hvilke humletyper vokser bra i norge

Har forsøkt bestille fra et par av butikkene som var nevnt tidligere her, men har så langt bare fått refound og besked om de ikke leverer til Norge.
Noen som vet om butikker som ikke er utsolgt og leverer til norge nå?

Jeg bestilte 4 røtter fra www.aplus-hops.co.uk/ i dag.
 
Hva bestilte du? Jeg leser dette under hvert produkt: Bare root hop plants are available from 1st of November until 28th of Febuary.
 
Hva bestilte du? Jeg leser dette under hvert produkt: Bare root hop plants are available from 1st of November until 28th of Febuary.

Jeg bestilte en Perle, en Fuggles, En Hallertau og en Cascade.
Legger ved bilder av de.

Ellers så fikk jeg dette til svar da jeg spurte dem om de sendte til Norge:

"We do ship hop plants to Norway and you can have as many or as few as you like.
From 1 plant to 1000 but for any quantity over 5 we have to obtain a phyto Sanitary certificate and unfortunately it costs us £88.
We have shipped one or two plants to various customers in Norway without the certificate but it is at the customers risk.
All the plants on the farm are covered by the PHPS certificate (plant health certificate) but not for individual orders.
This means we have to produce plants to a very high standard and to be disease FREE.

If you would like to order a few plants I would suggest you do it through our website. WWW.aplus-hops.co.uk
However, it will not take out United Kingdom in the address. Please just fill in the address you wish your
order to be sent to and we will take out the U.K. part.
Payment can be done by PayPal (on website) BACS payment, Card Payment or Cheque."

De var veldig hyggelig å handle med

Min pakke ble sittende fast i tollen i 5 dager, så jeg håper det ikke har skadet røttene(med mine amatørøyne så de ok ut).
Fortollingen kom på kr 287,-

Under følger bildene.

Om det er noen med erfaring her; kan dere fortelle meg om disse røttene er ok?

20150305_091004.jpg 20150305_090918.jpg 20150305_090854.jpg 20150305_090833.jpg 20150305_090812.jpg
 
Ikke så lett å se gjennom posen, men basert på din generelle erfaring med planter kan du sikkert avklare om de er tørre/døde eller råtne. Få dem i jord. :)
 
Ikke så lett å se gjennom posen, men basert på din generelle erfaring med planter kan du sikkert avklare om de er tørre/døde eller råtne. Få dem i jord. :)

De så ut til å ha det fint. Noen av dem hadde også spirer på 2-5 cm. De er kommet i jord etter et lite vannbad for å rehydrere dem. Om folk vil så kan jeg legge ut bilder av hvordan de utvikler seg:)
 
Jeg mottok en rhizom fra England midt i januar. Den hadde også spirt litt, men har roet seg etter at jeg satte den mørkt og kaldt (i en potte). Venter på at telen skal gå før jeg planter den ut.
 
Vel, i Michigan dyrker de humle innendørs om vinteren. Se bilde fra produksjonen her http://energyalliancegroup.org/wp-content/uploads/2014/02/grow-lights.jpg

Min oppfatning er at dette burde gå bra, men du må sette av plass,ha kunnskap og tid/dedikasjon. Litt sånn som ølbrygging. Gårsdagens kunnskap blir fort foreldet, det som ikke gikk for 10 år siden er mulig nå. Dette er siste innlegget mitt i denne tråden, da jeg ikke ønsker å dyrke humle selv. Har nok å luke i hagen og liker det ikke så godt lenger.

Dette med stiklinger og forbedret plantemateriale høres ut som en form for genetisk gevinst, men det forutsetter at du hele tiden tar stiklinger fra de beste plantene og ikke de svakeste.

Hei!
Har selv plantet noen inne i stua i blomsterpotter og kan bekrefte at de gror som bare F..., den lengste har blitt rundt 4 meter nå. Tenkte at de skulle få en liten tjuvstart, slik at man kunne få humle også året. Venter nå desperat på at det blir varmt nok til å plante dem ut. Kona er forøvrig "veldig fornøyd" med snorene de henger i fra plassen i vinduet opp til taket og videre bortover i taket.
Så langt er det Norhern Brewer og Saaz som har kommet lengst, med Perle på 3, mens Kent Goldings og Chinook så vidt har startet.
Bestilte også noen plantlys og dette fungerte også veldig bra. Kjøpte på AliExpress og var ganske rimelige.

Er litt usikker på hvor høy snitt tempraturen bør være ute før man planter ut. Eller lettere sagt hva laveste tempratur de tåler?
 
Hei!
Har selv plantet noen inne i stua i blomsterpotter og kan bekrefte at de gror som bare F..., den lengste har blitt rundt 4 meter nå. Tenkte at de skulle få en liten tjuvstart, slik at man kunne få humle også året. Venter nå desperat på at det blir varmt nok til å plante dem ut. Kona er forøvrig "veldig fornøyd" med snorene de henger i fra plassen i vinduet opp til taket og videre bortover i taket.
Så langt er det Norhern Brewer og Saaz som har kommet lengst, med Perle på 3, mens Kent Goldings og Chinook så vidt har startet.
Bestilte også noen plantlys og dette fungerte også veldig bra. Kjøpte på AliExpress og var ganske rimelige.

Er litt usikker på hvor høy snitt tempraturen bør være ute før man planter ut. Eller lettere sagt hva laveste tempratur de tåler?
Noe bilder av dette??
 
Noe bilder av dette??
Her kommer bilder! Har forøvrig tatt stiklinger av Northern Brewer og de utviklet røtter etter bare noen dager i vann og deretter plantet jeg over i små potter. Forsøkte det samme med Saaz, men så lagt har det ikke skjedd noe, så jeg er litt usikker på om de vil klare seg.
 

Vedlegg

  • 2015-03-24 10.42.32.jpg
    2015-03-24 10.42.32.jpg
    248,6 KB · Sett: 184
  • 2015-03-24 10.43.18.jpg
    2015-03-24 10.43.18.jpg
    208,5 KB · Sett: 171
Hei!
Har selv plantet noen inne i stua i blomsterpotter og kan bekrefte at de gror som bare F..., den lengste har blitt rundt 4 meter nå. Tenkte at de skulle få en liten tjuvstart, slik at man kunne få humle også året. Venter nå desperat på at det blir varmt nok til å plante dem ut. Kona er forøvrig "veldig fornøyd" med snorene de henger i fra plassen i vinduet opp til taket og videre bortover i taket.
Så langt er det Norhern Brewer og Saaz som har kommet lengst, med Perle på 3, mens Kent Goldings og Chinook så vidt har startet.
Bestilte også noen plantlys og dette fungerte også veldig bra. Kjøpte på AliExpress og var ganske rimelige.

Er litt usikker på hvor høy snitt tempraturen bør være ute før man planter ut. Eller lettere sagt hva laveste tempratur de tåler?
Jeg planter ut mine rhizom til helgen.
 
Plantet ut for halvannen uke siden. Samme temperaturer som nå. Det gikk ikke. De visnet. Klippet de ned og satser på at de kommer seg igjen.
Har en Bramling Cross inne i stua i reserve. Den vokser som bare det.
 
Jeg tok fram min rhizom fra dvalen for en ukes tid siden, og nå vokser den flere cm hver dag i stua.

Den skal plantes ut i hagen hos svigers, men har ikke noe å klatre på der det er aktuelt å plante. Går det an å få tak i en lang raje av noe slag den kan klatre oppetter? Den burde vel ideelt sett vært mange meter lang?
 
Plantet mine i dype kasser på sørsiden av huset. Satte fire øyeskruer i kassene (en i hvert hjørne). Satte kroker oppunder taket og trakk fire lengder med hampetau opp til hver krok. Da skulle de få klatret i i fra seg håper jeg.
Problemet nå er at det snør. Vår i Kristiansand er oppskrytt!:mad:
 
Jeg tok fram min rhizom fra dvalen for en ukes tid siden, og nå vokser den flere cm hver dag i stua.

Den skal plantes ut i hagen hos svigers, men har ikke noe å klatre på der det er aktuelt å plante. Går det an å få tak i en lang raje av noe slag den kan klatre oppetter? Den burde vel ideelt sett vært mange meter lang?
Sikkert noen tips her: https://www.google.no/search?q=hops field&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=jwUUVdafCqHTygOFl4DABg&ved=0CB0QsAQ
 
Sett den videoen før. Der jeg fikk tipset om de skruene i kassa, og strekke hyssing fra de og opp i taket.
Chop&Brew er moro.
 
Jeg bestilte 4 røtter fra www.aplus-hops.co.uk/ i dag.
Jeg kjøpte fra http://www.willingham-nurseries.co.uk/hop3.html
Ser ut at de er tomme for i år, men man kan sette seg på mail liste for neste sesong. Dvs ca november i år. Hyggelige priser, sender til norge med sertifikater uten ekstra kostnad. Bra utvalg også. Ikke har jeg sett noe til momsen heller (enn så lenge). De kostet mellom 7 og 7.5 £ pr stykk. Frakt var 15 £ for totalt 10 stykk.
 
Tilbake
Topp