hvem kan hjelpe meg å bryte 1010-grensen?

Jeg har et brygg ferdig fra primairgjæringen (7+ dager) og jeg er ikke fornøygd med FG 1013. Jeg fikk 79 % attanuation så det er som oppgitt fra White Labs. Men de Belgiske klosterbryggerier få opp til 89 % med samme gjæren.. hvordan? Jeg vil gjerne snart brygge en Westmalle dubbel og må satse på FG 1008

Jeg tok hennsyn til de føgende 'regler':
*Jeg brukte 229 biljon gjærceller (250 var annbefalt). Er det her å hente noe?
*mesk 64 °C, 90 min
*2 ganger 15 min belufting med akv.pumpe
*gjærnæring
*lav OG
*rel. mye sukker 19%
*kontrolert gjæring fra 18 °C til 23 °C på 7 dager

Jeg kan tenke meg at mer gjærceller er en løsning og at jeg heller hele starteren på det mest aktive i vørteren (jeg kjølet ned og dekanterte)

EDIT: kan FG krype til 1010 under secundairgjæringen på 10 °C kanskje?

Oppskrift som brukt:

Volume: 20 liters
OG: 1062
FG: 1013
Alcohol: 6.6 % by vol.
Colour: 35 EBC (Deep copper / light brown)
Bitterness: 23 IBU
BU/GU: 0.36

Pilsner Malt 3 EBC 2500 grammes
Munich Malt 20 EBC 1000 grammes
Cara Pils 37 EBC 500 grammes
mørk kandysyrup 220 grammes (250 ml syrup)
Farin 750 grammes
Chocolate (dehusked) Malt 75 grammes
Wheat Malt 100 grammes

Mash schedule: 64 degrees for 90 minutes, 78 degrees for 0 minutes

Fermentation
Yeast: WLP530 Abbey Ale

belufting 15 min
gjærtilsettning
belufting 15 min
 
Hei.

Brukte du noen form for gjærnæring i vørteren? Kan være at gjæra mangler noen sporstoffer (sink?).

Ellers så er jeg usikker på hvor mye O2 som taes opp med å bare belufte i 2x15 minutter på 20+ liter vørter ved hjelp av akvariepumpe.

Kan være at FG kryper litt ned dersom du ikke setter det FOR kaldt under sekundærgjæring.

MVH
Børge
 
Dersom du studerer denne artikkelen: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1031.0.html (som du helt sikkert har gjort allerede  ;D ) så står det noe interesant om beluftning med stein. Det er veldig effektivt på rent vann, men ved vørter på OG 45 så synker effekten mye, og er på linje med magnetrører og vann. Mulig det kan være noe å hente på en bedre beluftningsmetode.

Ellers så er det vel sikkert greit å tilsette aktiv gjær, men det er også viktig å ha ca samme temperatur på gjær og vørter.

Malten din sto bare for OG 43, mens sukkeret/sirupen sto for OG 19. Ser man bort fra sukker/sirup så har du bare en utgjæring på 70%, og det er litt dårlig. Dersom celleberegningene dine stemmer, noe de sikkert gjør, ville jeg lett etter feil i beluftning/temperaturer. Mulig noen andre har litt erfaring med gjæra og kjenner til fallgruver for denne gjæra  ;)

MVH
Børge
 
Dersom du studerer denne artikkelen: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1031.0.html (som du helt sikkert har gjort allerede   )
har lest det en gang men... jeg må lese gang på gang disse artikler fordi det står mye i og jeg ser svarene bare når jeg kommer til å stille megselv spørsmål som nå  :)

Malten din sto bare for OG 43, mens sukkeret/sirupen sto for OG 19. Ser man bort fra sukker/sirup så har du bare en utgjæring på 70%,

sånn hadde jeg ikke tenkt. Du kan gjemme sukker for her for du 100 % utgjæring? og da kan du bare se på maltsukker hvis du skal fastslå attanuation? Jeg trodde det var hele vørteren som jeg skulle se på..

EDIT
Kode:
Dersom celleberegningene dine stemmer, noe de sikkert gjør,
Jeg brukte din gode råd fra artikelen din for å bruke de to kalkulator. Jeg tror at jeg gjorde rett  ;D
 
Huub skrev:
sånn hadde jeg ikke tenkt. Du kan gjemme sukker for her for du 100 % utgjæring? og da kan du bare se på maltsukker hvis du skal fastslå attanuation? Jeg trodde det var hele vørteren som jeg skulle se på..

Det er vanligvis vørteren som helhet som du skal se på.

På et øl med såpass lav OG så er det ikke stor fare for at det er alkoholstyrken som dreper gjæra og avslutter gjæringsprosessen. Dersom du regner 100% utgjæring på sukkeret så er det kun det ugjærbare sukkeret fra malten som skal være igjen etter gjæring. Ved å regne som jeg gjorde så ser du at det indikerer 30% ugjærbart sukker. Dette stemmer ikke helt med mesketemperaturen din, og jeg tror ut fra det at noe har slått feil i gjæringsprosessen  ;)

Det var bare for å dele det hele opp og sette det litt i perspektiv  :biersmile:

MVH
Børge
 
Sitat
Malten din sto bare for OG 43, mens sukkeret/sirupen sto for OG 19. Ser man bort fra sukker/sirup så har du bare en utgjæring på 70%,


Hvis malten gjærer ut 80 % og sukkeret 100 % da skal jeg ende opp med en FG 1008. Så der sitter problemet og samtidig kjønner jeg at en kan få 89 % utgjæring i en slikk vørter. (riktig?)
 
Jeg tenker nå slik i alle fall. Hvorvidt det er helt riktig å tenke slik kommer an på feks alkoholstyrke.

Oppgitt utgjæringsgrad for ulike gjørtyper er ved kun vørter. Dersom gjæra benyttes til kun vanlig sukker så vil den nok gi 100% utgjæring. Ulike gjærtyper har ulik utgjæring på samme vørter, men det kommer nok blant annet av gjæras evne til å bruke av dette ugjærbare maltsukkeret. Whitelabs oppgir en gjærtest for alle sine gjær http://whitelabs.com/beer/trial_fermentations.html Ser ut som de bruker maltekstrakt i testen.

MVH
Børge
 
Jeg tror du har tappet ølet om for tidlig, og at det ikke egentlig er ferdiggjæret. Jeg ser ingenting i prosessen din som skulle tilsi at du skulle få for dårlig utgjæring (så fremt termometeret ditt er rett kalibrert). En del belgiske gjærtyper har en tendens til å jobbe noe sakte og være aktive lenge, og 7 dagers gjæring er kanskje litt lite i så måte (egen erfaring med gjær som f.eks. Wyeast 3787 og 3944 samt White Labs WLP530 og WLP400). Jeg vil råde deg til å la alle øl stå til primærgjæring i 10-14 dager (ales) før man foretar seg noe med dem. Det er rimelig sikkert at lite vil skje når du nå har satt ølet til ettergjæring på 10 °C.

Det gir liten eller ingen mening å bruke tallene White Labs og Wyeast oppgir for utgjæring i en sammenlikning med egen utgjæring. Det er kun meningsfullt å bruke dem når man sammenlikner ulike gjærstrains. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan Wyeast utfører sine tester, men White Labs bruker en standard-vørter på 13 °P til alle testene. Jeg vet ikke hvilket meskeskjema de bruker, men det er neppe likt ditt, og de bruker heller ikke sukker i vørteren.
 
Gahr skrev:
Jeg tror du har tappet ølet om for tidlig, og at det ikke egentlig er ferdiggjæret. Jeg ser ingenting i prosessen din som skulle tilsi at du skulle få for dårlig utgjæring (så fremt termometeret ditt er rett kalibrert). En del belgiske gjærtyper har en tendens til å jobbe noe sakte og være aktive lenge, og 7 dagers gjæring er kanskje litt lite i så måte (egen erfaring med gjær som f.eks. Wyeast 3787 og 3944 samt White Labs WLP530 og WLP400). Jeg vil råde deg til å la alle øl stå til primærgjæring i 10-14 dager (ales) før man foretar seg noe med dem. Det er rimelig sikkert at lite vil skje når du nå har satt ølet til ettergjæring på 10 °C.

Det gir liten eller ingen mening å bruke tallene White Labs og Wyeast oppgir for utgjæring i en sammenlikning med egen utgjæring. Det er kun meningsfullt å bruke dem når man sammenlikner ulike gjærstrains. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan Wyeast utfører sine tester, men White Labs bruker en standard-vørter på 13 °P til alle testene. Jeg vet ikke hvilket meskeskjema de bruker, men det er neppe likt ditt, og de bruker heller ikke sukker i vørteren.

Jeg har ikke tappet om men øllet stå bare i gjæringsdunk i et annet rom nå. Skal jeg sette tilbake å heve temp forsiktig igjen?
 
Helt klart et moment at 7 dager kan være for lite  ;D . En smule overfladisk av meg å ikke lese 1. innlegg nøye nok  :thumbdown:

Enig i at utgjæringstall er veiledning for sammenligning fra samme produsent.

MVH
Børge
 
Huub skrev:
Jeg har ikke tappet om men øllet stå bare i gjæringsdunk i et annet rom nå. Skal jeg sette tilbake å heve temp forsiktig igjen?

Jeg ville satt det i romtemperatur igjen, ja. Rist forsiktig på dunken i tillegg, slik at du får hvirvlet opp litt gjær. Hvis dette ikke hjelper, ville jeg ha sjekket termometeret.
 
Gahr skrev:
Huub skrev:
Jeg har ikke tappet om men øllet stå bare i gjæringsdunk i et annet rom nå. Skal jeg sette tilbake å heve temp forsiktig igjen?

Jeg ville satt det i romtemperatur igjen, ja. Rist forsiktig på dunken i tillegg, slik at du får hvirvlet opp litt gjær. Hvis dette ikke hjelper, ville jeg ha sjekket termometeret.

Dunken på 18  °C og låset plopper igjen så jeg tror at det går bra. kasnkje får jeg bryte 1010 om en ukes tid. I så fall er det et enkelt løsning på problemet mitt: tolmodighet  :kool:

anngående termometeret, jeg har tre stk. og 2 av dem viser samme temp. Jeg bruker begge nesten samtidig så måler hver temp med to metere .


EDIT men hvordan får de gode trappistbryggerier en utgjæring i 5 til 7 dager?
 
Tilbake
Topp