Hvetegjær uten hvetemalt - hvordan blir dette ølet?

Torskarr

Norbrygg-medlem
Planla helgens brygg, en amerikansk hveteøl, og satt starter på gjær og alt. Jeg skulle teste ut havre i denne, så her var uansett duket for eksperimentell bygging, men det ble mer utenfor allfarvei enn jeg regnet da jeg ikke fant hveten i kornlageret, og resten var ready to go og butikken stengt. Jeg endte opp med en grain bill uten hvete!
Videre hadde jeg to pakker french saison fra Wyeast klare, for jeg skulle kjøre en Bach av dette på samme maltblanding.

Slik var grain bill:
9,5 pils
3 pale
1,5 havre
0,2 crystal 100
Tot 14,2 kg til ca 70 liter

Mesker på ca 65-66 i halvannen time

Tar en litt spontan endring i humlingen:
40g citra på 20 min
50g styrian golding på 20 min
60g citra på 7min

Deler batchen i to dunker:
French saison, wyeast3711 på 22 grader
American hefe, WLP320 på 17 grader

Øvrige data:
Farge ca 9 EBC, OG 59, 24 IBU

Spørsmål: Hvordan blir min hveteøl, som da ikke har hvete i seg? Hvordan blir det med havre i dette også? Noen kommentarer?
Kunne tenkt meg forslag på eventuell krydring av denne (sitronskall, tørrhumling etc) for å gjøre den om til en frisk pils kanskje?
 
Den gjæren er relativt nøytral, så du vil ende opp med en fin blonde ale. Den typiske "hvetesmaken" i hveteøl kommer ikke egentlig fra hvete, snarere fra gjæren. men amerikansk hveteølgjær er altså ganske så nøytral.
 
Takker!
1: Noen kommentar på hva havre vil bidra med i denne sammenhengen?
2: Jeg ønsker mer nøytral saison, hva tenkes om temperatur fremover for denne dunken? Hvordan jobber denne gjæren og hva kan jeg gjøre fremover for å få ulike resultater?
 
En ting til. Jeg har ofte høy pH under mesking og bruker tabellen til Gahr generelt for vannjustering. Her starter jeg med 6 g CaCl og 12 g gips.
Målte pH i mesk etter 10min og den lå på 6+. Så økte med tilsetninger, og endte på
22 g CaCl og 14 g gips og en pH like under 5
Usikker på hvordan dette med vanntilstning er sånn generelt, og hva blir effekten her på smak mon tro?
 
Havre bidrar mest med myk munnfølelse.

Gjær på litt lav temperatur (18-20 °C), så blir gjærpreget mindre utpreget.

Sikt deg inn på en pH på 5,2-5,4 i mesken (målt ved mesketemperatur, måler du i romtemp blir tallet 0,2-0,3 høyere). Smaksmessig vil gipsen fremheve det tørre og humlen i ølet.
 
Tilbake
Topp