Hva tror dere?

Trond.A

Norbrygg-medlem
SATAN!!
Skulle aktivere en Wyeast gjærpakke og klarte å få fanskapet til å lekke. :rasende:
Der og da, for å berge gjæra, fant jeg fram et glass, sprayet det med starsan og helte gjæra oppi det.
Hva tror dere,. kan det gå bra, eller er det bare å bestille nytt og utsette bryggingen?  :duh:
 
Hva med å bruke Antibac på småutstyr som kolber, saks, termoteter, oechslevekt, aluminiumsfolie osv?
Antibac (sikkert andre merker også) kjøpes på apoteket. Den inneholder 75% etanol. Har den på en sprayflaske. Fordamper på et øyeblikk, men bakterien er dau som en sild.
Finnes også i mange andre former som våtserviett, såpe osv.

Så kan man bruke Star San som skylle- og vaskemiddel på større ting.
 
Magnar V skrev:
Hva med å bruke Antibac på småutstyr som kolber, saks, termoteter, oechslevekt, aluminiumsfolie osv?
Antibac (sikkert andre merker også) kjøpes på apoteket. Den inneholder 75% etanol. Har den på en sprayflaske. Fordamper på et øyeblikk, men bakterien er dau som en sild.
Finnes også i mange andre former som våtserviett, såpe osv.

Så kan man bruke Star San som skylle- og vaskemiddel på større ting.
hva med prisen tenker jeg?
 
Kr. 82 på apoteket for 3/4 liters flaske Antibac.
Ikke rare forbruket så det blir ikke den store kostnaden
 
Magnar V skrev:
Hva med å bruke Antibac på småutstyr som kolber, saks, termoteter, oechslevekt, aluminiumsfolie osv?
Antibac (sikkert andre merker også) kjøpes på apoteket. Den inneholder 75% etanol. Har den på en sprayflaske. Fordamper på et øyeblikk, men bakterien er dau som en sild.
Finnes også i mange andre former som våtserviett, såpe osv.

Så kan man bruke Star San som skylle- og vaskemiddel på større ting.

Inneholder den kun ren 75 % etanol? Skulle vel tro den er tilsatt andre tilng også, som kanskje ikke er like ønskelig å få i ølet?
 
Magnar V skrev:
Hva med å bruke Antibac på småutstyr som kolber, saks, termoteter, oechslevekt, aluminiumsfolie osv?
Antibac (sikkert andre merker også) kjøpes på apoteket. Den inneholder 75% etanol. Har den på en sprayflaske. Fordamper på et øyeblikk, men bakterien er dau som en sild.
Finnes også i mange andre former som våtserviett, såpe osv.

Så kan man bruke Star San som skylle- og vaskemiddel på større ting.

Tja, burde vel gå bra så lenge de resterende 25% ikke skader gjæren/vørteren. Og da går jeg utifra at sprayflaska er lufttett så ikke alkoholen flykter.
Men hvorfor ikke bare bruke starsan?
 
Vet ikke hva de siste 25% er, - mest sannsynlig vann.  Men skal lage en starter fra slurry og se om antibac dreper gjæren. Kommer med en "incident report".
 
Vi har brukt Antibac overflatedesinfeksjon ("Nå med tre alkoholer!") ganske mye, og har ikke hatt noen problemer med det. Vi passer dog på å ikke få den i direkte kontakt med gjæren.
 
Føler meg ganske sikker på at Antibac inneholder "diverse", man selger ikke 75% etanol uten brekningsmiddel eller liknende, selv ikke på polet og hvertfall ikke på apoteket.
 
Hørte et program på NRK P3 under svineinfluensaperioden hvor de shottet antibac, etter skriverier om noen som hadde "festet" i fengslene med nettop antibac, for så å ringe ringte gifttelefonen og fortelle at de hadde fått i seg antibac. De fikk beskjed om at de kunne ta det helt med ro. Det inneholder ikke noe mere skumle stoffer enn etanol og isopropanol. De sa samtidig at isopropanol ikke er farlig i seg selv, men gjorde att du merker efekten av alkohol fortere. Så det var vist ikke å anbefale å drikke det. Sikkert fint å desinfisere med, men synes å huske at det lukter parfymert, og det kan jo ikke være en fordel når det kommer til desinfisering av utstyr til brygging.

Når dette er sakt ville jeg ikke stolt på hverken husken min eller seriøsiteten i programet hvis du vurderer å ta med deg en flaske Antibac på neste fest!!!!!!!!!
 
Tilbake
Topp