Hva skjer her da???

Har hatt en pilsner stående til gjæring i ca 3 uker og det ser ut som om den bare produserer co2
da der er masse kullsyre i det.
den viser 1027 på vekta og det ser ikke ut til at den vil gå ned noe mere. var 1053 da jeg startet.

Hva kan ha godt galt her?
Er der noe jeg kan gjøre for og redde dette brygget, eller er det bare og hive i sluket?

Roger
 
Tja, har du egentlig noe annet valg enn å la det stå? Det plopper ennå, så gjæren er tydeligvis i live (noe annet ville vel vært rart).
Du kan jo prøve forsiktig røre opp litt gjær fra bunn, kanskje det setter fart på sakene.
Kanskje noen andre som vet mer om lager nn meg har noen innspill? joques kanskje?
 
proger skrev:
ok da lar jeg den stå

Er vant med at den er ferdig etter 2-3 uker, men pytt har god tid jeg

Hvilken temperatur har du, hvilken gjær brukte du, og lagde du en forkultur?
 
Det kan være lurt å stake opp gjærbunnen litt siden den kan sette seg ganske så kompakt ved lavere temperaturer. Selvfølgelig må man bruke noe som er rent og sterilisert samt prøve å ikke slå luft inn i vørteren. Gi det et forsøk! ;)

Forresten, ved hvilken temperatur står brygget ditt? Kan hende det er litt for kaldt kanskje?
 
Det kan hende du har mesket på for høy temp og fått for mye ikke-gjærebar sukker i vørteren.
Det at det stiger bobler opp tyder på at det forsatt gjærer og mest sansynlig vil FG gå ned etterhvert.
Har selv hatt en pilsner som gjæret i 8 uker (8-9 grader C) før jeg stakk om, men som hadde for mye restsødme.

Enten la det stå et par uker til eller stikk om og ta med noe gjær slurry og la det så stå et par uker (med gjærlås)

Einar
 
Hei Roger, har FGen synket ytterligere på ølet ditt? Det er nå nesten to uker siden 'alarmen' gikk hos deg ;).
 
Hei Roger!
Prøver meg litt her på Forumet i og med at det har vært storm i vannglasset de siste dagene. Spørsmålet ditt er vel opprinnelig stilt litt upresist: Vi får kun vite at egenvekt ikke faller mer enn til ca 27. Det er mange mulige årsaker. Feil malt og for høy mesketemperatur er nevnt. Den vanligste er at antall gjærceller er for lavt: Enten for liten starter, for få celler i utgangspunktet, eller - og kanskje den vanligste årsaken: For lite oksygen i vørteren når gjæren tilsettes. Det kan aldri bli nok av det.
En pils skal jo som kjent gjære ned til 10 - 12 (+/-). Dersom det ikke har skjedd mer til nå, ville jeg tappet over ølet slik at du ikke får smak av døde gjærceller i ølet, eller i verste fall en infeksjon.

Arild
 
Denne smaken av døde gjærceller (autolyse), etter hvor lang tid får man den egentlig? Tror ikke jeg har vært bort i det, for det sies at smaken/lukten ikke er til å unngå dersom den er til stedet.
 
Det aller første øllet jeg brygga stod av ulike årsaker på gjærbunn i 4 uker. Helt klart og fint øl (Muntons wheat beer). Da det var tid for smaking var det tydlig gjærsmak i det. Nesten som å spise boller laget av 3 åringer (De som har prøvd vet hva jeg snakker om).  :cheeky:

Leser at det bør flyttes senest 2 uker etter endt fokkulering.
 
Tja - hvor lang tid tar det? MAnge variabler her. Vet ikke om det er forsket på det. Har selv hatt øl som klarer seg bra i over ett år (sterkt og bittert, f. eks. IPA, pils 5 - 6- vol %), men et par ale ikke har holdt mer enn 4 - 5 mnd. før det går i vasken. Dersom noen har tid til å studere litteraturen, kan man vel finne ut av det? (Dette temaet hadde kanskje egnet se bedre i den åpne e-post listen som "alle" følger med på?
 
Jeg tror frykten for autolyse i mange tilfeller er sterkt overdrevet. Hvis man har frisk gjær til å begynne med bør det være uproblematisk (og kanskje til og med ønskelig) å la f.eks. en lager stå på gjæren (i primærgjæringskaret mao.) i fire uker. Jeg ville beregnet litt kortere tid til ales, selv lar jeg det som oftest gjære to uker i primærgjæringskaret nå for tiden. Da får gjæren tid til å reabsorbere diacetyl, og man får et renere øl. Hvis gjæren derimot er i dårlig forfatning fra starten av, har lite opplagsnæring (glykogen), vil det være større sjanse for at den "går løs på seg selv" for å overleve. Men, alt i alt tror jeg man stort sett ikke trenger å bekymre seg så mye om dette, jfr. Charlie Papazians mantra...

Gahr
 
Så autolyse er ikke problem så lenge man har godt med frisk gjær og rikelig med næring og oksygen. Da kan godt ølen stå ferdigjæret på dunken i et par uker uten at det skal ha noe å si? Har jeg forstått deg riktig Gahr?

Richard
 
Ja. Så fremt gjæren er av god helse vil ølet ikke ta skade av å stå en stund på gjærkaka. Lagerøl lenger enn ale.

Gahr
 
Hei alle sammen

Har hatt en fortreffelig fin uke i Tenerife og derfor ikke vært tilgjengelig på forumet

Joda pilsen står enda på gjæring, men jeg stakk den over på nye dunker før jeg reiste, og der har de stått siden.
Jeg veide vørteren i dag og den går nedover på vekt, ca 1019 i dag. Den begynner og bli klarere nå så jeg lar den den stå noen dager til for og se hva som skjer.

Ser at det har vært stor interesse for temaet og jeg takker for alle innspill.
Kommer tilbake med mere info om resultat nå jeg kommer videre i prosjektet
 
Tilbake
Topp