• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Hva skal jeg velge? 20L eller 50L Speidel

Har nå bestemt meg for å kjøpe en alt i en løsning.  Hadde egentlig tenkt å kjøpe noe som ikke kostet alt for mye. Når jeg leser på forumet om alle modifikasjoner som blir utført på enkelte oppsett har jeg bestemt meg for Speidel som er klar til bruk:)
20L eller 50L? Hva bør jeg velge? Ser det er mulig å brygge 25l på 50l Speidel.  Er det noen som kan dele sine erfaringer?:)
 
Ikke personlig erfaring med Speidel, men jeg leser jo om alle som starter med 20-liters anlegg (det være seg Speidel eller noe mer hjemmesnekra), og som oppgraderer til større anlegg siden. Så hvis du først har råd til å kjøpe en 50-liters Speidel, er det like gjerne greit å hoppe rett på det? Du tenker kanskje at "så mye drikker jeg ikke", men hvis du først begynner å brygge skikkelig godt øl, skal du bare se hvor mange venner du har ...
 
Hei! Min erfaring med 20 liters speidelen er at det holder for meg. Største utfordringen nå er at jeg brygger oftere og dermed har vansker med å finne flasker til alt. Har ikke fatløsning enda men det står høyt på ønskelista...

Kenneth
 
Jeg er glad jeg kjøpte 20 liter, det blir fort veldig mye øl å drikke opp! Har lyst å brygge hele tiden og da er det bedre- synes jeg- og ikke lage så stor mengde hver gang.

Mvh Tom
 
Nå er det mulig jeg har mange dårlige venner, så jeg får alltid omsetning på produksjonen.  Jeg vil anta at jobben er omtrent den samme med å brygge med 20l som med 50l.  Jeg kjøpte min 50l Speidel i juni i fjor og har brygget 28 brygg. Første brygg, -med settet som fulgte med (elller som var lagt inn i prisen på startpakken) ble så som så, men egne oppskrifter som jeg har brukt deretter, har høstet ovasjoner.  Kunne aldri tenke meg en 20l, rett og slett fordi det blir for mye jobb i forhold til avkastning.  Det er ikke prisen på hver produksjon, som uansett er relativt lav, som gjør at vi driver med dette. Det er smaksopplevelsen...og den ønsker jeg å dele med mine vennner....som gjelder.  For min egen del synes jeg det er hyggelig å smake litt på gamle produksjoner etterhvert som jeg lager nye.  Som sagt, -jeg ville ikke tvilt et sekund på å kjøpe 50L (det blir ikke 50 l ferdig vare).  Eneste som er negativt,  er den drittkranen som er montert på 20 og 50l. Har byttet den til kranen som leveres på 200L versjonen og den er bra.  Få denne varianten med fra begynnelsen hvis mulig (fantastisk at de kan levere en så dårlig detalj på et så godt produkt).
 
Tror jeg velger 50L ja. Har stor familie som er veldig gla i øl:) Så omsetningen på ølet skal ikke bli noe problem. Takk for tipset med krana.

Jeg ser det er 2 firma som selger Speidel i Norge....Petit og Vinsenteret. Er det ikke Petit som har agenturet på Speidel????
 
Jeg anbefaler deg å gå for 50 literen, har selv 20 literen.

Kjøp med kort maltrør så kan du bruke den for små batcher også. Jeg har passert 50 brygg og er fremeles kjempefornøyd og har ikke hatt andre problemer enn de jeg har skapt selv.

Lykke til    :yes: :yes: :yes:
 
Petit har i alle fall reservedeler og tilbehør på lager. Om prisforskjellen ikke er for stor, er jeg mer fornøyd med Petit enn Vinsenteret når det gjelder service (Kjøpte min Speidel fra Petit).  Har ca 10 kjøp fra hver av dem, og Petit fremstår som betydelig mer proffesjonell.
 
Ja maltrøret må jo være svine tungt.....hmmmmm. Klarer man det alene?????

Valg av seriøs leverandør er viktig ja.... da blir det hos petit.
 
Krok i taket er ikke noe problem men det finnes sikkert noe som er litt enklere. Tror jeg heller skal finne meg en medhjelper:)
 
Hvis du ser på byggingen som et arbeid må du ta den store, jeg synes det er selve byggingen som er gøy og derfor tok jeg den minste. Kranen må byttes, den er elendig på begge.. Hadde ikke tenkt på prisen, forskjellen er ikke så stor..
 
dreiv selv med denne vurderingen for en stund siden og valget falt da på 20l  :yes: liker og brygge ofte og variere mye på hva en brygger ! og ikke minst med 20l trenger du ikke krok i taket ! og seff kjøpte jeg den oss petit
 
Jeg har hatt to ryggoperasjoner. Jeg har 50 literen. Ryggoperasjonene ble gjort før innkjøp av Speidelen. Jeg greier da enda helt fint å løfte ut maltrøret uten hjelpemidler. Selv med ca 15 Kg malt + vann i maltrøret. Jeg er enig med at de er praktisk med en krok i taket og talje, men det er ikke nødvendig.
Om du kjøper 20 eller 50 literen må du bestemme selv, jeg er ihvertfall meget godt fornøyd med 50 literen og jeg strekker som regel kapasiteten opp over 70 liter...
 
Jeg har i mange år brygget 50 liter av gangen, men kjøpte 20 liter speidel av den grunn at jeg ville brygge mindre
av gangen for og kunne teste ut flere forskjellige oppskrifter.
Har ikke angret ett sekund på det
 
Tilbake
Topp