Hveteøl for nybegynner

Hei

Er det noen som har en enkel og grei hveteøl oppskrift med ekstrakt? Jeg er veldig takknemlig om du også kan nevne hvor man best kan kjøpe råvarene.

Planen er å eksperimentere meg frem til en hveteøl i retning av Schneiderweisse, men er åpen for alle oppskrifter ettersom dette blir mitt første brygg!

Vennlig hilsen Svend
 
Hei

Dette er en jeg tror vil bli god:

23 liter ferdig øl - ca 26 liter før kok
OG 1050
4.5 kg med hveteekstrakt, den inneholder ca 50% hvete og 50% byggmalt, så det blir fint.

Kok ca 25 gram tettenanger i 60 min
ca 20 gram tettenanger i 30 min
Jeg ville siktet meg inn mot drøye 15 IBU.

Om du er helt fersk kan det være en idé og droppe gjærstarter, bare for å unngå for mange ting som kan gå galt.
I så fall kan det være lurt å bruke to pakker gjær. Om du vil bruke gjærstarter, så ville jeg laget en på 1-2 liter.

Jeg syns Wyeast sin 3068 er god.
Alle ingrediensene kan kjøpes hos vinogbar.no

[EDIT]Jeg ser at vinogbar er uttsolgt for gjæren, Petit agentur har dog alle ingrediensene de også: http://www.mamut.net/petit/shop/
Jeg vet dog ikke så mye om schneiderweisse, og er usikker på hvordan den er i forhold til denne.
Lykke til i alle fall.
 
Hei igjen

Det viser seg at oppskriften jeg ga deg, viste seg å være litt feil. Fritt etter hukomelsen var ikke suksess. :roedme:
Dog ikke store forandringer som må til. Jeg pleier å bruke 4kg hveteekstrakt som gir OG 1053.
Ikke 4,5kg som jeg sa i utgangspunktet. Ellers var alt greit.
Beklager det.
Gleder meg til å høre hvordan det går. :)
P
 
Tusen takk

Da skal jeg brygge i morgen eller på søndag. Kunne jeg kanskje ringt deg før vi setter i gang så jeg unngår de verste fallgruvene? det er mitt første brygg...

e post adressen min er svendboye@hotmail.com

Hilsen Svend
 
Til en slags Schneider Weisse pleier jeg å bruke to boks med flytende hveteekstrakt fra Brewferm eller Muntons (likte ikke den til Coopers), samt en halv kilo medium tørr maltekstrakt. Humle: noe tysk, men uansett ikke så viktig, humlepreget på dette ølet skal være nærmest fraværende. Sikt inn på 10-15 IBU. Av gjær kan du også bruke SafBrew WB (WeissBier), Vin og Bar har denne.
 
Tilbake
Topp