Hva trenger jeg for mini-mash?

Hei :)

hva trenger jeg for å lage 25 liters batcher med utgangspunkt i ekstrakt, hvor jeg supplerer med korn og humle, en såkalt mini-mash?

Dette vil enten være å komplementere med øl-kits som er "pre hopped" eller bare rene ekstrakter, som man lager en slags oppskrift av :)

Du trenger en meskepose, for eksempel noe som dette: http://www.bryggselv.no/products/meskepose-standard-fin
Kan også lages selv, om du er fingerferdig og har tilgang på finmasket stoff.

Går ut fra at du allerede har gryte og termometer.

Isoler gryta med pledd, liggeunderlag, sovepose etc under mesking for å minimere temperaturfall.

Hvor stor gryte trenger jeg? hvis jeg bruker rundt 1,5 kg-2 kg ekstrakt og skal ha resten fra korna?

Hadde ikke veldig lyst på gryte større enn 10 liter men det blir vel da en såkalt "high gravity" boil uten at jeg skjønner konsekvensene av det:p Eventuelt kan man jo blande inn ekstrakten etter koking

Så stor som mulig, opptil 40 liter. 10 liter er ikke ideelt, men burde gå. Ville satt av litt plass i gryta til skyllevann etter at du har trukket opp posen, dvs at du gjør klar litt vann nær kokepunktet og skyller masken sakte for å få ut mer sukker.

-Isolering o.l. er unødvendig for minimash, det er mye enklere å bare sette hele sulamitten i stekeovnen når mesketemp er riktig og sette ovnen på 50-60 grader og så holder tempen seg jevn og fin. Det er fint plass til en 10l gryte i en vanlig stekeovn. Slipper å styre med tepper, liggeunderlag og slikt da. Kan meske så lenge man bare vil uten at temperaturen endrer seg nevneverdig.

"High Gravity Boil" betyr at du koker vørter med høyt sukkerinnhold og så blander ned til ønsket sukkerinnhold ved å tilsette vann. Dette gjøres typisk i gjæringkaret. Dersom det skal brukes mye humle lønner det seg visstnok å koke så mye som mulig siden humleutbytte avhenger av hvor mye vørter og hvor sukkerholding den er uten at jeg kjenner til detaljene rundt dette.

Jeg har en APA jeg lager med minimash samtidig som "hovedbrygget" på bryggedagen. Da mesker jeg ca 3 kilo malt i en vid 19 liters gryte - den går akkurat i stekeovnen min. Mesker med ca 10 liter vann, skyller til gryta har ca 17 liter totalt og koker, humler og tilsetter ekstrakt for resten. Topper opp med litt avkjølt vann i gjæringskaret før pitching. Funker som fjell og medfører maksimalt en halvtimes ekstraarbeide siden jeg uansett brygger noe annet og kvelden går med til det.

Oppskriften jeg bruker har 1.5 kilo spesialmalt, men jeg minimesker også med litt basismalt siden det uansett er plass til det.

-Isolering o.l. er unødvendig for minimash, det er mye enklere å bare sette hele sulamitten i stekeovnen når mesketemp er riktig og sette ovnen på 50-60 grader og så holder tempen seg jevn og fin. Det er fint plass til en 10l gryte i en vanlig stekeovn. Slipper å styre med tepper, liggeunderlag og slikt da. Kan meske så lenge man bare vil uten at temperaturen endrer seg nevneverdig.

"High Gravity Boil" betyr at du koker vørter med høyt sukkerinnhold og så blander ned til ønsket sukkerinnhold ved å tilsette vann. Dette gjøres typisk i gjæringkaret. Dersom det skal brukes mye humle lønner det seg visstnok å koke så mye som mulig siden humleutbytte avhenger av hvor mye vørter og hvor sukkerholding den er uten at jeg kjenner til detaljene rundt dette.

Jeg har en APA jeg lager med minimash samtidig som "hovedbrygget" på bryggedagen. Da mesker jeg ca 3 kilo malt i en vid 19 liters gryte - den går akkurat i stekeovnen min. Mesker med ca 10 liter vann, skyller til gryta har ca 17 liter totalt og koker, humler og tilsetter ekstrakt for resten. Topper opp med litt avkjølt vann i gjæringskaret før pitching. Funker som fjell og medfører maksimalt en halvtimes ekstraarbeide siden jeg uansett brygger noe annet og kvelden går med til det.

Oppskriften jeg bruker har 1.5 kilo spesialmalt, men jeg minimesker også med litt basismalt siden det uansett er plass til det.

Ble litt klokere nå men må tenke/lese litt til rundt dette for å skjønne det i praksis, )

Jeg mesker fint 1,5 -2 kg malt i min 10 liters kjele til mine Mini-mesk
Kanskje jeg har skrevet feil.

Det jeg tenker på er partial-ekstrakt? Litt ektrakt og litt mesh? Men kan jeg ikke koke humlen i det jeg har mesket og tilsette ekstraktet etterpå så blir forholdet riktig ?

Ja, partial-mash/ekstrakt, mini-mash, jeg vet ikke hva som er forskjellen jeg
men kok humlen i det du har mesket, ja
og tilsett ekstraktet etterpå siste kvarteret

Jo. Når du brygger ditt eget brygg kan du gjøre som du vil
Har jeg noe jeg mener mangler humle så kan jeg t o m finne på å koke denne og ha oppi karet ved halvgått løp.
Du betaler, du bestemmer.:)

Ja, partial-mash/ekstrakt, mini-mash, jeg vet ikke hva som er forskjellen jeg
men kok humlen i det du har mesket, ja
og tilsett ekstraktet etterpå siste kvarteret

Så da kan man meske i 60 min+ i ovnen i en gryte på 15 liter (10 liter veske), deretter koke i 60 min med humle (stegvis), blande inn ekstrakt og tilsette 10-15 liter nedkjølt vann ? ;) før man pitcher?

Tilbake
Topp