Hvetestout?

Moi

Smakte en Indslev Sort Hvede i Danmark i sommer. Etter min mening et fantastisk godt øl. Har smakt et par stouter, men for min del blir det for mye kaffe. Denne derimot hadde mer smak av lakris og mørk sjokolade. Her er link til ratebeer:
http://www.ratebeer.com/beer/indslev-sort-hvede/64808/

Etter hva som står i beskrivelsen er det 50% hvetemalt, og har noe røkt malt som gir lakrissmaken. Fargen er nesten helt sort, og siden det er 50% hvete antar jeg en god del mørk malt. Ut ifra at de anbefaler å få med gjæren i glasset tenker jeg at den er brygget med tysk hveteølgjær. ABV er 6,5%.

Noen som kan hjelpe med å sette sammen en oppskrift til noe som ligner?

Det blir vel da mer en dunkelweiz enn en Stout hvis den er gjæret med tysk hveteølgjær

Sent from my iPhone using Tapatalk

Joda, men tenker på banangjæren
Men samma det, typedefinnisjon tilside
Det viktigste er at det smaker godt å funker
Banan-lakris-sjokolade er godt det
Kjør på med 50% hvete, litt røkmalt, Cara/Crystal, sjokolademalt og kanskje litt Munich
Og banangjæren

Det blir vel da mer en dunkelweiz enn en Stout hvis den er gjæret med tysk hveteølgjær

Har smakt flere dunkelweissen, men denne er mye mye mørkere enn det. Mulig det blir feil å kalle det en stout, men det var det første som slo meg som typenavn. Får gjøre mitt beste for å temme banangjæren med lav temperatur :p

Her var det ihvertfall noe å starte med! Fant til og med en som heter "sort hvede uden hvede", hva nå enn det skal bety...

Har tenkt litt frem og tilbake på hvordan denne oppskriften skal se ut. Er er et skudd halvt i blinde, er det noe som ser riv ruskende galt ut her?

Volum: 25L
3200g Hvete
1500g Pilsner
500g Chocolate
500g Munich mørk
400g Eikerøkt hvete
100g Mørk krystal
Eventuelt også 200g Mørk muscovado (for å sikre lakrispreget)?

Humle tenker jeg H. Mittelfruh i 60min til ca. 20 IBU eller noe.

Gjær: WB-06 eller WLP300

Er litt usikker på eikerøkt hvete, men det hørtes jo rett ut for en hvetestout. I beskrivelsen fra Indslev står det at lakrissmaken kommer fra røkt malt. Noen som har peiling på hvilken røkt malt som gir lakrispreg?

Kanskje noe mer krystal malt,
De portere jeg har brygget med mest lakris preg har også vært de med mest krystal

Tilbake
Topp