jeg har lest mye her på forumet og andre plasser.

I utgangspunktet tenkte jeg å benytte meg av tabellen til Gahr og ferdig med det, men så ble jeg litt nysgjerrig på hvilken kvalitet jeg egentlig har på vannet fra springen.
Vi har grunnvann fra kommunalt vannverk og de opplysninger kommunen har på nett er sparsomme: Kalsium 7,7 mg/l CA, Tyske hardhetsgrader 1,1 dH, Meget bløtt vann. Det er det som står.
Visuelt er vannet helt klart og godt på smak, nesten blått når man tapper i vasken.

Jeg tenkte å spørre om flere verdier, men er usikker på hva jeg skal spørre om. Ser på forumet at kalsium, karbonat og hardhet er viktig? Samt at alkaliteten er viktigste for pH.
Er det andre ting jeg skal be om?
 
Nok en tråd om vann... Etter ca. 50 brygg tenkte jeg å lukte litt på vannjustering. Jeg har lest mye her på forumet og andre plasser.

I utgangspunktet tenkte jeg å benytte meg av tabellen til Gahr og ferdig med det, men så ble jeg litt nysgjerrig på hvilken kvalitet jeg egentlig har på vannet fra springen.
Vi har grunnvann fra kommunalt vannverk og de opplysninger kommunen har på nett er sparsomme: Kalsium 7,7 mg/l CA, Tyske hardhetsgrader 1,1 dH, Meget bløtt vann. Det er det som står.
Visuelt er vannet helt klart og godt på smak, nesten blått når man tapper i vasken.

Jeg tenkte å spørre om flere verdier, men er usikker på hva jeg skal spørre om. Ser på forumet at kalsium, karbonat og hardhet er viktig? Samt at alkaliteten er viktigste for pH.
Er det andre ting jeg skal be om?

Du trenger vel strengt tatt ikke noe mer. Veldig bløtt vann, og du kan rolig regne med at mineralinnholdet er neglisjerbart; du kan altså justere med utgangspunkt i at du har et mineralfritt vann. Det er selvfølelig noe der, men de mengdene er så små at de ikke gjør noe fra eller til.

Og benytt gjerne Gahrs tabell/kalkulatoren til Glenn R Lie. Vannet ditt passer til det.
 
Henger meg på denne om vannkvalitet.
Har noen de parametrene som gjelder for Kristiansand som jeg kan putte inn i Brewfather? Ny i vannkustering og kjenner jeg ikke fulgte godt med i kjemitimene på skolen
 
Henger meg på denne om vannkvalitet.
Har noen de parametrene som gjelder for Kristiansand som jeg kan putte inn i Brewfather? Ny i vannkustering og kjenner jeg ikke fulgte godt med i kjemitimene på skolen
Utfra det som ligger under vannkvalitet her: https://www.kristiansand.kommune.no/navigasjon/bolig-kart-og-eiendom/vann-og-avlop/vannforsyning/

Ville jeg lagt inn:
pH 7.9
Ca 20 ppm (basert på snitt hardhet dH * 7,14)
Mg 0 ppm (vanligvis nær 0 for norsk overflatevann)
Na 5 ppm
Cl 14 ppm
SO4 11 ppm
HCO3 37 ppm (basert på nedre oppgitt alkalitet * 61 som også gir ion balance 0% i brewfather)

Konverteringer basert på Brewfather - docs.
 
Mange takk Nordlands Det var kjapt ekspedert og på kjeminivå som gjorde at jeg klarte å putte verdiene inn
Her er det mye å lære, men tror det vil utgjøre en forskjell. Etter ca 50 brygg var det greit å gå løs på vannjustering. Spent på resultatene. Har også meldt meg på webinaret i januar om vannjustering.
Så får vi se om kjemikunnskapene kan «feste» seg i skallen på sikt.
Takk igjen!
 
Tilbake
Topp