-Isolering o.l. er unødvendig for minimash, det er mye enklere å bare sette hele sulamitten i stekeovnen når mesketemp er riktig og sette ovnen på 50-60 grader og så holder tempen seg jevn og fin. Det er fint plass til en 10l gryte i en vanlig stekeovn. Slipper å styre med tepper, liggeunderlag og slikt da. Kan meske så lenge man bare vil uten at temperaturen endrer seg nevneverdig.
"High Gravity Boil" betyr at du koker vørter med høyt sukkerinnhold og så blander ned til ønsket sukkerinnhold ved å tilsette vann. Dette gjøres typisk i gjæringkaret. Dersom det skal brukes mye humle lønner det seg visstnok å koke så mye som mulig siden humleutbytte avhenger av hvor mye vørter og hvor sukkerholding den er uten at jeg kjenner til detaljene rundt dette.
Jeg har en APA jeg lager med minimash samtidig som "hovedbrygget" på bryggedagen. Da mesker jeg ca 3 kilo malt i en vid 19 liters gryte - den går akkurat i stekeovnen min. Mesker med ca 10 liter vann, skyller til gryta har ca 17 liter totalt og koker, humler og tilsetter ekstrakt for resten. Topper opp med litt avkjølt vann i gjæringskaret før pitching. Funker som fjell og medfører maksimalt en halvtimes ekstraarbeide siden jeg uansett brygger noe annet og kvelden går med til det.
Oppskriften jeg bruker har 1.5 kilo spesialmalt, men jeg minimesker også med litt basismalt siden det uansett er plass til det.