Jeg mesker i en VVS bereder med silbunn. Jeg har plass til nesten 40 kilo malt, men da er det ca 80 cm ned til bunnen. Jeg er redd for at det tetter seg. Derfor vurderer jeg å gå ned på antall kilo for å være sikker pa at det ikke tetter seg.
Du kan jo stikke innom på NØ og snakke med Frank og Toa. De har litt erfaringer med å brygge for Mikkeller. Der er det vel forresten havre som lager problemer, ikke hvete, men de bruker jo hvete også. Ellers er som Oddvar sier dette et nylig debattert emne.
Hvete kan gi stuck mash pga manglende kornhinner, mens havre gjør vørteren om til noe som ligner lim og derfor er ennå mer utfordrende. Har ikke vært plaget av stuck mash med hvetebrygg egentlig, men det kan lønne seg å kverne både hvetemalte og byggmalten på sitt groveste slik at kornene akkurat knekkes i to og ikke noe særlig finere.
Mener dette ikke skulle være noe problem mm. du bruker mer en 80% hvetemale.. alså som Ed sier pga. at hvetemalt ikke har noe skall. De siste 20% fikser biffen så lenge du er flink med forlauf. ( Å tappe ut fra bunn og helle det forsiktig tilbake på toppen.)
Dalaker prøvde å meske 100% hvetemalt og fikk selvfølgelig store problemer da det ikke var noe filterseng å kjøre ekstakt gjennom.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.